MEMENANGI PERANG MEDIA MENJELANG PILIHAN RAYA PRU14

MEMENANGI PERANG MEDIA MENJELANG PILIHAN RAYA PRU14 - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul MEMENANGI PERANG MEDIA MENJELANG PILIHAN RAYA PRU14, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : MEMENANGI PERANG MEDIA MENJELANG PILIHAN RAYA PRU14
link : MEMENANGI PERANG MEDIA MENJELANG PILIHAN RAYA PRU14

Baca juga


MEMENANGI PERANG MEDIA MENJELANG PILIHAN RAYA PRU14


PADA 15 Mei, 2013, sepuluh hari selepas pilihan raya umum, dua syarikat bergabung membentuk entiti besar dalam industri pengiklanan sosial. Lima bulan sesudah itu, entiti tersebut muncul dengan nama Rev Asia. Industri pengiklanan digital pun bertepuk sakan mengucapkan tahniah.
Rev Asia memiliki beberapa penerbitan yang mempunyai capaian hebat di media sosial – seperti OhBulan, KongsiResipi, SirapLimau, ViralCham, Rojaklah, JuiceOnline (sekadar menyebut beberapa nama) – selain Says sebagai portal kurator berita dan bahan online dengan capaian mencecah 2.5 juta setiap bulan.
Pada 8 Mei, 2017 Rev Asia dibeli secara borong oleh Media Prima Berhad. Pengambilalihan bernilai RM105 juta itu melibatkan pembelian 15.8 juta saham Rev Asia Holdings Sdn Bhd oleh anak syarikat Media Prima, Media Prima Digital Sdn Bhd.
Media Prima Berhad, seperti yang kita semua tahu memiliki capaian media terbesar dalam negara.
Ia memiliki stesyen televisyen, radio, akhbar dan juga syarikat pengiklanan. Ya, syarikat Big Tree yang menguruskan papan iklan gergasi itu semuanya milik Media Prima; selain TV3, TV9, 8TV, NTV7, Harian Metro, New Straits Times, Berita Harian, Fly FM, Hot FM dan Kool FM.
Pada 17 Mei, 2017, Says menyiarkan sebuah rencana bertajuk “20 Times Najib Proved That He Could Totally Become A Food Blogger” (20 kali Najib membuktikan beliau boleh jadi blogger makanan)
Nada rencana ini begitu berbeza sekali dengan beberapa rencana Says sebelum ini, antara lain – 7 Things Muhyiddin Said Recently That Reveal How Shaky Umno’s Future Is (Tujuh perkara diperkatakan Muhyiddin yang mendedahkan betapa goyahnya masa depan Umno) dan 5 New Videos By WSJ That Simplify 1MDB Scandal Issues In 48 Seconds (Lima video baru oleh WSJ mempermudahkan isu


Demikianlah Artikel MEMENANGI PERANG MEDIA MENJELANG PILIHAN RAYA PRU14

Sekianlah artikel MEMENANGI PERANG MEDIA MENJELANG PILIHAN RAYA PRU14 kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel MEMENANGI PERANG MEDIA MENJELANG PILIHAN RAYA PRU14 dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/05/memenangi-perang-media-menjelang.html
skandal 1MDB dalam masa 48 saat).
Pasca Media Prima, Says kelihatan memainkan peranan untuk menampilkan sisi peribadi Perdana Menteri Najib Razak yang gemar mengambil gambar makanannya. Tugas menampilkan sisi “manusia” Najib Razak ini tidak akan mampu dilakukan mana-mana portal media yang lain, selain Says.
Cuba kalau contohnya Buletin Utama menyiarkan footage perdana menteri mengambil gambar makanan, atau sedang bersenam dan bersukan, pastilah ramai akan maki TV3 sebagai alat propaganda parti pemerintah yang cuba menampilkan Najib sebagai comel, hip dan trendy.
Di sini bermulanya perbahasan mengenai penguasaan ke atas media massa, baik daripada segi kapital atau kawalan. Orang yang mempunyai kuasa ke atas media ialah orang yang memegang pengaruh maklumat dan tindak tanduk masyarakat berdasarkan maklumat yang mereka terima. Ini seni mengolah persetujuan. Tambah penting memandangkan kita begitu hampir dengan pilihan raya.
Penguasaan parti pemerintah ke atas media, bermakna media tidak bebas melaporkan dan menyiar apa yang ia rasakan perlu untuk dijamah audiensnya, tetapi menyiarkan apa yang diarahkan tuan punya dan penguasanya.
Ini sebabnya kita sudah jarang menonton Buletin Utama (contohnya) kerana kita loya dengan propaganda yang disiarkan secara berat sebelah tanpa hak menjawab daripada pihak lain. Padahal kita tahu hakikatnya jauh berbeza daripada apa yang dilaporkan.
Ini juga sebabnya kenapa akhbar yang membawa mesej politik Umno juga tidak lagi menjadi bacaan pilihan ramai orang yang menyedari Utusan Malaysia (contohnya) ialah akhbar lidah rasmi Umno dan berperanan menyebarkan maklumat yang dikehendaki pemerintah.
Ini zaman di mana media adalah king-maker politik dunia. Siapa memegang media, dia juara, kerana kita semua percaya kepada media. Meski menipu pun kita tidak kisah, kerana tanggungjawab memeriksa kesahihan itu kita pindahkan kepada media. Apa yang media suap, itulah yang kita telan.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :