Muslim korup dan bukan Islam, siapa lebih baik?

Muslim korup dan bukan Islam, siapa lebih baik? - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Muslim korup dan bukan Islam, siapa lebih baik?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Muslim korup dan bukan Islam, siapa lebih baik?
link : Muslim korup dan bukan Islam, siapa lebih baik?

Baca juga


Muslim korup dan bukan Islam, siapa lebih baik?

Bukan sahaja sempit dan songsang serta tidak logik, pandangan Muslim korup lebih baik bertentangan dengan syarak dan contoh yang ditunjukkan oleh Rasulullah.
muslim
Oleh Rozhan Othman
Kebencian boleh menjadi satu fenomena kolektif bila ia dipupuk melalui kepercayaan atau ideologi yang dianuti ramai orang. Apabila ini berlaku, mudahlah golongan itu melakukan tindakan ganas terhadap mereka yang menjadi sasaran kebencian mereka.
Inilah yang berlaku di Jerman di bawah pemerintahan Hitler. Ini juga fenomena yang membolehkan golongan Zionis mengusir dan menindas orang Palestin.
Demikian juga ketika perang di Bosnia Herzegovina. Kebencian kolektif membolehkan askar Serbia membunuh umat Islam Bosnia secara beramai-ramai.
Bibit-bibit fenomena kebencian secara kolektif turut dapat kita lihat di Malaysia.
Ada golongan yang mencanang kebencian untuk menjustifikasi tindakan mereka bercumbuan dengan kelompok yang sebelum ini musuh mereka. Mereka menjadikan “ancaman” golongan bukan Islam sebagai rasional tindakan mereka.
Di antara hujah yang digunakan ialah bahawa Muslim yang korup adalah lebih baik dari orang bukan Islam. Orang Islam dikatakan perlu bersatu sesama Islam walaupun ini bererti menyokong umat Islam yang korup. Secara tidak langsung, ia menjadikan golongan bukan Islam sebagai objek permusuhan.
Apa kata syarak
Adalah wajar sikap ini diteliti daripada kacamata syarak. Adakah benar orang Islam yang korup patut disokong? Dan adakah benar semua orang bukan Islam memusuhi Islam?
Pertama, berkelakuan korup adalah sebahagian daripada fasad yang dibenci Islam. Melakukan fasad ialah lawan kepada islah atau kebaikan dan kebajikan yang dianjurkan Islam.
Terdapat banyak hadis yang mengecam pemimpin yang fasad. Di antaranya:
Abu Ja’la (Ma’qil) bin Jasar r.a berkata: “Saya telah mendengar Rasulullah bersabda: ‘Tiada seorang yang diamanahkan oleh Allah memimpin rakyat kemudian ketika ia mati ia masih menipu rakyatnya, melainkan pasti Allah mengharamkan baginya syurga’.” (Bukhari dan Muslim)
Dalam sebuah lagi hadis, Rasulullah bersabda: “Ada 2 golongan manusia, bila mereka baik manusia menjadi baik, bila mereka rosak manusia menjadi rosak: mereka adalah ulama dan umara (pemerintah).” (Abu Na’im dalam al-Hulyah).
Abdullah ibn Mubarak


Demikianlah Artikel Muslim korup dan bukan Islam, siapa lebih baik?

Sekianlah artikel Muslim korup dan bukan Islam, siapa lebih baik? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Muslim korup dan bukan Islam, siapa lebih baik? dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/05/muslim-korup-dan-bukan-islam-siapa.html
juga menyebut: “Golongan yang berkuasa terdiri dari 2 golongan, itu, umara (pemerintah) dan ulama. Bila mereka saleh, manusia akan menjadi saleh. Bila mereka fasad, manusia akan menjadi fasad.”
Daripada dalil di atas, kefasadan bukanlah suatu yang dipandang ringan dalam Islam. Sebaliknya, ia dilihat sebagai satu yang akan membawa kepada kemusnahan yang lebih besar pada ummah.
Dalil di atas juga menunjukkan golongan ulama juga boleh menjadi fasad. Bila kedua-duanya golongan itu iaitu pemimpin dan ulama itu fasad, maka akan musnahlah umat.
Melayu dan tali barut British
Sejarah Tanah Melayu sendiri menunjukkan bagaimana tanah air mudah digadai dan jatuh kepada penjajah apabila pemimpin fasad. Kemasukan British di Perak adalah di atas jemputan pemimpin-pemimpin Melayu sendiri.
Pemimpin Melayu ini mementingkan kedudukan mereka dan sanggup membawa masuk kuasa asing untuk menjamin kedudukan mereka. British tidak perlu membawa angkatan tentera yang besar untuk memasuki Tanah Melayu.
Demikian juga, di antara sebab tercetusnya Perang Saudara Selangor (1867-1874) ialah apabila pemimpin Melayu di Klang memberi hak mengutip cukai kepada 2 orang saudagar Negeri-Negeri Selat, iaitu, W.H. Read dan Tan Kim Cheng (orang asing).
Ini menimbulkan kemarahan pemimpin Melayu lain dan akhirnya mencetuskan perang saudara.
Ketika Perang Naning pula, tentera British ditewaskan oleh orang Naning pada Perang Naning Pertama (1831). Namun, ketika British melancarkan Perang Naning Kedua (1832), mereka mendapatkan sokongan orang Rembau yang diketuai Syed Shaaban. Naning akhirnya tewas selepas digempur tentera sekutu Rembau-British.
Peristiwa di atas menunjukkan, apabila orang Islam dipimpin oleh pemimpin yang tidak beramanah, mementingkan diri dan kedudukan sendiri, dan bersifat fasad, ia akan membawa kepada malapetaka yang lebih besar.
Malah pemimpin sebeginilah yang akhirnya menggadaikan ummat dan kedaulatan tanah air kepada musuh dari luar.
Sejarah Tanah Melayu berkali-kali menunjukkan pemimpin yang fasad akhirnya menyebabkan malapetaka yang lebih besar.
Pandangan bahawa “Muslim yang korup lebih baik daripada bukan Islam” mengandaikan semua orang bukan Islam adalah sama.
Pandangan Nabi tentang bukan Islam
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :