RDPT: Pemuda Amanah lapor polis serentak ke atas SPR

RDPT: Pemuda Amanah lapor polis serentak ke atas SPR - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul RDPT: Pemuda Amanah lapor polis serentak ke atas SPR, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : RDPT: Pemuda Amanah lapor polis serentak ke atas SPR
link : RDPT: Pemuda Amanah lapor polis serentak ke atas SPR

Baca juga


RDPT: Pemuda Amanah lapor polis serentak ke atas SPR



Demikianlah Artikel RDPT: Pemuda Amanah lapor polis serentak ke atas SPR

Sekianlah artikel RDPT: Pemuda Amanah lapor polis serentak ke atas SPR kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel RDPT: Pemuda Amanah lapor polis serentak ke atas SPR dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/05/rdpt-pemuda-amanah-lapor-polis-serentak.html

Pemuda Amanah membuat laporan polis terhadap SPR di ibu pejabat polis Dang Wangi hari iniPemuda Amanah membuat laporan polis terhadap SPR di ibu pejabat polis Dang Wangi hari ini
Pemuda Amanah hari ini membuat laporan polis serentak di seluruh negara ke atas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung isu Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT).
Menurut Ketua Pemuda Amanah Nasional, Sany Hamzan tindakan selanjutnya pada 6 Jun ini dengan penyerahan memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berkaitan keengganan SPR mengedarkan salinan RDPT.
"Kita juga akan menghantar memorandum kepada Yang Dipertuan Agong dan Majlis Raja-raja sebagai badan tertinggi untuk rakyat mengadukan kezaliman dan penyelewengan yang dilakukan SPR kepada parti-parti politik terutama kepada Pakatan Harapan," katanya pada sidang media sebentar tadi.
Sementara itu, Ketua Pemuda Amanah Wilayah Persekutuan, Nik Abdul Razak Nik Md Ridzuan memberitahu 70 peratus iaitu 246,000 pemilih berdaftar daripada kira-kira 300,000 pengundi adalah pengundi baru.
" Selebihnya, melibatkan pertukaran alamat. Ini perkembangan yang mencemaskan pihak tertentu.
"Keadaan ini ada kaitan dengan tindakan SPR tidak mengedarkan salinan RDPT kepada parti politik terutama Pakatan Harapan," ujarnya pada media masa sama di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di ibu negara.
Menurutnya, pertambahan 28,000 pengundi lagi sebagai luar biasa dan mencurigakan serta mungkin berlaku campur tangan pihak tertentu.
"Pada 26 Mei lalu iaitu sebulan selepas SPR umumkan tidak edar salinan RDPT, mereka keluarkan senarai semakan untuk suku pertama tahun ini dengan menambahkan lagi 28,000 nama pemilih.
"Ini tidak pernah berlaku. Alasan mereka kesilapan di pihak SPR yang gagal memasukkan senarai terbabit dalam senarai RDPT dalam suku pertama.
"Mereka (SPR) mengakui kesilapan mereka. Ini satu keaiban. SPR yang berpengalaman dalam pilihan raya boleh terlepas 28,000 nama (pemilih)?" bidasnya.
Beliau berkata, keciciran senarai tersebut membabitkan anggota beruniform dan pasangan masing-masing.
"Daripada jumlah itu, 7,000 daripadanya adalah di Wilayah Persekutuan iaitu satu per empat daripada jumlah pemilih yang didaftarkan kemudian itu.
"Besar kesannya bukan kecil. Kalau di Titiwangsa sahaja yang Umno hanya menang 866 majoriti yang amat tipis boleh mengekakan kemenangan.
"Mereka (Umno-BN) boleh merampas Lembah Pantai dengan 7,000 pemilih.
"Setiawangsa juga antara Parlimen di Wilayah Persekutuan yang mempunyai jumlah pengundi dari badan beruniform yang tinggi," dedahnya lagi.
Sehubungan itu, beliau menggesa pihak polis bertindak segera terhadap laporan polis yang dibuat Pemuda Amanah hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: