Sebelum cerita TN50 jawab kepincangan ekonomi babit peluang pekerjaan, kos sara hidup

Sebelum cerita TN50 jawab kepincangan ekonomi babit peluang pekerjaan, kos sara hidup - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Sebelum cerita TN50 jawab kepincangan ekonomi babit peluang pekerjaan, kos sara hidup, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Sebelum cerita TN50 jawab kepincangan ekonomi babit peluang pekerjaan, kos sara hidup
link : Sebelum cerita TN50 jawab kepincangan ekonomi babit peluang pekerjaan, kos sara hidup

Baca juga


Sebelum cerita TN50 jawab kepincangan ekonomi babit peluang pekerjaan, kos sara hidup



Demikianlah Artikel Sebelum cerita TN50 jawab kepincangan ekonomi babit peluang pekerjaan, kos sara hidup

Sekianlah artikel Sebelum cerita TN50 jawab kepincangan ekonomi babit peluang pekerjaan, kos sara hidup kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Sebelum cerita TN50 jawab kepincangan ekonomi babit peluang pekerjaan, kos sara hidup dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/05/sebelum-cerita-tn50-jawab-kepincangan.html
(Dari kiri) Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin dan Naib Presiden PKR Rafizi Ramli.(Dari kiri) Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin dan Naib Presiden PKR Rafizi Ramli.
Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mahu Khairy Jamaluddin memberikan jawaban kepada tindakan Datuk Seri Mohd Najib Razak yang didakwa gagal mengatasi masalah pertumbuhan ekonomi  yang terbukti  tidak sampai manfaatnya kepada rakyat.
Ahli Parlimen Pandan itu berkata, beliau akan terus "mengacau" menteri belia dan sukan itu untuk mendapatkan jawabannya sebelum Khairy mahu mengadakan jelajah berkaitan Transformasi Nasional 2050 (TN50) di seluruh negara.
"Saya akan terus mengacau Khairy untuk menjawab soalan-soalan ini sebelum beliau sibuk  mahu menjelajah negara menjual mimpi pada tahun 2050.
"Kalau beliau boleh memilih untuk tidak menjawab soalan dari Malaysiakini dengan kasar, beliau tidak boleh terus mendiamkan diri mengelak soalan-soalan saya mengenai isu pekerjaan dan kos sara hidup.
"Saya masih menunggu jawapan daripada Khairy Jamaluddin mengenai peluang untuk berdialog dengan 300 orang pimpinan pembangkang dalam sesi TN50 untuk saya tanyakan soalan yang paling mudah: apa tindakan Datuk Seri Najib sekarang untuk mengatasi masalah pertumbuhan ekonomi yang tidak sampai manfaatnya kepada rakyat?," soalnya dalam kenyataan hari ini.
Rafizi dalam tulisan di blognya, mendakwa rakyat negara ini masih lagi merasai beban sara hidup walaupun pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6% suku pertama 2017 diumum kerajaan baru-baru ini.
Beliau berkata, rakyat dapat menilai bukan semua pertumbuhan ekonomi negara mampu membawa kebaikan kepada ekonomi rakyat.
"Jika ekonomi Malaysia dikatakan begitu baik seperti angka pertumbuhan KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) yang diumumkan, mengapa ramai rakyat yang menghadapi kekangan kewangan dalam menjalani kehidupan seharian.
"Ada yang hasil ekonominya dipusatkan di kalangan beberapa pihak sahaja, ada yang ekonomi berkembang kerana lebih banyak pekerjaan bergaji murah yang diwujudkan.
"Secara mudahnya, pertumbuhan KDNK negara merujuk kepada ukuran bagaimana ekonomi negara menghasilkan lebih banyak barangan dan perkhidmatan. Ini boleh dicapai dengan dua cara – menambah pekerjaan atau menambah produktiviti," ujarnya dalam kenyataannya hari ini.
Rafizi mendakwa di bawah pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi, pertumbuhan KDNK lebih didorong oleh produktiviti. Walau bagaimana pun, semasa pentadbiran Datuk Seri Mohd Najib Razak (2011-2015), ujarnya, pertumbuhan yang didorong oleh produktiviti menurun (dari 59.07% kepada 34.80% daripada jumlah pertumbuhan KDNK).
Manakala pertumbuhan yang didorong pertambahan pekerjaan meningkat dengan ketara (daripada 40.93% kepada 65.2% daripada jumlah pertumbuhan KDNK).
"Ini bermakna jika pihak majikan mengambil lebih ramai pekerja, mereka bukannya meningkatkan produktiviti pekerja untuk menghasilkan lebih banyak barangan atau perkhidmatan (seterusnya meningkatkan pertumbuhan KDNK).
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: