Husam tegur Hadi elak jadi macam Ahok

Husam tegur Hadi elak jadi macam Ahok - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Husam tegur Hadi elak jadi macam Ahok, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Husam tegur Hadi elak jadi macam Ahok
link : Husam tegur Hadi elak jadi macam Ahok

Baca juga


Husam tegur Hadi elak jadi macam Ahok



Demikianlah Artikel Husam tegur Hadi elak jadi macam Ahok

Sekianlah artikel Husam tegur Hadi elak jadi macam Ahok kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Husam tegur Hadi elak jadi macam Ahok dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/06/husam-tegur-hadi-elak-jadi-macam-ahok.html
Husam: Hadi langgar ayat Quran?
Kenyataan Husam Musa yang dibuat semasa berucap di majlis hari raya anjuran Parti Amanah Negara (Amanah) di Kota Bharu malam tadi mengaitkan Abdul Hadi Awang sedikit agak keras, tetapi tepat.

Ia tentu akan menjungkitkan ekor mereka yang taksub kepada pemimpin utama parti agama (Pas) dan akan meledakkan api kemarahan kepada Husam. Ekoran kenyataan Husam semalam mungkin selepas ini ia akan menjadi polemik berpanjangan dan Husam akan diserang habis-habisan.

Sebalik kalau ia dilihat dari sudut positif kenyataan itu membawa kebaikan kepada Hadi dan juga partinya.
Kerana selalu berlaku pedukung Hadil khasnya dan Pas amnya mereka bersikap mudah nampak kuman di seberang laut tetapi terlindung gajah di depan mata -- tanpa mahu menghening cipta melihat ke dalam diri sendiri, mereka akan menuduh pernyataan Husam malam tadi sebagai melampau dan perlu diserang.

Sikap inilah mencerminkan kejumudan dan minda terlindung orang-orang tergolong dalam golongan itu, fanatik. Inilah fenomena atau pun budaya mundur yang ada dalam parti agama itu kini yang bertentangan dengan semangat Islam yang progresif.

Padahal kalau dibuka minda, dan kenyataan Husam itu diperhati dari termalogi agama dan asbabu nuzul, ia adalah kebenaran dan ketepatannya. Malahan kenyataan Husam itu wajar diterima sebagai pengisalahan mencari kejernihan dan kebenaran. Hadi orang kena tegur itu sendiri sepatutnya berterima kasih kerana mengingatkannya.

Kenyataan Husam semalam berhubung langsung dengan presiden Pas Abdul Hadi Awang di mana beliau menyifakan Abdul Hadi sebagai melanggar ayat 188 dalam surah al Baqarah. Keras bunyi kenyataan Husam itu, tetapi benar dan Abdul Hadi ada peluang untuk menjawabnya.

Kenyataan Husam itu ada asasnya dan sebagai seorang yang juga memahami ilmu agama yang sebahagiannya hasil didikan para murabbi Pas sendiri tentu beliau tidak berani berbuat begitu tanpa nas dan dalilnya. Beliau tidak menyebut (sengaja) terjemahan ayat 188 dalam suruh berkenaan. Apa lagi dalam majlis sama ada ulama atau mereka yang arif mengenai Al Quran, yakni Ustaz Ahmad Awang dan Abdul Ghani Shamsuddin selaku penasihat agama Amanah.

Sekiranya kenyataan Husam malam tadi melampau sudah pasti kedua pemimpin ini akan membuat teguran langsung kepada Husam.

Apakah bunyi terjemahan ayat 188 surah al Baqah itu. Dikutip terjemahan dalam Tafsir Al Azhar karangan Prof Dr. Hamka, cetakan 1984 di muka surat 114 terbitan Nurul Islam ayat itu berbunyi:

"Dan janganlah kamu makan harta benda antara kamu dengan jalan yang batil dan kamu bawa ke muka hakim, kerana kamu hendak memakan sebahagian daripada hartabenda manusia dengan dosa, padahal kamu mengetahuinya."

Ayat atau penghuraian ayat berkenaan dikategorikan atau diberikan judul sebagai "Harta Tak Halal". Ayat demikian dengan jelas dan nyata Allah melarang (orang beriman) daripada memakan harta yang tidak halal. Dilarang mencuri, atau bersubahat atau mengecong (tipu) menerima harta yang tidak halal.

Kenyataan Husam terhadap Hadi itu dilihat dari sudut tanggungjawab dan peranan Abdul Hadi sebagai pemimpin parti agama yang sepatutnya peka dan prihatin kepada penyelewengan atau penyonglapan wang negara. Hadi perlu berani menegur bukan menikus.

Apa yang dikaitkan Husam, beliau melihat Hadi melanggar ayat berkenaan apabila beliau tidak berani menegur dan beliau tidak sedia mematuhi atau mengikut anjuran ayat berkenaan supaya menasihat (pemimpin Umno) daripada memakan harta yang tidak halal.

Perkara yang berputar dari ayat itu yang hendak dijelaskan Husam ialah mengenai sikap dan pendirian Hadi berkenaan dengan skandal 1MDB, penyelewengan dan penggunaan dana SRC untuk kepentingan individu. Husam menzahirkan rasa kesal kepada Hadi kerana seolah-olah bersubahat dengan skandal berkenaan apabila Hadi bersikap mendiamkan diri dari menegur bahkan pada ketika lain Hadi membela Najib Razak dalam kes itu.

Hadi juga tidak menegur atau kaku atau bersunyi macam tikus jatuh ke dalam genak dengan beberapa kenyataan dikeluarkan pemimpin Pas yang membela Najib dalam kes itu dimana tujuannya dilihat membela perdana menteri.

Misalnya ada pemimpin parti berkenaan mengambil sikap mendiamkan diri daripada bercakap mengenai skandal berkenaan dan menganggap Najib tidak bersalah kerana tidak ada keterangan empat orang saksi mengenai perkara itu. Malahan mereka langsung tidak menerima pendedahan dibuat oleh Audit Negara serta pengakuan Najib sendiri yang beliau menerima wang sebanyak RM2.6 billion yang dipercayai diceduk dari dana 1MDB. Dua keadaan itu tidak diterima sebagai saksi atau barang bukti.

Saya yakin kenapa Husam hilang sabar dan sanggup menyifatkan Hadi melanggar firman Tuhan itu apabila Hadi bukan sahaja tidak mengkritik Najib mengenai skandal berkenaan sebaliknya membela Najib apabila beliau menyifatkan tindakan Department of Justice (DoJ) Amerika Syarikat yang menyaman beberapa indvidu (Jho Low dan Rizal Aziz) untuk merampas barangan dan hartanah yang dibeli oleh mereka dengan menggunakan wang dicuri dari dana 1MDB.

Bagi Husam dan seluruh rakyat Malaysia lain melihat tindakan individu yang disaman DoJ itu adalah penyamunan ke atas harta rakyat negara ini, tetapi Abdul Hadi tidak melihatnya begitu. Sikap diam dan bisunya memberi gambaran beliau menghalalkan tindakan itu. Apabila orang seperti Hadi mendiamkan diri, tidak menggunakan ilmu agama untuk menegur Najib kesan sangat buruk sekali kerana ia dianggap Najib berada dalam situasi "halalun tayaibah".

Paling dikesalkan apabila Hadi beranggapan tindakan DoJ itu sebagai usaha campur tangan asing ke atas negara ini yang akan merugikan negara ini dan tindakan saman itu untuk mendapat keuntungan politik, perbuatan yang tidak "beriman dan budiman".
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: