IGP Wajib Siasat 1MDB, Jangan Lindungi Perompak Atasan Negara

IGP Wajib Siasat 1MDB, Jangan Lindungi Perompak Atasan Negara - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul IGP Wajib Siasat 1MDB, Jangan Lindungi Perompak Atasan Negara, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : IGP Wajib Siasat 1MDB, Jangan Lindungi Perompak Atasan Negara
link : IGP Wajib Siasat 1MDB, Jangan Lindungi Perompak Atasan Negara

Baca juga


IGP Wajib Siasat 1MDB, Jangan Lindungi Perompak Atasan Negara



Demikianlah Artikel IGP Wajib Siasat 1MDB, Jangan Lindungi Perompak Atasan Negara

Sekianlah artikel IGP Wajib Siasat 1MDB, Jangan Lindungi Perompak Atasan Negara kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel IGP Wajib Siasat 1MDB, Jangan Lindungi Perompak Atasan Negara dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/06/igp-wajib-siasat-1mdb-jangan-lindungi.html

Oleh Saiful Izham Ramli
Berdasarkan kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, pihak Polis Di-Raja Malaysia (PDRM) diarahkan untuk melihat 'beberapa bahagian' dalam siasatan mereka berhubung tuduhan penyelewengan syarikat pelaburan strategik negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) oleh Amerika Syarikat (AS) yang mendakwa dana 1MDB telah digunakan untuk membiayai pelbagai pembelian barang-barang mewah.


TS Khalid berkata, siasatan telahpun bermula tahun lalu (2016) selepas pembentangan laporan Ketua Audit Negara kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang memasukkan petikan daripada laporan itu ke dalam dapatannya, dan kemudian dibentangkan di Parlimen pada April 2016, tahun lalu. Laporan Ketua Audit Negara itu kemudiannya diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).
1. Saya berharap TS Khalid dapat menyiasat isu yang melibatkan maruah negara secara menyeluruh, telus dan sempurna.
Seluruh negara sedang bercakap soal dakwaan wujud "penyalahgunaan" dana 1MDB yang ada kaitan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.
TS Khalid tidak boleh sesekali mengambil sikap acuh tidak acuh dalam menangani skandal terbesar yang melibatkan syarikat pelaburan strategik negara yang bermasalah, iaitu 1MDB ini.
Beliau juga tidak boleh mengecewakan harapan seluruh rakyat Malaysia yang inginkan kebenaran dan keadilan ditegakkan demi mengembalikan maruah negara, sekiranya pihak polis gagal bertindak secara telus dan tuntas.
Siasatan perlu dibuka semula dan dilakukan segera tanpa sebarang rasa takut atau pilih kasih terhadap semua penjenayah, tanpa mengira status dan kedudukan mereka.
Memandangkan TS Khalid dijadual bersara wajib pada September tahun ini, sesuatu harus dilakukannya segera bagi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap institusi Polis Di-Raja Malaysia.
2. Apa yang saya nampak ketika ini, ianya seolah-olah sudah menjadi suatu kelaziman atau 'trend' pihak polis untuk hanya menyiasat pembocor maklumat, dan bukannya si pelaku yang didakwa dalam skandal tersebut.
Najib Razak dirujuk sebagai 'Malaysia Official 1' (MO1) sebanyak 36 kali dalam saman sivil yang dikemukakan Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat, untuk merampas aset yang dipercayai diseleweng dari syarikat pelaburan strategik 1MDB.
TS Khalid sepatutnya menyiasat apa yang didakwa oleh DoJ sebelum ini.
Mengapakah PDRM seolah-olah tidak berminat untuk menyiasat sedangkan sudah jelas pendedahan yang dibuat bahawa lebih daripada AS$4 bilion telah disalahgunakan dari syarikat pelaburan strategik 1MDB dan sejumlah AS$731 juta telah didakwa secara tidak langsung oleh DoJ, telah dimasukkan ke dalam 'poket' Perdana Menteri?
Dana syarikat pelaburan strategik 1MDB didakwa telah diselewengkan untuk membeli sebuah kapal layar, perniagaan pusat kecergasan, lukisan mewah, barangan kemas dan berlian.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: