TIDAK MALUKAH MEMBELA PERKARA2 MUNGKAR?

TIDAK MALUKAH MEMBELA PERKARA2 MUNGKAR? - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul TIDAK MALUKAH MEMBELA PERKARA2 MUNGKAR?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : TIDAK MALUKAH MEMBELA PERKARA2 MUNGKAR?
link : TIDAK MALUKAH MEMBELA PERKARA2 MUNGKAR?

Baca juga


TIDAK MALUKAH MEMBELA PERKARA2 MUNGKAR?



Demikianlah Artikel TIDAK MALUKAH MEMBELA PERKARA2 MUNGKAR?

Sekianlah artikel TIDAK MALUKAH MEMBELA PERKARA2 MUNGKAR? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel TIDAK MALUKAH MEMBELA PERKARA2 MUNGKAR? dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/06/tidak-malukah-membela-perkara2-mungkar.html
Membangkitkan isu laporan Jabatan Keadilan Amerika (DOJ) berkaitan penggubahan wang haram dari aliran akaun 1MDB dan dikait dengan perbelanjaan kepada individu tertentu yang dinamakan MO1 dan isteri MO1 sebagai  campur tangan asing adalah suatu yang sangat memalukan. 

Komen-komen dari pemimpin parti UmnoBN serta segelintir pemimpin pembangkang termasuk PAS serta berapa orang mufti adalah dilihat sebagai percubaan untuk mensucikan pelaku jenayah penggubahan wang haram di Amerika.

Terang-terang dokumen saman yang difailkan oleh DOJ di US District Court For The Central District of California adalah bertujuan untuk menyita dan mendapatkan kembali hasil penyelewengan yang berjumlah USD540 juta (bersamaan dengan RM2.3 bilion) dalam bentuk aset-aset yang dipercayai dibeli menggunakan wang yang diselewengkan dari akaun 1MDB yang keseluruhannya telah menjangkau sebanyak USD1.7 bilion (bersamaan dengan RM7.3 bilion). 

DOJ bertindak memfailkan kes tersebut di mahkamah Amerika Syarikat setelah siasatan mendapati wang yang 'dirompak' dari 1MDB tersebut telah digunakan untuk transaksi-transaksi di Amerika Syarikat dimana ianya jelas membabitkan perbuatan pengubahan wang haram (money laundering) yang menjadi kesalahan di Amerika Syarikat serta di seluruh dunia. 

Malaysia juga tidak terkecuali kerana Malaysia mempunyai undang-undang bagi mencegah penggubahan wang haram iaitu  Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Keganasan 2001 akta 613 atau lebih di kenali sebagai AMLATFAPUAA seperti di Amerika Syarikat. 

Justeru, apa yang diseret dan dipalitkan nama-namanya seperti MO1 oleh DOJ adalah pelaku jenayah penggubahan wang haram tersebut.

Hasil siasatan DOJ mendapati wang tersebut adalah aliran dari akaun 1MDB. Dapatan hasil siasatan DOJ juga mendapati wang tersebut telah mengalir kembali kepada individu seperti MO1 dan isteri MO1 dalam bentuk tunai dan juga dalam bentuk permata berlian.

Persoalannya, apakah menjadi suatu kesalahan pihak berkuasa Amerika Syarikat untuk mengambil tindakan keatas pelaku jenayah penggubahan wang haram di Amerika walaupun ianya adalah rakyat Malaysia?

Apakah Malaysia akan  melindungi pelaku jenayah penggubahan wang haram dari kalangan rakyat Amerika Syarikat andainya mereka lakukan aktiviti sedemikian di Malaysia?

Adakah peguam negara dan para mufti serta ulamak parti politik akan mengguna hujah yang sama iaitu tidak mahu dituduh sebagai mencampuri urusan negara asing walau pun kesalahan itu dilakukan di Malaysia.

Apakah perlu Peguam Negara, para Mufti dan PAS bangkit bagi mencadangkan pemansuhan Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram dan Pencegahan Keganasan 2001 yang telah sedia diwartakan?

DOJ tidak mendakwa 1MDB kerana 1MDB adalah mangsa penjenayah penggubahan wang haram. Apa yang diambil kira oleh DOJ ialah untuk mengheret perompak, penyamun, penyangak dan penjenayah penggubahan wang haram ke muka pengadilan. 

Sekiranya mahkamah di Amerika membenarkan permohonan DOJ tersebut, maka sudah tentu harta yang dibeli dengan menggunakan wang 1MDB tersebut akan dirampas dan dicairkan dalam bentuk tunai untuk diserahkan kembali kepada 1MDB yang merupakan syarikat milik rakyat dan negara Malaysia.

Rakyat amat berharap agar sesuatu perlu dilakukan di negara kita Malaysia untuk mengheret mereka yang terlibat dan bersubahat dalam kes 'pencurian mega' wang 1MDB yang menyebabkan aktiviti penggubahan wang haram tersebut dilakukan oleh individu seperti disebut dalam laporan DOJ.

Amerika Syarikat mahupun pihak asing lain tidak mencampuri urusan perundangan Malaysia dan jangan pula Malaysia dilihat dunia sebagai mencampuri urusan proses perundangan di Amerika Syarikat oleh DOJ semata-mata untuk 'mensucikan penjenayah' yang telah merosakkan nama baik Malaysia dimata dunia.

Sesuatu yang sangat pelik bilamana dapatan siasatan pihak berkuasa Amerika Syarikat menemui kes penggubahan wang haram dari dana 1MDB yang dikitar di Amerika Syarikat kemudiannya dikembalikan semula ke Malaysia untuk MO1 dan isteri MO1, tiba-tiba Jabatan Peguam Negara Malaysia tampil untuk menjadi 'hero' dengan mengeluarkan kenyataan berbunyi "tiada berlaku apa-apa kes kecurian dalam 1MDB" dan begitu juga dengan golongan agamawan dengan kenyataan yang berbunyi  "jangan biar campur tangan asing dalam kes 1MDB".
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: