Amanah gesa Raus tolak lanjut khidmat ketua hakim

Amanah gesa Raus tolak lanjut khidmat ketua hakim - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Amanah gesa Raus tolak lanjut khidmat ketua hakim, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Amanah gesa Raus tolak lanjut khidmat ketua hakim
link : Amanah gesa Raus tolak lanjut khidmat ketua hakim

Baca juga


Amanah gesa Raus tolak lanjut khidmat ketua hakim



Demikianlah Artikel Amanah gesa Raus tolak lanjut khidmat ketua hakim

Sekianlah artikel Amanah gesa Raus tolak lanjut khidmat ketua hakim kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Amanah gesa Raus tolak lanjut khidmat ketua hakim dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/amanah-gesa-raus-tolak-lanjut-khidmat.html


Parti Amanah Negara (Amanah) mempertikai lanjutan tempoh perkhidmatan Ketua Hakim Negara Tan Sri Md Raus Sharif dan lantikannya sebagai hakim tambahan Mahkamah Persekutuan.
Ahli jawatankuasa Amanah Nasional Mohamed Hanipa Maidin menjelaskan, Perkara 122 (1A) tidak membenarkan seorang bekas ketua hakim menasihati Yang di-Pertuan Agong berkenaan pelantikan hakim tambahan yang akan berkuat kuasa selepas beliau bersara.
hanipa maidin 1Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri Jumaat lalu, pelantikan Tan Sri Md Raus Sharif dan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin sebagai hakim tambahan Mahkamah Persekutuan setelah masing-masing mencapai umur 66 tahun dan 6 bulan adalah atas sembah cadangan dan nasihat Ketua Hakim Negara pada ketika itu, Tun Arifin Zakaria, kepada Yang di-Pertuan Agong pada 30 Mac 2017 sebelum Yang Amat Arif bersara.
"Kenyataan ini silap dari segi undang-undang. Kita lihat kepada Fasal (1A) Perkara 122 Perlembagaan Persekutuan yang mengatakan bahawa memang Yang di-Pertuan Agong boleh melantik hakim tambahan selepas mendapat nasihat daripada ketua hakim negara.
"Tapi yang saya hairan kenapa dia kata pelantikan setelah mendapat sembah daripada Tun Arifin. Tun Arifin dah bersara. Apabila dah bersara dia bukan ketua hakim negara lagi.
"Tiba-tiba kerajaan kata pelantikan Tan Sri Md Raus sebagai hakim tambahan atas nasihat ketua hakim. Tun Arifin bukan ketua hakim lagi," katanya pada sidang media di Wisma Amanah Negara di ibu negara hari ini.
Beliau menegaskan, Amanah tidak mempertikai keputusan kerajaan mengekalkan Raus dan Zulkefli yang dibuat mengikut Perkara 122B(1) Perlembagaan Persekutuan oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat perdana menteri selepas berunding dengan Majlis Raja-raja.
"Lantikan sebelum dia jadi hakim tambahan itu memang Tun Ariffin boleh nasihat. Yang itu Amanah tak pertikai. Itu tak ada masalah.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: