Beli saham Edra umpama tampung hutang 1MDB

Beli saham Edra umpama tampung hutang 1MDB - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Beli saham Edra umpama tampung hutang 1MDB, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Beli saham Edra umpama tampung hutang 1MDB
link : Beli saham Edra umpama tampung hutang 1MDB

Baca juga


Beli saham Edra umpama tampung hutang 1MDB



Demikianlah Artikel Beli saham Edra umpama tampung hutang 1MDB

Sekianlah artikel Beli saham Edra umpama tampung hutang 1MDB kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Beli saham Edra umpama tampung hutang 1MDB dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/beli-saham-edra-umpama-tampung-hutang.html

Dana-dana awam tidak wajar dilibatkan dalam pembelian saham syarikat milik kerajaan China, Edra Energy di Bursa Malaysia kerana rakyat sudah serik dengan episod penyenaraian Felda Global Ventures (FGV) dan tanggungan hutang-hutang 1MDB yang tidak berkesudahan.
Edra Energy terlibat dalam industri penjanaan bebas di negara ini.Malah naib presiden PKR Rafizi Ramli yakin China General Nuclear Power Corporation (CGNPC) yang memiliki Edra, pasti mampu menjual saham-saham syarikat itu kepada pelabur antarabangsa tanpa perlu bergantung kepada dana awam negara jika ianya berpotensi tinggi.
Sehubungan itu beliau mempelawa menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan untuk berdebat secara terbuka bagi mendedahkan pihak sebenar yang mensabotaj ekonomi negara.
"Panglima utama kepada Datuk Seri Najib Razak iaitu Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan menuduh saya berniat jahat dan ditafsirkan beliau sebagai usaha mensabotaj ekonomi negara.
"Dalam satu tulisan semalam, Datuk Seri Rahman mendakwa penglibatan 1MDB di dalam industri penjana bebas (IPP) telah berjaya menstrukturkan kembali perjanjian pembekalan tenaga bebas agar tidak berat sebelah seperti sebelum itu.
"Tindakan serta-merta Datuk Seri Rahman menuduh saya cuba mensabotaj ekonomi negara (apabila saya menyeru supaya dana awam tidak terlibat di dalam penyenaraian Edra milik syarikat Kerajaan China) menunjukkan rasa cemas pentadbiran Datuk Seri Najib mengenai cadangan penyenaraian itu," kata Rafizi dalam satu kenyataan media.
Menurut Rafizi, perasaan cemas kerajaan BN itu sudah tentu berpunca dari kebimbangan Najib bahawa pembelian saham-saham Edra dari syarikat milik Kerajaan China oleh dana awam akan sekali lagi mengundang kemarahan rakyat.
Sehubungan itu Rafizi menjawab beberapa hujah yang diberikan Abdul Rahman tentang 'jasa' 1MDB yang menurut beliau dibuat secara tidak keruan semata-mata bagi memberi imej baik kepada syarikat pelaburan negara yang sarat hutang itu.
Jelas Rafizi, dakwaan Abdul Rahman bahawa dengan adanya Edra, perjanjian pembekalan tenaga oleh penjana bebas (IPP) menjadi lebih adil lalu harga yang dibayar oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB) kepada IPP adalah lebih murah jelas meleset kerana tarif letrik tidak turun selari dengan penurunan kos dan keuntungan TNB seperti yang didakwa.
"Jika benarlah 1MDB (melalui Edra) telah menyebabkan perjanjian IPP lebih adil dan mengurang kos menjana dan membekal elektrik kepada rakyat, kenapa tarif elektrik tidak turun selari dengan penurunan kos dan keuntungan TNB seperti yang didakwa? Sebaliknya tarif elektrik menjadi lebih tinggi sejak pembabitan 1MDB di dalam industri penjanaan elektrik bebas," ujarnya.
Beliau turut mengulas dakwaan Abdul Rahman bahawa 1MDB telah mengurangkan tanggungan subsidi gas oleh Petronas dengan bil subsidi gas Petronas bagi 2015 adalah satu pertiga dari apa yang perlu ditanggung pada 2012, membawa kepada penjimatan RM10 bilion.
Menurut Rafizi, kos subsidi gas yang ditanggung Petronas turun mendadak kerana harga minyak mentah dunia telah jatuh mendadak berbanding 2012 dan ianya tiada kaitan dengan 1MDB.
"Seluruh dunia tahu bahawa tarif elektrik masih kekal tinggi di Malaysia dan tidak pernah diturunkan (walaupun Datuk Seri Rahman mendakwa kos menjana elektrik turun mendadak kerana 'jasa' 1MDB).
"Seluruh dunia juga tahu jumlah subsidi gas yang ditanggung Petronas turun mendadak selari dengan jatuhnya harga minyak mentah; bukannya disebabkan oleh 'jasa' 1MDB," katanya.
Rafizi sebaliknya mengingatkan bahawa 1MDB terpaksa menanggung hutang yang tinggi kerana membeli aset-aset penjanaan elektrik bebas dari syarikat kroni pada harga yang lebih tinggi dari nilaian.
Aset-aset itu kemudiannya, jelas beliau dijual kepada CGNPC yang dimiliki kerajaan China walaupun TNB membidanya untuk mengurangkan hutang-hutang 1MDB.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: