GST, KOS SARA HIDUP TINGGI SEMUA SALAH 1MDB

GST, KOS SARA HIDUP TINGGI SEMUA SALAH 1MDB - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul GST, KOS SARA HIDUP TINGGI SEMUA SALAH 1MDB, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : GST, KOS SARA HIDUP TINGGI SEMUA SALAH 1MDB
link : GST, KOS SARA HIDUP TINGGI SEMUA SALAH 1MDB

Baca juga


GST, KOS SARA HIDUP TINGGI SEMUA SALAH 1MDB



Demikianlah Artikel GST, KOS SARA HIDUP TINGGI SEMUA SALAH 1MDB

Sekianlah artikel GST, KOS SARA HIDUP TINGGI SEMUA SALAH 1MDB kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel GST, KOS SARA HIDUP TINGGI SEMUA SALAH 1MDB dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/gst-kos-sara-hidup-tinggi-semua-salah.html

MALAM semalam, dalam ceramah ketiga 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di Sungai Acheh, Pulau Pinang- kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) milik Barisan Nasional (BN)- pemimpin Pakatan Harapan bercakap tentang isu paling dekat di hati rakyat, peningkatan kos sara hidup.
Mereka mengingatkan lebih 500 khalayak yang hadir bahawa semua masalah rakyat berkaitan kos sara hidup yang mendadak naik adalah disebabkan 1MDB
Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar mengatakan yang semua kesukaran hidup ini berlaku kerana 1MDB yang menyebabkan negara kekurangan dana.
“Kerana itulah rakyat Malaysia terpaksa membayar GST, biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk belajar di luar negara bagi pelajar yang layak dibatalkan, dan pengambilan penjawat awam dibekukan dan menyebabkan graduan hilang peluang pekerjaan.
“Bila anda ada kerajaan yang merompak dan mencuri, bagaimana nak harapkan mereka jaga rakyat dan negara? Mereka tak boleh buat,” katanya di dewan JKKK Simpang Tiga di Sungai Acheh, Nibong Tebal.
Ahli Parlimen Lembah Pantai itu turut berkata yang gaji rendah dan peluang pekerjaan yang terhad berlaku disebabkan kerajaan mahu membawa masuk pekerja asing. Jumlah pekerja asing sah dalam negara kini ialah 1.78 juta orang.
“Jadi bila kita fikir balik tentang isu ini, siapa yang kita hendak salahkan? Skandal 1MDB ada banyak kesan mendalam.
“Kita perlu fikir masa depan kita. Bila (bekas perdana menteri) Dr Mahathir Mohamad, (bekas timbalan perdana menteri) Muhyiddin Yassin dan (bekas menteri besar Kedah) Mukhriz Mahathir meninggalkan Umno dan membentuk Bersatu, kita tak lagi fikir soal dendam peribadi.
“Kami merasakan sudah tiba masanya untuk Malaysia dan masa depannya, masa untuk kita laksanakan agenda perubahan kita dan memastikan tiada pemimpin yang boleh (berkuasa) dan menafikan hak kita,” katanya.
Timbalan Ketua Pemuda Amanah Faiz Fadzil pula berkata yang memenangkan BN dalam pilihan raya akan datang akan membuatkan Perdana Menteri Najib Razak fikir rakyat tidak peduli apa yang akan terjadi kepada negara dan kos akan terus meningkat.
“Isu di sini bukan hanya rompak, tetapi kesan buruk kepada rakyat,” katanya.
Faiz juga berkata yang orang Melayu patut sedar yang duit 1MDB ialah duit mereka, begitu juga duit Tabung Haji.
Pada 2015 ketika syarikat sarat hutang 1MDB mempunyai masalah membayar faedah, dana haji itu membeli tanah daripada 1MDB dengan harga RM188.5 juta yang 43 kali ganda lebih mahal berbanding jumlah yang dibayar 1MDB, katanya.
“Jika kerajaan nak bantu orang Islam, mengapa mereka jual tanah itu dengan harga yang sangat tinggi dan memaksa Tabung Haji membelinya. Jika orang Melayu tak marah lagi, saya pun tak tahu nak kata apa.
“Jika mereka (BN) menang lagi dalam pilihan raya, mereka akan ambil banyak lagi. Akan ada 2 atau 3MDB. Kita dah tahu skandal lain melibatkan Felda, Mara dan Yapeim (Yayasan Pembangunan Ekonomi Malaysia)…kerana itu kita panggil benda ni kleptokrasi,” katanya.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua yang menjelaskan skandal syarikat sarat hutang itu serta bagaimana duit itu dikumpul, dilabur, hilang, disalurkan dan digunakan untuk membeli aset mewah pula memberitahu khalayak yang mereka boleh buat kenduri percuma setiap hari dengan jumlah duit yang digunakan untuk membeli rantai berlian merah jambu.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: