ISU SAMAN DOJ & 1MDB LEBIH BESAR DARIPADA BANGKAI GAJAH

ISU SAMAN DOJ & 1MDB LEBIH BESAR DARIPADA BANGKAI GAJAH - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul ISU SAMAN DOJ & 1MDB LEBIH BESAR DARIPADA BANGKAI GAJAH, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : ISU SAMAN DOJ & 1MDB LEBIH BESAR DARIPADA BANGKAI GAJAH
link : ISU SAMAN DOJ & 1MDB LEBIH BESAR DARIPADA BANGKAI GAJAH

Baca juga


ISU SAMAN DOJ & 1MDB LEBIH BESAR DARIPADA BANGKAI GAJAH



Demikianlah Artikel ISU SAMAN DOJ & 1MDB LEBIH BESAR DARIPADA BANGKAI GAJAH

Sekianlah artikel ISU SAMAN DOJ & 1MDB LEBIH BESAR DARIPADA BANGKAI GAJAH kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel ISU SAMAN DOJ & 1MDB LEBIH BESAR DARIPADA BANGKAI GAJAH dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/isu-saman-doj-1mdb-lebih-besar-daripada.html
Laporan terbaru daripada Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat tentang isu penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah menimbulkan pelbagai reaksi rakyat Malaysia yang tidak lekang menceritakannya meskipun di hari lebaran sewaktu kunjung-mengunjung sanak saudara dan teman.

DoJ sudah masuk kali ketiga memfailkan saman sivilnya, selepas kali pertama melakukannya pada 20 Julai 2016 yang lalu. Langkah saman sivil telah memberikan kesan yang sangat besar dan boleh dianggap sebagai skandal terbesar di abad ini. Langkah ini dilakukan bagi melindungi kewangan AS dan sistem perbankan di bawah Jabatan Inisiatif Pemulihan Aset Kleptokrasi sambil menggunakan aset yang dirampas untuk mengembalikan manfaat kepada pihak yang menanggung kerugian, dalam aspek ini rakyat Malaysia.

Menurut DoJ, makna 'penyitaan sivil' (civil forfeiture) adalah sebuah proses undang-undang di mana pihak berkuasa undang-undang akan merampas aset-aset daripada pihak yang disyaki terlibat dalam perlakuan jenayah atau aktiviti yang menyalahi undang-undang. Tindakan penyitaan ini tidak semestinya menyebabkan pemilik harta tersebut didakwa, paling utama ialah harta-harta yang diperoleh secara haram akan disita oleh kerajaan Amerika Syarikat di bawah undang-undang tertentu.

Baru-baru ini ketika bulan Ramadan, DoJ telah memfailkan saman sivil ketiganya berkaitan 1MDB dan mendakwa sejumlah dana AS$4.5 bilion (RM19.3 bilion) telah diselewengkan, kini mereka dalam proses merampas aset AS$1.7 bilion (RM7.3 bilion) yang didakwa dicuri daripada 1MDB.
Turut disenaraikan ialah sejumlah 28 barangan kemas lain yang didakwa dibeli untuk isteri Malaysian Official 1 (MO1), termasuklah rantai berlian merah jambu 22 karat yang bernilai AS$27.3 juta. MO1 ialah Datuk Seri Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia seperti yang disahkan oleh Dato’ Abdul Rahman Dahlan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Jikalau ini hanya sekadar satu skrip rekaan atau fitnah semata seperti mana yang sering disuarakan oleh pimpinan Umno BN, mengapa DoJ begitu terperinci dan teliti untuk menyenaraikan barang-barang yang dibeli dengan duit curi itu?

Suara-suara sumbang sebagai jurucakap pembela kerajaan kleptokrasi (perompak, penyangak dan pencuri) hanya boleh berterusan berbohong bagi menyembunyikan pembohongan demi pembohongan serta penipuan yang sedang didedahkan satu persatu di merata dunia sedangkan di dalam negara sendiri 'tiada kes'. Skandal 1MDB begitu besar impaknya kerana telah melibatkan banyak negara termasuklah Singapura, Switzerland, Amerika Syarikat dan beberapa negara lain.

Baru-baru ini saya telah ditemuramah oleh AlJazeera yang bertanyakan tentang kesan skandal 1MDB terhadap negara. Saya katakan dengan tegas bahawa kesannya amat buruk terutama apabila dana terbesar Malaysia telah disedut dan diselewengkan kepada pelbagai pihak sedangkan sepatutnya ia memberi manfaat kepada rakyat. Yang terkini, menurut laporan oleh Wall Street Journal, syarikat-syarikat yang berkait dengan Duta Emiriah Arab Bersatu (UAE) ke AS dipercayai telah menerima AS$66 juta daripada akaun pesisir pantai yang terkandung wang yang didakwa diselewengkan daripada dana 1MDB. Ini amat mengejutkan! Pelbagai pihak dalam dan luar negara telah menangguk di air keruh!

Tindakan DoJ bertepatan kerana dipercayai wang 1MDB telah diselewengkan di dalam negara mereka dan melanggar undang-undang negara tersebut. Oleh itu, AS mempunyai hak untuk bertindak dalam kerangka dan bidang kuasa mereka kerana kesalahan telah dilakukan di dalam negara mereka.

Apa yang sebenarnya menyakitkan hati dan malang buat rakyat Malaysia ialah berbilion ringgit yang dicuri ini bukan digunakan untuk membantu rakyat tetapi bagi kegunaan sendiri dan beberapa kroni. Yang kaya bertambah kaya, rakyat semakin terhimpit dengan kos sara hidup yang semakin menggunung tingginya. Terlajak perahu boleh diundur, namun terlajak perbuatan menyesal sehingga ke akhirnya.

Keputusan Datuk Seri Najib Razak memecat Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, kemudiannya menggantikan Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail serta pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang terlibat aktif dalam penyiasatan dan pembongkaran 1MDB memberi petunjuk jelas akan konspirasi cubaan untuk menutup skandal ini.

Sepatutnya Malaysia sebagai sebuah negara Islam turut mengambil tindakan yang sama bagi mencegah kemungkaran (kecurian, penyelewengan) daripada terus berleluasa. Namun, sewaktu kes 1MDB dibuka, apa sudah terjadi kepada Muhyiddin dan Gani Patail? Bagaimana keadilan hendak diangkat?

Saya begitu yakin rekod negara kecil dengan sejarah jenayah kewangan terbesar dunia akan terus dipegang oleh negara kita untuk tempoh yang sangat panjang sekiranya mereka yang terlibat secara berterusan mengunci mulutnya tanpa memberikan penjelasan kepada negara tentang skandal ini.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: