Krisis kehakiman '88: Mahathir laksana titah Agong kata Abu Talib

Krisis kehakiman '88: Mahathir laksana titah Agong kata Abu Talib - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Krisis kehakiman '88: Mahathir laksana titah Agong kata Abu Talib, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Krisis kehakiman '88: Mahathir laksana titah Agong kata Abu Talib
link : Krisis kehakiman '88: Mahathir laksana titah Agong kata Abu Talib

Baca juga


Krisis kehakiman '88: Mahathir laksana titah Agong kata Abu Talib



Demikianlah Artikel Krisis kehakiman '88: Mahathir laksana titah Agong kata Abu Talib

Sekianlah artikel Krisis kehakiman '88: Mahathir laksana titah Agong kata Abu Talib kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Krisis kehakiman '88: Mahathir laksana titah Agong kata Abu Talib dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/krisis-kehakiman-88-mahathir-laksana.html
Setakat maklumat yang ada pada Tan Sri Abu Talib Othman, krisis kehakiman yang menggemparkan seluruh negara pada 1988 dulu tidak lain adalah berpunca daripada hakim-hakim sendiri.
Berkongsi ceritanya, bekas peguam negara itu berkata, satu pertemuan di kalangan hakim mahkamah agung dan mahkamah tinggi memutuskan ketua mereka ketika itu, Tun Salleh Abbas, wajar menghadap Yang di-Pertuan Agong kerana mengadu ada "serangan" oleh badan eksekutif ke atas badan perundangan negara.
Pertemuan itu diadakan selepas Tun Dr Mahathir Mohamad membentangkan beberapa pindaan perlembagaan di parlimen untuk melucutkan "kuasa perundangan persekutuan" daripada mahkamah dan dengan itu badan berkenaan hanya mempunyai kuasa berdasarkan apa yang diizinkan parlimen.
Dalam surat - yang ditulis sendiri oleh Salleh - kepada Agong, ketua hakim negara itu menyatakan keluhan hakim-hakim terbabit terhadap tindakan badan eksekutif ke atas badan kehakiman negara.
"Aduan itu nampaknya menyebabkan rasa kurang senang Yang di-Pertuan Agong (ketika itu) Sultan Iskandar Sultan Ismail.
"Baginda kemudian merujuk memorandum daripada Salleh kepada perdana menteri dengan titah tindakan sewajarnya perlu diambil berdasarkan aduan berkenaan," kata Abu Talib kepada Malaysiakini dalam satu temu bual.
Sultan Iskandar yang dimaksudkan Abu Talib menjadi Agong ketika itu ialah Sultan Johor.
Pada 26 Julai lalu Dr Mahathir menegaskan beliau tidak bertanggungjawab atas krisis kehakiman yang berlaku 29 tahun lalu.
"Itu bukan saya, aduan datang daripada (Yang di-Pertuan) Agong, tetapi peguam negara ketika itu tidak mahu menyebut Agong, sebaliknya dia menggunakan nama saya dan memberi alasan penubuhan tribunal yang tidak saya diketahui," katanya.
Tak ada pilihan
Untuk rekod, Abu Talib adalah peguam negara ketika krisis berkenaan berlaku dan Dr Mahathir menjadi perdana menteri.
Krisis berkenaan menyaksikan sebuah tribunal ditubuhkan dan Salleh akhirnya dipecat atas alasan beliau terbabit dalam salah laku.
Ramai berpendapat insiden itu menjadi titik tolak hilangnya kebebasan badan kehakiman di negara ini.
Abu Talib berkata tribunal itu ditubuhkan mengikut Fasal 125(3) dan 125(4) Perlembagaan Malaysia yang jelas menyatakan, seseorang hakim tidak boleh disingkirkan atas apa saja sebab tanpa kecuali melalui tribunal.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: