Mustahil PRU14 dalam 3 bulan terakhir tahun ini, kata penganalis

Mustahil PRU14 dalam 3 bulan terakhir tahun ini, kata penganalis - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Mustahil PRU14 dalam 3 bulan terakhir tahun ini, kata penganalis, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Mustahil PRU14 dalam 3 bulan terakhir tahun ini, kata penganalis
link : Mustahil PRU14 dalam 3 bulan terakhir tahun ini, kata penganalis

Baca juga


Mustahil PRU14 dalam 3 bulan terakhir tahun ini, kata penganalis



Demikianlah Artikel Mustahil PRU14 dalam 3 bulan terakhir tahun ini, kata penganalis

Sekianlah artikel Mustahil PRU14 dalam 3 bulan terakhir tahun ini, kata penganalis kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Mustahil PRU14 dalam 3 bulan terakhir tahun ini, kata penganalis dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/mustahil-pru14-dalam-3-bulan-terakhir.html


Mustahil pilihan raya umum ke-14 (PRU14) akan diadakan pada bulan Oktober, November atau Disember kerana bajet 2018 yang dibentang pada bulan Oktober hanya akan diluluskan selepas mendapat persetujuan ahli parlimen.
Dewan Rakyat akan bersidang pada 23 Oktober hingga 30 November manakala persidangan Dewan Neagra hanya akan bermula pada 4 November hingga 19 Disember.
Dr Awang Azman Awang PawiHal ini sekali gus menolak spekulasi bahawa parlimen dibubarkan selepas pembentangan bajet dengan andaian kerajaan akan mengumumkan bonus kepada penjawat awam yang menjadi penyokong kuat BN dan akan menggembirakan mereka.
Pelbagai projek pembangunan akan diumumkan bagi tahun 2018 dijangka mampu dapat memancing lebih banyak lagi pengundi.
"Bulan November dan Disember pula ialah cuti sekolah. Ramai rakyat Malaysia bercuti di luar kawasan mereka sama ada dalam mahupun luar negara.
"Pada bulan November dan Disember juga dikaitkan dengan musim tengkujuh dan banjir. Sudah tentu pihak kerajaan mengelak untuk mengadakan PRU pada bulan November dan Disember," kata penganalisis politik Profesor Madya Dr Awang Azman Awang Pawi seperti disiarkan Sarawak Voice.
Beliau juga berkata, pada bulan Oktober terdapat dua peristiwa penting bagi negara iaitu lawatan bersejarah Presiden China Xi Jinping dan perasmian Xiamen University Malaysia yang melambangkan kerjasama ampuh Malaysia-China diyakini mampu meningkatkan imej positif kerajaan Barisan Nasional.
"Pada ketika itu semua jemaah kabinet akan hadir maka tidak mungkin parlimen dibubarkan pada bulan Oktober ini. Sekiranya dibubarkan, kemungkinan lawatan bersejarah Presiden China ditangguhkan," katanya.
Namun beliau berkata, perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mungkin melanggar arus jika mengadakan PRU14 pada tahun ini.
Menurut beliau, hal ini pernah dilakukan oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang membubarkan parlimen pada bulan November sedangkan pada ketika itu bajet belum diluluskan lagi oleh parlimen.
"Peristiwa tersebut berlaku pada tahun 1999, apabila bajet tahun 2000 dibentangkan pada Oktober 1999. Kesan daripada tindakan Tun Mahathir tersebut, telah menyebabkan Daim selaku Menteri Kewangan melakukan pembentangan semula bajet pada bulan Februari tahun 2000.
"Sebenarnya, agak jarang dalam sejarah BN, PRU diadakan pada bulan November. Ia hanya dilakukan apabila BN berasa agak besar cabaran, terdesak dan besar hambatan yang perlu dipikul untuk memenangi PRU," katanya.
Faktor Sukan SEA
Awang Azman juga berkata, sudah tentu PRU tidak akan diadakan pada bulan Ogos kerana pada bulan tersebut kerajaan sibuk membuat persediaan menjadi tuan rumah sukan Asia Tenggara yang berprestij itu.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: