Perjanjian Msia 1963: Salahuddin cabar KM Sarawak dedah kos misi ke London

Perjanjian Msia 1963: Salahuddin cabar KM Sarawak dedah kos misi ke London - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Perjanjian Msia 1963: Salahuddin cabar KM Sarawak dedah kos misi ke London, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Perjanjian Msia 1963: Salahuddin cabar KM Sarawak dedah kos misi ke London
link : Perjanjian Msia 1963: Salahuddin cabar KM Sarawak dedah kos misi ke London

Baca juga


Perjanjian Msia 1963: Salahuddin cabar KM Sarawak dedah kos misi ke London



Demikianlah Artikel Perjanjian Msia 1963: Salahuddin cabar KM Sarawak dedah kos misi ke London

Sekianlah artikel Perjanjian Msia 1963: Salahuddin cabar KM Sarawak dedah kos misi ke London kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Perjanjian Msia 1963: Salahuddin cabar KM Sarawak dedah kos misi ke London dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/perjanjian-msia-1963-salahuddin-cabar.html

Salahuddin Ayub
Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub mencabar Ketua Menteri Sarawak mendedahkan kos yang terpaksa ditanggung kerajaan negeri bagi misi rombongan ke London untuk mencari dan mengkaji bahan rujukan berkaitan hak negeri itu mengikut Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).
Beliau dalam kenyataan hari ini tetap menegaskan tindakan kerajaan Sarawak itu dilihat terdesak bagi mendapatkan sokongan rakyat Sarawak dalam isu memperjuangkan hak tambahan daripada Kerajaan Persekutuan.
" Adalah lebih baik bagi Ketua Menteri Sarawak menumpukan perhatian kepada masalah yang dihadapi rakyat Sarawak seperti masalah tanah, kesenjangan hak-hak suku kaum, pembangunan luar bandar dan pendidikan anak-anak Sarawak.
"Usahlah memainkan sentimen semangat anti Malaysia dan perasaan rakyat Sarawak dengan mengheret mereka ke kancah sandiwara politik sedangkan masalah empirikal rakyat Sarawak tidak diselesaikan," ujarnya.
Datuk Amar Abang Johari Tun OpengBeliau menjawab balas terhadap kritikan Datuk Amar Abang Johari Tun Openg terhadapnya yang mendakwa, pemimpin Amanah itu cetek pemikiran yang sekaligus mencerminkan kualiti kepimpinan pemimpin parti itu.
Ini kerana sebelum itu Salahuddin dalam kenyataannya dipetik berkata, tindakan Sarawak menghantar pasukan peguam bagi menentukan hak-hak sebenar negeri itu yang termaktub di bawah perjanjian tersebut dibimbangi akan menyebabkan campur tangan asing dalam negara ini.
Salahuddin turut mempersoalkan sama ada kerajaan negeri Sarawak akan terus menyokong BN di Semenanjung.
Tambah Salahuddin lagi, beliau berpandangan demikian kerana ujarnya, Ketua Menteri Sarawak sudah pasti sedar bahawa hak Sarawak sama ada daripada segi kedaulatan, ekonomi, imigresen, bidangkuasa undang-undang dan sebagainya telahpun termaktub di dalam Perjanjian Malaysia yang ditandatangani pada 9 Julai 1963 antara Kerajaan Persekutuan Melayu dan United Kingdom bersama Sarawak.
"Hampir 55 tahun Sarawak bersama Malaysia, nampaknya KM Abang Jo masih jahil berkenaan MA63.

Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: