Judul : Projek Prasarana Di Arab Saudi Kerugian Ratusan Juta Ringgit, Bagaimana Mahu Menanggung Beban Kewangan MRT?
link : Projek Prasarana Di Arab Saudi Kerugian Ratusan Juta Ringgit, Bagaimana Mahu Menanggung Beban Kewangan MRT?
Projek Prasarana Di Arab Saudi Kerugian Ratusan Juta Ringgit, Bagaimana Mahu Menanggung Beban Kewangan MRT?
Sementara media propaganda Dato’ Seri Najib Tun Razak secara berterusan menjulang MRT1 (Sungai Buloh – Kajang) sebagai lambang kejayaan beliau, sehingga kini pentadbiran beliau masih belum menerangkan bagaimanakah kerajaan akan membayar kos membina MRT, apatah lagi kos operasi tahunan.
MRT akan diserahkan kepada Prasarana Malaysia Berhad sebagai pemilik dan pengendali pengangkutan awam negara.
Oleh itu, Prasarana Malaysia Berhad sebagai syarikat milik penuh kerajaan ini yang mengendalikan pengangkutan awam juga terpaksa menampung kos operasi tahunan.
Saya akan mengupas kemampuan kewangan Prasarana Malaysia Berhad untuk mengendalikan sistem MRT dalam sidang media yang akan datang.
Pada hari ini, saya ingin memfokuskan kepada kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad yang sedia ada sebelum pun ia mewarisi kos operasi MRT.
Sebagai sebuah syarikat milik penuh Kerajaan Persekutuan, Prasarana Malaysia Berhad tidak mengeluarkan laporan kewangan diaudit yang dikongsi dengan orang ramai. Oleh itu, kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad hanya boleh dianggarkan berdasarkan laporan penarafan bon-bon hutangnya dan maklumat yang difailkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
Berdasarkan laporan penarafan yang dikeluarkan Ratings Agency Malaysia Berhad (RAM) dan SSM, kedudukan kewangan Prasarana Berhad setakat akhir tahun 2015 boleh dirumuskan seperti berikut:
i. Bagi tahun 2014 dan 2015, kos operasinya melebihi kutipan tiket dan hasil yang lain iaitu kos lebih tinggi dari hasil sebanyak 30% (2015) dan 13% (2014). Ini
MRT akan diserahkan kepada Prasarana Malaysia Berhad sebagai pemilik dan pengendali pengangkutan awam negara.
Oleh itu, Prasarana Malaysia Berhad sebagai syarikat milik penuh kerajaan ini yang mengendalikan pengangkutan awam juga terpaksa menampung kos operasi tahunan.
Saya akan mengupas kemampuan kewangan Prasarana Malaysia Berhad untuk mengendalikan sistem MRT dalam sidang media yang akan datang.
Pada hari ini, saya ingin memfokuskan kepada kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad yang sedia ada sebelum pun ia mewarisi kos operasi MRT.
Sebagai sebuah syarikat milik penuh Kerajaan Persekutuan, Prasarana Malaysia Berhad tidak mengeluarkan laporan kewangan diaudit yang dikongsi dengan orang ramai. Oleh itu, kedudukan kewangan Prasarana Malaysia Berhad hanya boleh dianggarkan berdasarkan laporan penarafan bon-bon hutangnya dan maklumat yang difailkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
Berdasarkan laporan penarafan yang dikeluarkan Ratings Agency Malaysia Berhad (RAM) dan SSM, kedudukan kewangan Prasarana Berhad setakat akhir tahun 2015 boleh dirumuskan seperti berikut:
i. Bagi tahun 2014 dan 2015, kos operasinya melebihi kutipan tiket dan hasil yang lain iaitu kos lebih tinggi dari hasil sebanyak 30% (2015) dan 13% (2014). Ini
Demikianlah Artikel Projek Prasarana Di Arab Saudi Kerugian Ratusan Juta Ringgit, Bagaimana Mahu Menanggung Beban Kewangan MRT?
Sekianlah artikel Projek Prasarana Di Arab Saudi Kerugian Ratusan Juta Ringgit, Bagaimana Mahu Menanggung Beban Kewangan MRT? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Anda sekarang membaca artikel Projek Prasarana Di Arab Saudi Kerugian Ratusan Juta Ringgit, Bagaimana Mahu Menanggung Beban Kewangan MRT? dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/projek-prasarana-di-arab-saudi-kerugian.html
bermakna, operasi Prasarana sedia ada memang mengalami kerugian setiap tahun
ii. Bayaran faedah atas hutang mencecah sehingga RM551 juta bagi tahun 2015 dan dijangka terus meningkat
iii. Jumlah hutang sedia ada Prasarana Malaysia Berhad telah mencecah RM18 bilion bagi tahun 2015. Ini dijangka terus meningkat dalam tahun 2016 kerana Prasarana Malaysia Berhad terus menerbitkan hutang untuk menampung kosnya. Dalam tahun 2013 hingga 2016, pertambahan hutang dianggarkan mencecah RM10 bilion
iv. Kerajaan terpaksa menyuntik dana rakyat dari semasa ke semasa, sama ada melalui suntikan dana baru RM2.2 bilion (2013) atau memaafkan hutang sedia ada sebanyak RM475 juta (2015)
Sejak tahun 2014, Prasarana Berhad juga terlibat dengan projek keretapi metro di Arab Saudi iaitu bagi projek Al Mashaer Al Mugaddasah Metro Southern Line (MMMSL) dan Makkah Shadow Operator, seperti yang dilaporkan sebelum ini.
Saya telah mendapat maklumat sulit dari pemberi maklumat mengenai kedudukan kewangan projek Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi ini yang menunjukkan kerugian besar yang terpaksa ditanggung oleh rakyat Malaysia.
Saya sertakan satu paparan skrin laporan kewangan projek-projek Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi, yang dimaklumkan kepada saya adalah laporan pengurusan (management account) dalaman yang dibentangkan di peringkat pengurusan Prasarana Malaysia Berhad.
Ia boleh dirumuskan seperti berikut (semua angka dalam RM juta dan dibundarkan, angka [ ] dalam SAR, kadar tukaran 2015/16=1.15, 2016/17=1.09, 2017/18=1.18):
Read More / Baca Lagi >>
ii. Bayaran faedah atas hutang mencecah sehingga RM551 juta bagi tahun 2015 dan dijangka terus meningkat
iii. Jumlah hutang sedia ada Prasarana Malaysia Berhad telah mencecah RM18 bilion bagi tahun 2015. Ini dijangka terus meningkat dalam tahun 2016 kerana Prasarana Malaysia Berhad terus menerbitkan hutang untuk menampung kosnya. Dalam tahun 2013 hingga 2016, pertambahan hutang dianggarkan mencecah RM10 bilion
iv. Kerajaan terpaksa menyuntik dana rakyat dari semasa ke semasa, sama ada melalui suntikan dana baru RM2.2 bilion (2013) atau memaafkan hutang sedia ada sebanyak RM475 juta (2015)
Sejak tahun 2014, Prasarana Berhad juga terlibat dengan projek keretapi metro di Arab Saudi iaitu bagi projek Al Mashaer Al Mugaddasah Metro Southern Line (MMMSL) dan Makkah Shadow Operator, seperti yang dilaporkan sebelum ini.
Saya telah mendapat maklumat sulit dari pemberi maklumat mengenai kedudukan kewangan projek Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi ini yang menunjukkan kerugian besar yang terpaksa ditanggung oleh rakyat Malaysia.
Saya sertakan satu paparan skrin laporan kewangan projek-projek Prasarana Malaysia Berhad di Arab Saudi, yang dimaklumkan kepada saya adalah laporan pengurusan (management account) dalaman yang dibentangkan di peringkat pengurusan Prasarana Malaysia Berhad.
Read More / Baca Lagi >>