Putrajaya perlu hantar peguam pantau saman DoJ, kata DAP

Putrajaya perlu hantar peguam pantau saman DoJ, kata DAP - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Putrajaya perlu hantar peguam pantau saman DoJ, kata DAP, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Putrajaya perlu hantar peguam pantau saman DoJ, kata DAP
link : Putrajaya perlu hantar peguam pantau saman DoJ, kata DAP

Baca juga


Putrajaya perlu hantar peguam pantau saman DoJ, kata DAP



Demikianlah Artikel Putrajaya perlu hantar peguam pantau saman DoJ, kata DAP

Sekianlah artikel Putrajaya perlu hantar peguam pantau saman DoJ, kata DAP kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Putrajaya perlu hantar peguam pantau saman DoJ, kata DAP dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/putrajaya-perlu-hantar-peguam-pantau.html
PUTRAJAYA bersikap tidak bertanggungjawab kerana tidak menghantar peguam untuk memantau saman difailkan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) untuk mendapatkan semula aset yang dibeli menggunakan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata ahli Parlimen DAP hari ini.
Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo berkata, ia tidak dapat diterima dan tidak memberi gambaran baik kepada negara serta menggesa Perdana Menteri Najib Razak mempertimbangkan semula keputusan itu dengan segera.
"Malaysia perlu terlibat dalam saman ini, yang melibatkan berbilion ringgit. Kes ini akan melibatkan proses di mana terdapat bukti yang boleh mengaitkan liabiliti jenayah atau sivil terhadap individu yang mempunyai kaitan dengan kes itu.
"Ia sangat tidak bertanggungjawab bagi kita untuk tidak berbuat apa-apa dalam keadaan ini," kata Gobind pada sidang akhbar di Parlimen hari ini sebagai respons kepada jawapan bertulis Menteri di Jabatan Perdana Menteri Azalina Othman Said.
Azalina berkata, Jabatan Peguam Negara tidak mempunyai rancangan menghantar peguam untuk memantau saman DoJ.
Beliau berkata kerajaan menghormati hak DoJ untuk mengambil tindakan undang-undang dalam bidang kuasa undang-undangnya.
"Dengan rasa hormat, jawapan Azalina Othman tidak masuk akal kerana peraturan undang-undang dan menghormati undang-undang Amerika Syarikat tidak menghalang kita daripada melantik peguam di sana untuk memantau prosiding bagi pihak kita," kata Gobind.
Azalina berkata tindakan saman sivil DoJ berada dalam bidang kuasa mahkamah AS. Tiada dakwaan jenayah terhadap mana-mana individu dan juga tiada keputusan mahkamah dibuat berkaitan perkara itu.
"Oleh itu, Jabatan Peguam Negara tidak mempunyai rancangan pada masa ini untuk menghantar pasukan peguam ke Amerika Syarikat sebagai pemerhati dalam prosiding sivil yang difailkan DOo," kata Azalina dalam jawapan bertulis di Parlimen pada 24 Julai.

Subscribe to receive free email updates: