Wanita Amanah syor Akta Keganasan Rumah Tangga bela pasangan tak kahwin

Wanita Amanah syor Akta Keganasan Rumah Tangga bela pasangan tak kahwin - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Wanita Amanah syor Akta Keganasan Rumah Tangga bela pasangan tak kahwin, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Wanita Amanah syor Akta Keganasan Rumah Tangga bela pasangan tak kahwin
link : Wanita Amanah syor Akta Keganasan Rumah Tangga bela pasangan tak kahwin

Baca juga


Wanita Amanah syor Akta Keganasan Rumah Tangga bela pasangan tak kahwin



Demikianlah Artikel Wanita Amanah syor Akta Keganasan Rumah Tangga bela pasangan tak kahwin

Sekianlah artikel Wanita Amanah syor Akta Keganasan Rumah Tangga bela pasangan tak kahwin kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Wanita Amanah syor Akta Keganasan Rumah Tangga bela pasangan tak kahwin dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/wanita-amanah-syor-akta-keganasan-rumah.html
Ketuanya Dr Siti Mariah Mahmud berkata, sehingga kini tidak ada undang-undang yang boleh melindungi pasangan yang tidak berkahwin daripada keganasan.
Dr-Siti-Mariah-Mahmud-rumahtanggaWanita Amanah mencadangkan agar pasangan yang tidak berkahwin diberi perlindungan yang sewajarnya di bawah Akta Keganasan Rumah Tangga (AKRT) 2017 yang sedang dipinda.
Ketuanya Dr Siti Mariah Mahmud berkata, sehingga kini tidak ada undang-undang yang boleh melindungi pasangan yang tidak berkahwin daripada keganasan.
“Cukuplah contoh-contoh sebagai menggambarkan bahawa kita ada kes-kes atau prima facie untuk memberi mereka perlindungan dar keganasan,” katanya menerusi kenyataan hari ini.
Menurut Ahli Parlimen Kota Raja itu, sekiranya mahu membuat undang-undang yang lain yang mahu melindungi pasangan yang tidak berkahwin daripada keganasan, ia adalah tidak logik dan akan mengambil masa yang lama.
Beliau tidak menafikan ada pandangan yang mengatakan sekiranya cadangan berkenaan itu diterima, ia akan menggalakkan rakyat yang berkedudukan tanpa perkahwinan yang sah dan masyarakat akan menjadi kucar-kacir.
“Rang Undang-undang Keganasan Rumah Tangga (AKRT) 2017 adalah langkah menangani segera keganasan dan penderaan dalam keluarga. Bagaimana mencegah keganasan berlarutan terhadapa wanita ianya tentulah melalui pendidikan,” katanya.
Dewan Rakyat pada minggu lalu membahaskan rang undang-undang itu.
Tambah beliau, Wanita Amanah juga telah melancarkan kempen “Stop Violence Against Women” di mana mereka membela orang-orang yang patut dibela.
“Kita perlu betulkan pandangan kalau kita fikir kebanyakan manusia suka hidup tanpa perkahwinan. Allah menjadikan manusia dengan fitrah dan naluri yang bersih dan jika mereka tersilap langkah pun ingin kembali kepada kebaikan.
“Sebagai pendakwah kita patut mencari peluang membawa manusia kembali ke pangkal jalan. Jika pasangan yang bersekedudukan itu muslim, tiada siapa boleh menghalang pihak berkuasa dari mendakwa mereka kerana telah melanggar undang-undang. Silakan. Terpulanglah kepada yang pegang kuasa.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: