Judul : China melabur, Malaysia melebur
link : China melabur, Malaysia melebur
China melabur, Malaysia melebur
PROJEK Landasan Keretapi Pantai Timu (ECRL) dicanang oleh Perdana Menteri Najib Razak sebagai "game changer" untuk pembangunan Malaysia terutamanya di negeri pantai timur.
Ia mempunyai laluan sepanjang 688km bermula dari Gombak sehingga ke Kota Bharu. Mengikut data rasmi daripada pihak kerajaan, projek ini akan menelan belanja sebanyak RM55 bilion dan 85% daripada kos ini akan dibiayai China melalui Exim Bank manakala baki 15% akan dibiayai oleh program sukuk.
Pelaburan daripada China ini dalam erti kata mudah membawa maksud kerajaan Malaysia meminjam duit dengan kerajaan China bagi membiayai projek ini dengan kadar faedah sebanyak 3.25%.
Ia juga berserta syarat 70% daripada kontraktor mestilah daripada syarikat China iaitu China Communications Construction Company Ltd (CCCC) manakala baki 30% akan diisi oleh kontraktor tempatan. Projek ini dijangka siap pada tahun 2024.
ECRL sebagai "game changer"
Najib dan kerajaan Barisan Nasional (BN) mencanang ECRL sebagai "game changer" berdasarkan beberapa perkiraan, antaranya ialah ia akan memendekkan masa perjalanan daripada Kuala Lumpur ke Kota Bharu kepada kurang empat jam berbanding menggunakan kereta atau bas iaitu 8 hingga 12 jam sewaktu musim perayaan.
Janaan pendapatan bagi projek ECRL ini akan menumpukan kepada kargo sebanyak 70% (53 juta kargo setahun) berbanding dengan penumpang yang hanya akan menyumbang sebanyak 30% (5.4 juta penumpang setahun) sahaja.
Bagi mempersiapkan fasiliti ke arah sasaran itu, pelabuhan Kuantan akan ditambah baik dengan mempertingkatkan kapasiti bagi membolehkan menerima kapal kargo jenis 18,000 TEU.
Terdapat juga kerjasama
Ia mempunyai laluan sepanjang 688km bermula dari Gombak sehingga ke Kota Bharu. Mengikut data rasmi daripada pihak kerajaan, projek ini akan menelan belanja sebanyak RM55 bilion dan 85% daripada kos ini akan dibiayai China melalui Exim Bank manakala baki 15% akan dibiayai oleh program sukuk.
Ia juga berserta syarat 70% daripada kontraktor mestilah daripada syarikat China iaitu China Communications Construction Company Ltd (CCCC) manakala baki 30% akan diisi oleh kontraktor tempatan. Projek ini dijangka siap pada tahun 2024.
ECRL sebagai "game changer"
Najib dan kerajaan Barisan Nasional (BN) mencanang ECRL sebagai "game changer" berdasarkan beberapa perkiraan, antaranya ialah ia akan memendekkan masa perjalanan daripada Kuala Lumpur ke Kota Bharu kepada kurang empat jam berbanding menggunakan kereta atau bas iaitu 8 hingga 12 jam sewaktu musim perayaan.
Janaan pendapatan bagi projek ECRL ini akan menumpukan kepada kargo sebanyak 70% (53 juta kargo setahun) berbanding dengan penumpang yang hanya akan menyumbang sebanyak 30% (5.4 juta penumpang setahun) sahaja.
Bagi mempersiapkan fasiliti ke arah sasaran itu, pelabuhan Kuantan akan ditambah baik dengan mempertingkatkan kapasiti bagi membolehkan menerima kapal kargo jenis 18,000 TEU.
Terdapat juga kerjasama
Demikianlah Artikel China melabur, Malaysia melebur
Sekianlah artikel China melabur, Malaysia melebur kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Anda sekarang membaca artikel China melabur, Malaysia melebur dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/09/china-melabur-malaysia-melebur.html
antara kerajaan Malaysia dan China bagi membolehkan 3,600 pelajar Malaysia menjalani latihan di bawah program seliaan beberapa buah universiti tempatan termasuk dua universiti China.
Melalui program ini, mereka yang menamatkan latihan akan terus diserapkan sebagai pekerja ke dalam syarikat MRL, CCCC Ltd atau sub-kontrator bagi kedua-dua syarikat ini.
Kerajaan menjangkakan Grow Domestic Product (GDP) akan meningkat sebanyak 1.5% setahun bagi negeri-negeri pantai timur apabila laluan ECRL ini mula beroperasi.
Asas kritikan terhadap ECRL
Projek ini mendapat kritikan banyak pihak, terutamanya di kalangan pihak pembangkang. Nada yang sama diluahkan ramai pakar ekonomi yang menyuarakan kebimbangan sama mengenai projek ini.
Profesor Jomo KS, (bekas penolong setiausaha agung bagi pembangunan ekonomi PBB) mengkritik keras projek ECRL dengan mempersoalkan data daripada pihak kerajaan yang kononnya projek ini mensasarkan 53 juta kargo setahun.
Menurut beliau, kapasiti kargo diseluruh negara seperti yang dibawa oleh KTM hanyalah sekitar 6 juta kargo setahun.
Beliau juga melahirkan kebimbangan projek ini akan berakhir seperti yang berlaku pada laluan kereta api Kemaman-Kuantan yang telah siap bertahun-tahun lamanya namun amat jarang sekali digunakan.
Profesor Hoo Ke Ping (pakar ekonomi) pula membentangkan persoalan yang menarik apabila beliau memberikan gambaran mengenai industri kapal kargo yang mana lebih 60% daripada pemain industri kargo akan beralih kepada kapal kargo yang mempunyai kapasiti kargo yang lebih besar iaitu daripada 10,000 TEU kepada 18,000 TEU.
Menurutnya, kapal bersaiz gergasi ini lebih gemar untuk memilih perlabuhan yang berkala lebih besar seperti Pelabuhan Tuas di Singapura yang mana mampu menerima 65 juta kargo setahun dan tidak berlabuh di perlabuhan kecil.
Read More / Baca Lagi >>
Melalui program ini, mereka yang menamatkan latihan akan terus diserapkan sebagai pekerja ke dalam syarikat MRL, CCCC Ltd atau sub-kontrator bagi kedua-dua syarikat ini.
Kerajaan menjangkakan Grow Domestic Product (GDP) akan meningkat sebanyak 1.5% setahun bagi negeri-negeri pantai timur apabila laluan ECRL ini mula beroperasi.
Asas kritikan terhadap ECRL
Projek ini mendapat kritikan banyak pihak, terutamanya di kalangan pihak pembangkang. Nada yang sama diluahkan ramai pakar ekonomi yang menyuarakan kebimbangan sama mengenai projek ini.
Profesor Jomo KS, (bekas penolong setiausaha agung bagi pembangunan ekonomi PBB) mengkritik keras projek ECRL dengan mempersoalkan data daripada pihak kerajaan yang kononnya projek ini mensasarkan 53 juta kargo setahun.
Menurut beliau, kapasiti kargo diseluruh negara seperti yang dibawa oleh KTM hanyalah sekitar 6 juta kargo setahun.
Beliau juga melahirkan kebimbangan projek ini akan berakhir seperti yang berlaku pada laluan kereta api Kemaman-Kuantan yang telah siap bertahun-tahun lamanya namun amat jarang sekali digunakan.
Profesor Hoo Ke Ping (pakar ekonomi) pula membentangkan persoalan yang menarik apabila beliau memberikan gambaran mengenai industri kapal kargo yang mana lebih 60% daripada pemain industri kargo akan beralih kepada kapal kargo yang mempunyai kapasiti kargo yang lebih besar iaitu daripada 10,000 TEU kepada 18,000 TEU.
Menurutnya, kapal bersaiz gergasi ini lebih gemar untuk memilih perlabuhan yang berkala lebih besar seperti Pelabuhan Tuas di Singapura yang mana mampu menerima 65 juta kargo setahun dan tidak berlabuh di perlabuhan kecil.
Read More / Baca Lagi >>