Bajet Kleptokrasi: Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara

Bajet Kleptokrasi: Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Bajet Kleptokrasi: Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Bajet Kleptokrasi: Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara
link : Bajet Kleptokrasi: Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara

Baca juga


Bajet Kleptokrasi: Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara



Demikianlah Artikel Bajet Kleptokrasi: Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara

Sekianlah artikel Bajet Kleptokrasi: Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Bajet Kleptokrasi: Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/10/bajet-kleptokrasi-peruntukan-rm200.html
Peruntukan RM200 sebulan tidak selesaikan masalah ekosistem padi, beras negara
Dalam Bajet 2018 yang memberikan bantuan RM200 sebulan untuk 3 bulan sebelum musim menuai kepada golongan pesawah yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak tidak akan dapat menyelesaikan masalah utama industri padi dan beras negara ini.
Badan Bertindak Selamatkan Industri Padi dan Beras (Padi Rescue) berkata, pemberian itu hanya bersifat sementara untuk meredakan kemarahan pesawah yang sebelum ini mendesak kerajaan menubuhkan Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) bagi mengantikan syarikat Padi Beras Nasional Berhad (Bernas).
Nur Fitri Amir Muhammad
Dengan peruntukan hampir RM150juta itu khusus kepada 146,000 pesawah berdaftar ia tidak akan dapat mengatasi masalah golongan pesawah apabila kerajaan didakwa, masih gagal mengawal kenaikan kos yang seiring dengan kenaikan harga padi yang terpaksa di tanggung oleh pesawah di negara ini.
Setiausaha Kordinasi Padi Rescue Nur Fitri Amir Mohamad berkata,eko sistem padi dan beras di negara ini perlu diubah kepada satu sistem yang lebih menyeluruh tidak membebankan golongan pesawah dan pengilang padi.
“Tidak guna jika peruntukan yang besar tetapi hanya akan disedut oleh kartel pertanian yang mencekik pesawah dengan kenaikan kos bertani dan potongan pemutuan padi yang tinggi.
“Kerana itu 14 Tuntuan Padi Rescue menjurus ke arah perubahan sistem dengan mendesak kerajaan menubuhkan semula LPN yang mana kali ini fungsi LPN merentasi bekalan padi dan beras bermula dari benih padi hingga ke pasaran beras,” ujarnya dalam sidang media yang diadakan di Bukit Bangsar semalam.
Katanya lagi, jika tanpa kewalan akan berlaku kenaikan harga beras di pasaran.Ini kerana kerajaan tidak mengenakan kawalan harga padi di peringkat kilang.
“Kita percaya kebajikan petani ada kesan dengan pasaran beras, bukan bergantung kepada kualiti padi semata-mata. Kalau bagi bantuan RM200 sebulan tidak menyelesaikan masalah ekosistem yang sudah lama menghimpit kehidupan petani selama ini,” ujarnya.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: