BELANJAWAN 2018 GUNA DUIT RAKYAT PANCING UNDI

BELANJAWAN 2018 GUNA DUIT RAKYAT PANCING UNDI - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul BELANJAWAN 2018 GUNA DUIT RAKYAT PANCING UNDI, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : BELANJAWAN 2018 GUNA DUIT RAKYAT PANCING UNDI
link : BELANJAWAN 2018 GUNA DUIT RAKYAT PANCING UNDI

Baca juga


BELANJAWAN 2018 GUNA DUIT RAKYAT PANCING UNDI



Demikianlah Artikel BELANJAWAN 2018 GUNA DUIT RAKYAT PANCING UNDI

Sekianlah artikel BELANJAWAN 2018 GUNA DUIT RAKYAT PANCING UNDI kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel BELANJAWAN 2018 GUNA DUIT RAKYAT PANCING UNDI dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/10/belanjawan-2018-guna-duit-rakyat.html
BELANJAWAN atau dalam bahasa Inggeris “budget” (baru-baru ini dimelayukan menjadi bajet) adalah kontrak di antara kerajaan di satu pihak dengan rakyat jelata di pihak yang lain.
Bersungguh-sungguh PM cuba yakinkan sampai berbuih mulut. Ia adalah sebahagian daripada proses demokrasi di mana rakyat jelata memilih kerajaan dan membayar cukai untuk menampung pengurusan negara.
Rakyat jelata mengamanahkan pengurusan negara kepada wakil-wakil yang mereka pilih. Wakil-wakil itu pula tidak menjalankan tugas dengan percuma. Mereka dibayar gaji, elaun dan pencen.
Mereka tidak perlu berniaga untuk hidup selesa apatah lagi mencuri, menyamun dan melanun duit rakyat jelata dan aset negara.
Duit cukai yang dibayar oleh rakyat jelata itu juga adalah untuk mengurus dan membangunkan negara.
Justeru itu, segala duit dan harta negara adalah milik rakyat jelata. Kerajaan hanya menjalankan amanah yang dibagi oleh rakyat jelata melalui peti undi lima tahun sekali.
Setiap sen duit yang kerajaan belanjakan dan setiap inci tanah yang kerajaan jual adalah duit dan tanah negara yang dimiliki secara bersama oleh rakyat jelata.
Ia bukan duit Perdana Menteri atau Menteri kewangan. Rakyat jelata mempunyai kuasa mutlak ke atas kerajaan melalui dua cara, iaitu dengan mengundi kerajaan yang mereka sukai dan membayar cukai bagi membiayai kerajaan yang mereka pilih itu.
Wakil rakyat dan kerajaan yang mereka pilih melalui peti undi itu sekadar memegang amanah dan menjalankan tugas saja.
Melalui peti undi rakyat jelata pilih wakil mereka. Dalam sistem demokrasi macam yang kita amalkan, kuasa rakyat adalah mutlak dan mutakhir menentukan siapa memerintah dan mentadbir negara.
Ada YB Peduli?
Wakil yang dipilih itu adalah Yang Berhormat kerana pengundi dan rakyat jelata memberikan penghormatan kepadanya untuk mewakili mereka.
Yang Berhormat tidak dipilih untuk menjadi diktator, lanun, perompak dan pencuri. Mereka tidak sekali-kali dipilih untuk membuli dan memperbodohkan rakyat jelata.
Mereka sekadar memegang amanah rakyat jelata. Untuk itu mereka diberikan upah yang secukupnya oleh rakyat jelata dan pembayar cukai supaya dengan itu mereka tidak perlu mengemis apatah lagi mencuri untuk hidup selesa.
Maka dalam konteks dan landasan itulah kerajaan menyediakan belanjawan tahunan.
Belanjawan ada dua bahagian – hasil (revenue) dan perbelanjaan (expenditure). Sebahagian besar hasil datang daripada rakyat jelata dalam bentuk cukai.
Sejak dulu lagi rakyat jelata bayar cukai tetapi mereka tidak mengeluh dan membantah kerana cukai tidak membebankan dan tidak juga menyusahkan. Tetapi selepas Perdana Menteri (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil), Mohd Najib Abdul Razak melaksanakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) mulai April 2015 rakyat menderita dan ekonomi jadi tak tentu hala.
Bala bencana zaman Najib tak payah kiralah. Satu demi satu bala bencana dan kesialan menimpa negara dan rakyat jelata. Kita tertanya-tanya, di manakah berkatnya?
GST Kebanggaan Najib
Sejak Najib perkenalkan GST dengan sokongan para YB BN, semua orang yang berbelanja, tidak kira dia seorang papa kedana atau Tan Sri yang berpendapatan beribu juta akan bayar kadar yang sama.
Rakyat biasa dan rakyat miskin merasa beban GST kerana cukai kebanggaan Najib itu tidak memilih bulu. Siapa berbelanja akan kena.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: