Apa lagi lepas 'kepala bapak kau' dan 'satu dua ekor'

Apa lagi lepas 'kepala bapak kau' dan 'satu dua ekor' - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Apa lagi lepas 'kepala bapak kau' dan 'satu dua ekor', kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Apa lagi lepas 'kepala bapak kau' dan 'satu dua ekor'
link : Apa lagi lepas 'kepala bapak kau' dan 'satu dua ekor'

Baca juga


Apa lagi lepas 'kepala bapak kau' dan 'satu dua ekor'



Demikianlah Artikel Apa lagi lepas 'kepala bapak kau' dan 'satu dua ekor'

Sekianlah artikel Apa lagi lepas 'kepala bapak kau' dan 'satu dua ekor' kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Apa lagi lepas 'kepala bapak kau' dan 'satu dua ekor' dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/apa-lagi-lepas-kepala-bapak-kau-dan.html
Menurut satu laporan disiarkan portal Free Malaysia Today semalam, Datuk Seri Najib Razak semasa berucap merasmikan expo Negaraku di Dataran Merdeka berkata rakyat tidak perlu pandang kiri kanan, atau termakan janji apatah lagi hasutan kebencian yang dibawa "pihak berkenaan."
Kemudian Najib menambah rakyat boleh berasa optimis, yakin bahawa masa depan negara berada dalam tangan orang yang mampu membawa rakyat jauh ke hadapan sebagai sebuah kerajaan.
Antara petikan paling menarik ialah: “Pemimpin dunia menghormati kita. Presiden China, Amerika Syarikat, perdana menteri lain semua menghormati kita. Yang tak hormat kita hanya satu dua ekor sahaja dalam negara.”
Tidakkah optimistik Najib ini menjengkelkan?
Dalam keadaan rakyat baru sahaja dihadiahkan dengan harga minyak paling tinggi sejak sistem harga mingguan diperkenalkan, siapa agaknya "satu dua ekor" yang dikatakan Najib sebagai tidak hormat kerajaan itu?
Jika yang dimaksudkan Najib itu ialah pihak yang menolak kepimpinan Umno dan BN, mungkin dia terlupa 52 peratus pengundi telah menolak mereka dalam pilihan raya umum (PRU) ke-13.
Inikah yang digelar Najib sebagai "satu dua ekor" itu?
Wang saku mengecut
Mengharapkan rakyat tidak menoleh ke kiri dan kanan untuk memastikan kelangsungan politik menunjukkan terdesaknya jiwa Najib.
Dia terdesak sehingga sanggup menasihatkan sesuatu yang tidak masuk akal. Malah mempamerkan betapa dia sebenarnya jauh daripada realiti masyarakat yang sangat krtitikal mentafsir maklumat hari ini.
Rakyat bukan sekadar menoleh kiri dan kanan, malah bijak memikirkan masa depan dan belajar daripada pengalaman silam.
Najib masih cuba mendodoi rakyat dengan lagu kuno apabila cuba menterjemahkan krtitikan atau tentangan terhadap kerajaan sebagai tidak menghormati negara. Walhal dalam dunia moden, rakyat cukup arif membezakan antara kepentingan negara dan kepentingan politik.
image: http://ift.tt/2z6KJqn
Dalam amalan demokrasi tindakan mengkritik kerajaan langsung tidak boleh diterjemahkan sebagai tidak menghormati negara.
Umno dan BN menjadikan institusi kerajaan seolah-olah milik mutlak mereka sehingga tatakelola negara tersadur dengan cara fikir dan budaya hidup Umno.
Dari situ terembes segala salah laku, rasuah dan penyelewengan yang menghambat hidup rakyat. Maka apabila rakyat marahkan kerajaan, itu bermakna rakyat tidak mahu polisi-polisi urus tadbir Umno dan BN mengheret negara ke kancah kemudaratan.
Setiap rakyat Malaysia hari ini terkesan dengan bebanan kos sara hidup yang naik menjulang. Tidak ada inisiatif yang bersungguh-sungguh oleh kerajaan untuk membantu menaikkan pendapatan rakyat.
Hormat sebagai manusia
Malah kerajaan tidak mampu mencontohi inisiatif negara jiran - Singapura - untuk memastikan gaji dinaikkan setiap tahun.
Tidak cukup dengan itu, ada cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak 6 peratus dan penarikan subsidi bahan api terus menjadi faktor mengecutnya wang saku orang ramai.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: