Bencana: Siapa faham kod kuning, jingga, merah?

Bencana: Siapa faham kod kuning, jingga, merah? - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Bencana: Siapa faham kod kuning, jingga, merah?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Bencana: Siapa faham kod kuning, jingga, merah?
link : Bencana: Siapa faham kod kuning, jingga, merah?

Baca juga


Bencana: Siapa faham kod kuning, jingga, merah?



Demikianlah Artikel Bencana: Siapa faham kod kuning, jingga, merah?

Sekianlah artikel Bencana: Siapa faham kod kuning, jingga, merah? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Bencana: Siapa faham kod kuning, jingga, merah? dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/bencana-siapa-faham-kod-kuning-jingga.html

Rakyat Malaysia masih kurang faham berkaitan kod amaran warna untuk amaran bencana, kata Menteri Sains dan Teknologi, Datuk Seri Wilfred Madius Tangau.
“Langkah utama adalah dengan mengubah kategori amaran supaya amaran yang dibuat sekarang, yang kita gunakan warna iaitu kuning, jingga dan merah, tidak berapa baik.

“Kita akui bahawa ia kurang difahami oleh masyarakat umum pada ketika ini,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Noraini Ahmad (BN-Parit Sulong) yang mahu tahu apakah usaha kerajaan untuk memastikan dan isyarat awal dapat disampaikan kepada orang ramai lebih awal, khususnya di kawasan luar bandar.
Terdapat pihak mendakwa amaran bencana gagal dikeluarkan lebih awal dalam bencana besar yang melanda Pulau Pinang sebelum ini.

Jabatan Meteorologi bagaimanapun berkata amaran cukup telah diberikan termasuk di di TV dan media sosial.
Wilfred Madius berkata amaran bertulis waspada, buruk dan bahaya akan menggantikan kod kuning, jingga dan merah yang digunakan sekarang.

Subscribe to receive free email updates: