‘Perbahasan Dewan Rakyat era Dr M lebih terbuka berbanding Najib’

‘Perbahasan Dewan Rakyat era Dr M lebih terbuka berbanding Najib’ - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul ‘Perbahasan Dewan Rakyat era Dr M lebih terbuka berbanding Najib’, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : ‘Perbahasan Dewan Rakyat era Dr M lebih terbuka berbanding Najib’
link : ‘Perbahasan Dewan Rakyat era Dr M lebih terbuka berbanding Najib’

Baca juga


‘Perbahasan Dewan Rakyat era Dr M lebih terbuka berbanding Najib’



Demikianlah Artikel ‘Perbahasan Dewan Rakyat era Dr M lebih terbuka berbanding Najib’

Sekianlah artikel ‘Perbahasan Dewan Rakyat era Dr M lebih terbuka berbanding Najib’ kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel ‘Perbahasan Dewan Rakyat era Dr M lebih terbuka berbanding Najib’ dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/perbahasan-dewan-rakyat-era-dr-m-lebih.html
Soalan sensitif yang dianggap mampu menggugat pentadbiran akan tetap dijawab dalam sesi Dewan Rakyat.
Dr Mahathir biarkan skandal BMF dan dagangan mata wang asing dibincang walaupun menggugat pentadbirannya.
Dr Mahathir biarkan skandal BMF dan dagangan mata wang asing dibincang walaupun menggugat pentadbirannya.
KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat di era pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad lebih terbuka membincangkan isu sensitif berbanding Datuk Seri Najib Razak.
Bekas menteri Tan Sri Syed Hamid Albar berkata soalan sensitif yang dianggap mampu menggugat pentadbiran akan tetap dijawab kerajaan dalam sesi perbahasan atau pertanyaan lisan, walaupun kadang kala jawapan yang diberi tidak disenangi wakil rakyat pembangkang.
“Misalnya isu Bumiputra Malaysia Finance (BMF) dan dagangan mata wang asing. Semua dibincangkan. Kerajaan akan bentang atau edarkan jawapan,” katanya kepada FMT.
Hamid bertanggungjawab menjaga urusan Parlimen sekitar tahun 1990 hingga 1995. Beliau berkata isu tersebut, yang masih dikaitkan dengan Dr Mahathir pada hari ini, harus dibahas ketika itu kerana ia melibatkan kerugian yang besar.
“Atas permintaan Ahli Parlimen termasuk kerajaan, kita fikir ia perkara penting. Laporan kita serah kepada kerajaan untuk dibentangkan di Dewan Rakyat dan diserah untuk dibahas dan dibincangkan,” katanya.
Syed Hamid bagaimanapun akui beberapa isu berkaitan institusi raja-raja, agama dan perkauman terpaksa ditolak demi menjaga perpaduan rakyat berbilang kaum, agama dan fahaman di negara ini.
Skandal BMF menggemparkan awal 1980-an apabila cawangan bank di Hong Kong didapati mengeluarkan dana kepada berbilion ringgit kepada spekulator hartanah, Carrian Investment Limited. Ratusan juta dolar hilang apabila Kumpulan Carrian terkubur pada 1983, menjadikan kes itu kemuflisan terbesar dalam sejarah Hong Kong.
Lebih menggemparkan seorang juruaudit Bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB), syarikat induk kepada BMF, yang dihantar untuk menyiasat penyelewengan dalam transaksi mati dibunuh, dan kerajaan terpaksa menyuntik berbilion ringgit untuk membantu BBMB.
Manakala skandal dagangan mata wang menyentuh mengenai kerugian yang dialami Bank Negara Malaysia (BNM) antara 1991 dan 1993 yang dikatakan sehingga AS$10 bilion (kira-kira RM25 bilion mengikut kadar tukaran ketika itu. Skandal itu berlaku ketika Tun Daim Zainuddin (1986-1991) dan Datuk Seri Anwar Ibrahim (1991-1998) menjadi menteri kewangan.
Bincang dulu kemudian OSA
Perkara sama turut dirasai bekas pengarah Biro Tata Negara (BTN), Datuk Johari Abdul. Beliau berkata isu sensitif seperti skandal BMF dan dagangan mata wang asing dibawa ke Parlimen dan dibincangkan oleh blok kerajaan dan pembangkang.
Beliau berkata Dr Mahathir tidak mengelaskan isu kontroversi bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) tanpa dibincangkan terlebih dahulu di Dewan Rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: