Judul : Rafizi: Kontrak turnkey biasanya bagus tetapi bukan dalam kes MRT3
link : Rafizi: Kontrak turnkey biasanya bagus tetapi bukan dalam kes MRT3
Rafizi: Kontrak turnkey biasanya bagus tetapi bukan dalam kes MRT3
Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata beliau biasanya menyokong kontrak turnkey tetapi syarat-syarat tender untuk fasa ketiga projek Mass Rapid Transit (MRT3) sangat luar biasa.
Beliau menjelaskan bahawa biasanya dalam kontrak turnkey, pembiayaan itu berasingan daripada kontraktor turnkey, tetapi dalam kes projek MRT3, syarat-syarat tender menyatakan bahawa kontraktor turnkey sendiri perlu menyediakan minimum 90 peratus pembiayaan.
Dengan cara ini, kataanya, negara kehilangan semua kawalan berhubung bagaimana projek itu akan dilaksanakan, seperti penglibatan tempatan dan bumiputera.
"(Kontrak) Turnkey biasa seperti ini: Saya naikkan satu notis yang mengatakan saya akan membina sesuatu, ini adalah spesifikasi teknikal, dll, (saya minta pembida) menghantar 'one lump sum cost', segala yang lainnya anda kena uruskan, dan kemudian saya juga meletakkan syarat-syarat seperti ia mesti mempunyai jumlah ini bagi penglibatan bumiputera.
"Kontraktor turnkey mesti pastikan mereka memenuhi semua syarat dan kemukakan 'Saya akan berbuat demikian untuk RM35 bilion'. Saya akan kata, okay, mari lakukan," kata Rafizi kepada Malaysiakini semalam.
Inilah cara yang biasa, katanya, di mana dia terus mengawal syarat-syarat yang kontraktor turnkey mesti penuhi.
"Ironinya, pada pandangan saya, begitulah projek turnkey sepatutnya dari hari pertama lagi
"Jika pakej MRT1 telah dipakej sedemikian rupa di mana anda membenarkan ramai pemain yang kompeten di seluruh dunia untuk bersaing dan mengambil
Beliau menjelaskan bahawa biasanya dalam kontrak turnkey, pembiayaan itu berasingan daripada kontraktor turnkey, tetapi dalam kes projek MRT3, syarat-syarat tender menyatakan bahawa kontraktor turnkey sendiri perlu menyediakan minimum 90 peratus pembiayaan.
"(Kontrak) Turnkey biasa seperti ini: Saya naikkan satu notis yang mengatakan saya akan membina sesuatu, ini adalah spesifikasi teknikal, dll, (saya minta pembida) menghantar 'one lump sum cost', segala yang lainnya anda kena uruskan, dan kemudian saya juga meletakkan syarat-syarat seperti ia mesti mempunyai jumlah ini bagi penglibatan bumiputera.
"Kontraktor turnkey mesti pastikan mereka memenuhi semua syarat dan kemukakan 'Saya akan berbuat demikian untuk RM35 bilion'. Saya akan kata, okay, mari lakukan," kata Rafizi kepada Malaysiakini semalam.
Inilah cara yang biasa, katanya, di mana dia terus mengawal syarat-syarat yang kontraktor turnkey mesti penuhi.
"Ironinya, pada pandangan saya, begitulah projek turnkey sepatutnya dari hari pertama lagi
"Jika pakej MRT1 telah dipakej sedemikian rupa di mana anda membenarkan ramai pemain yang kompeten di seluruh dunia untuk bersaing dan mengambil
Demikianlah Artikel Rafizi: Kontrak turnkey biasanya bagus tetapi bukan dalam kes MRT3
Sekianlah artikel Rafizi: Kontrak turnkey biasanya bagus tetapi bukan dalam kes MRT3 kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Anda sekarang membaca artikel Rafizi: Kontrak turnkey biasanya bagus tetapi bukan dalam kes MRT3 dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/rafizi-kontrak-turnkey-biasanya-bagus.html
bahagian, yang bermakna anda memecahkan keseluruhan pakej MRT menjadi cukup kompetitif, yang cukup kecil yang membolehkan lebih ramai orang yang mempunyai cukup kecekapan dan kepakaran teknikal untuk melakukannya, kita akan mendapat harga terbaik. "(Tetapi) Najib berhujah dari awal bahawa itu bukan caranya dan dia mahu menggunakan project delivery partner (PDP)," katanya, merujuk kepada Perdana Menteri Datuk Najib Razak.
Syarat-syarat tender projek MRT3 diumumkan baru-baru, dan tidak seperti MRT1 dan MRT2 yang menggunakan konsep PDP, ianya sekarang merupakan kontrak turnkey.
Terma kewangan 'sangat baik' untuk k'jaan
Bagaimanapun, Rafizi mengakui bahawa pada nilai muka, terma pembiayaan dalam syarat-syarat dalam tender MRT3 sebagai 'not bad'.
"Ia bukan sesuatu yang anda perlu biayai, maksud saya, siapa yang tidak mahu itu. Ini adalah istilah kewangan yang sangat baik untuk kerajaan.
"Secara kewangan, ia 'not bad'. Hanya semuanya akan pergi kepada China "lock, stock and barrel'" katanya.
Bukan sahaja kontraktor perlu menyediakan pembiayaan minimum 90 peratus di bawah terma kewangan, terdapat juga tempoh moratorium lapan tahun minimum di mana dalam tempoh itu, tiada pembayaran balik prinsipal dan faedah akan dibuat, dan tempoh bayaran balik yang lama minimum 30 tahun.
Selain itu, pembiayaan hanya dibenarkan dalam ringgit, dolar AS, renminbi, yen atau euro dan pembiayaan hanya dalam mata wang tunggal, yang sepadan dengan mata wang pembayaran harga kontrak.
Penganalisis telah menyatakan bahawa terma-terma ini, bersama dengan terma teknikal, kelihatan direka bukan sahaja untuk mengelakkan syarikat tempatan tetapi juga untuk menjadikan syarikat China sebagai calon utama.
Read More / Baca Lagi >>
Syarat-syarat tender projek MRT3 diumumkan baru-baru, dan tidak seperti MRT1 dan MRT2 yang menggunakan konsep PDP, ianya sekarang merupakan kontrak turnkey.
Terma kewangan 'sangat baik' untuk k'jaan
Bagaimanapun, Rafizi mengakui bahawa pada nilai muka, terma pembiayaan dalam syarat-syarat dalam tender MRT3 sebagai 'not bad'.
"Ia bukan sesuatu yang anda perlu biayai, maksud saya, siapa yang tidak mahu itu. Ini adalah istilah kewangan yang sangat baik untuk kerajaan.
"Secara kewangan, ia 'not bad'. Hanya semuanya akan pergi kepada China "lock, stock and barrel'" katanya.
Bukan sahaja kontraktor perlu menyediakan pembiayaan minimum 90 peratus di bawah terma kewangan, terdapat juga tempoh moratorium lapan tahun minimum di mana dalam tempoh itu, tiada pembayaran balik prinsipal dan faedah akan dibuat, dan tempoh bayaran balik yang lama minimum 30 tahun.
Selain itu, pembiayaan hanya dibenarkan dalam ringgit, dolar AS, renminbi, yen atau euro dan pembiayaan hanya dalam mata wang tunggal, yang sepadan dengan mata wang pembayaran harga kontrak.
Penganalisis telah menyatakan bahawa terma-terma ini, bersama dengan terma teknikal, kelihatan direka bukan sahaja untuk mengelakkan syarikat tempatan tetapi juga untuk menjadikan syarikat China sebagai calon utama.
Read More / Baca Lagi >>