SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI UMNO@BN PADA PRU14 ?

SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI UMNO@BN PADA PRU14 ? - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI UMNO@BN PADA PRU14 ?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI UMNO@BN PADA PRU14 ?
link : SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI UMNO@BN PADA PRU14 ?

Baca juga


SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI UMNO@BN PADA PRU14 ?



Demikianlah Artikel SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI UMNO@BN PADA PRU14 ?

Sekianlah artikel SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI UMNO@BN PADA PRU14 ? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel SERAMAI 447,890 PEMINJAM PTPTN DISEKAT KE LUAR NEGARA, HARUSKAH MEREKA INI MENGUNDI UMNO@BN PADA PRU14 ? dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/seramai-447890-peminjam-ptptn-disekat.html
Menurut apa yang dilaporkan, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Mustafar Ali memberitahu, daripada sejumlah 790,186 orang rakyat Malaysia yang disenarai-hitamkan untuk ke luar negara, lebih separuh daripadanya adalah peminjam PTPTN atau Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara.

Jumlah sebenar peminjam PTPTN yang mengalami sekatan meninggalkan negara itu ialah seramai 447,890 orang.

Mereka dihalang daripada pergi ke luar negara kerana tidak menjelaskan bayaran semula pinjaman yang pernah diperolehi sebelum ini.

Wowww...ramainya dan kenapakah ini berlaku?

Sementara kita mengakui mungkin ada segelintir peminjam PTPTN yang sengaja tidak mahu membayar semula hutang mereka, tetapi realitinya majoriti yang berbuat demikian adalah kerana mereka tiada kemampuan dari segi kewangan.
Sudah tentu ketidakmampuan itu ialah kerana mereka belum mendapat pekerjaan yang bersesuaian dengan kelulusan serta tiada lebihan dalam gaji yang diterima setiap bulan.

Sebahagiannya pula ada yang sudah berumahtangga dan mempunyai beberapa anak serta dengan pekerjaan sementara itu mereka juga menolong keluarga atau adik-adik lain yang masih bersekolah.

 Maka, dengan gaji yang tidak sepadan, pekerjaan yang belum sesuai dengan kelulusan dan adanya tanggungan-tanggungan lain, bagaimanakah mereka mahu membayar hutang PTPTN itu?

Adalah sukar untuk mempercayai mereka sengaja tidak mahu membayar hutang PTPTN,  sedangkan sejak awal lagi sudah pun disedari ia perlu dibayar semula bila tiba masanya nanti.

Adakah logik, jika mempunyai pekerjaan dan pendapatan yang baik, mereka tidak mahu membuat bayaran semula dalam kadar serendah RM50 atau RM100 setiap bulan?

Kiranya mereka belum ada pekerjaan tetap dan pendapatan juga masih tidak stabil, sekatan perjalanan ke luar negara itu adalah suatu penganiayaan dan ketidakadilan kepada mereka.

Dalam hal ini, PTPTN seharusnya hanya mengenakan sekatan ke luar negara kepada peminjamnya yang benar-benar degil tidak mahu menjelaskan hutang saja, bukan kepada mereka yang belum mendapat pekerjaan atau pendapatan yang sesuai dengan kelulusan.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: