Strategi Kontrak MRT Berubah-Ubah Untuk Memberi Kelebihan Kepada Syarikat Pilihan

Strategi Kontrak MRT Berubah-Ubah Untuk Memberi Kelebihan Kepada Syarikat Pilihan - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Strategi Kontrak MRT Berubah-Ubah Untuk Memberi Kelebihan Kepada Syarikat Pilihan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Strategi Kontrak MRT Berubah-Ubah Untuk Memberi Kelebihan Kepada Syarikat Pilihan
link : Strategi Kontrak MRT Berubah-Ubah Untuk Memberi Kelebihan Kepada Syarikat Pilihan

Baca juga


Strategi Kontrak MRT Berubah-Ubah Untuk Memberi Kelebihan Kepada Syarikat Pilihan

Laporan berita minggu lepas mengesahkan bahawa Kerajaan Malaysia (melalui MRT Corp) telah mempelawa syarikat-syarikat pembinaan sistem pengangkutan dari seluruh dunia untuk mengemukakan bidaan bagi projek MRT fasa 3 (dikenali MRT3 atau “Circle Line”).
MRT3 adalah fasa terakhir dan termahal kerana melibatkan stesen-stesen bawah tanah. Jajaran sepanjang 40 km ini akan mempunyai 30 km laluan bawah tanah, yang kosnya sudah tentu jauh lebih mahal dari laluan atas tanah.
Saya memantau perkembangan perkara ini sejak seminggu yang lalu. Laporan BERNAMA yang disiarkan Malaysiakini semalam (rujuk http://ift.tt/2AEy1NZ) memperincikan lagi maklumat-maklumat mengenai kontrak MRT3 ini, seperti yang diterangkan oleh CEO MRT Corp Dato’ Seri Shahril Mokhtar.
Perincian yang diberikan oleh Dato’ Seri Shahril menimbulkan banyak persoalan kerana ia bertentangan dengan pelbagai kenyataan yang dibuat oleh pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak berhubung pelaksanaan projek MRT dan kemampuan kerajaan membiayainya tanpa membebankan rakyat.
Saya senaraikan percanggahan-percanggahan tersebut:
1. Dato’ Seri Najib dalam ucapan belanjawan 2011 mengumumkan bahawa projek MRT sepanjang 150 km akan menelan belanja RM40 bilion sahaja. Dengan pengesahan-pengesahan sebelum ini mengenai kos MRT1 (RM28 bilion) dan MRT2 (dilaporkan RM31 bilion), anggaran kos MRT3 di antara RM35 bilion ke RM40 bilion (seperti laporan BERNAMA di atas) mengesahkan bahawa kos keseluruhan MRT sepanjang 150 km ini adalah dalam lingkungan sekurang-kurangnya RM100 bilion, bukannya RM40 bilion seperti


Demikianlah Artikel Strategi Kontrak MRT Berubah-Ubah Untuk Memberi Kelebihan Kepada Syarikat Pilihan

Sekianlah artikel Strategi Kontrak MRT Berubah-Ubah Untuk Memberi Kelebihan Kepada Syarikat Pilihan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Strategi Kontrak MRT Berubah-Ubah Untuk Memberi Kelebihan Kepada Syarikat Pilihan dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/strategi-kontrak-mrt-berubah-ubah-untuk.html
yang didakwa Dato’ Seri Najib.
Malah, anggaran kos RM35 bilion ke RM40 bilion adalah rendah berbanding kos MRT1 sebanyak RM28 bilion (pada harga 2012 semasa ringgit masih kukuh dan tidak mengambil kira kenaikan harga dalam satu dekad di antara 2012 ke 2022, iaitu bila MRT3 akan mula dibina).
Saya menganggarkan kos yang lebih tinggi iaitu sekitar RM70 bilion untuk kos MRT3, iaitu 2 kali ganda dari yang dianggarkan seperti laporan BERNAMA. Perincian kos MRT1, MRT2 dan MRT3 yang boleh mencecah RM120 bilion ini telah saya huraikan setahun yang lepas di http://ift.tt/2hAhCFo
2. Dato’ Seri Shahril dipetik laporan BERNAMA itu bahawa pentadbiran Dato’ Seri Najib mengubah struktur kontrak dari PDP (“project delivery partner”) kepada “turnkey” untuk menjimatkan berbilion ringgit kos pembinaan MRT3. Menurut beliau, pertukaran kepada “turnkey” ini penting kerana projek MRT3 memerlukan pembiayaan yang besar akibat kos pembinaan bawah tanah (iaitu 80% dari keseluruhan jajaran).
Saya telah membantah penggunaan konsep PDP sejak dari tahun 2010 lagi kerana berlaku percanggahan kepentingan (“conflict of interest”) apabila kontraktor yang dilantik menjadi PDP (iaitu konsortium MMC-Gamuda) juga bersaing untuk memenangi pakej pembinaan terbesar MRT1 iaitu yang melibatkan pembinaan laluan dan stesen bawah tanah.
Pengakuan Dato’ Seri Shahril bahawa konsep “turnkey” boleh menjimatkan berbilion wang rakyat secara langsung memaklumkan kepada rakyat bahawa kos MRT1 dan MRT2 yang dilaksanakan di bawah konsep PDP adalah lebih mahal dari harga yang sepatutnya.
Malangnya, saya khuatir pertukaran dari konsep PDP kepada “turnkey” (kontraktor membida satu harga dan bertanggungjawab menguruskan semuanya termasuk memilih sub-kontraktor) ini bukanlah bermotifkan keinginan untuk menjimatkan kos semata-mata.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :