Wisma Tok Guru ibarat mengail di laut dalam

Wisma Tok Guru ibarat mengail di laut dalam - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Wisma Tok Guru ibarat mengail di laut dalam, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Wisma Tok Guru ibarat mengail di laut dalam
link : Wisma Tok Guru ibarat mengail di laut dalam

Baca juga


Wisma Tok Guru ibarat mengail di laut dalam



Demikianlah Artikel Wisma Tok Guru ibarat mengail di laut dalam

Sekianlah artikel Wisma Tok Guru ibarat mengail di laut dalam kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Wisma Tok Guru ibarat mengail di laut dalam dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/wisma-tok-guru-ibarat-mengail-di-laut.html
Oleh: Rossem

Rakyat Malaysia yang memiliki banyak tanah, tak kira dari mana sumber ia perolehi samada harta pusaka atau membelinya sendiri tak terlepas dari masalah berkaitan dengan tanah. Kelmarin saya ke rumah anak saudara di pinggir Kota Bharu memenuhi undangan majlis kenduri sambut menantu.

Lokasi rumahanya di tepi jalan raya, dari dalam kereta boleh tampak jelas bumbung rumahnya.

Sebaik sampai ke situ- terkejut, jalan kecil laluan kereta menuju rumahnya sudah tiada, dipagari orang. Segera menelefon, diberitahu, harus maju beberapa meter ke hadapan dan bertemu simpang, dari simpang belok ke kiri terus ke rumah. Saya mengikuti jalan itu, mudah, kerana ramai undangan ke rumahnya, tetapi agak ganjil memasuki rumah dari arah belakang (dapur).

Rupanya jalan yang gunapakai sebelum ini tanah kepunyaan jirannya, dahulu diberi izin secara lisan. Sesudah tuan tanah meninggal dunia, tanah itu menjadi tanah pusaka kepada anak-anak almarhum. Mereka kemudian tak mengizinkan tanah itu dijadikan jalan laluan ke rumah anak saudara saya, lalu dipagari. Terpaksa anak saudara saya mencari jalan alternatif. Walhal semasa hayat tuan tanah pernah memberi izin.

Seorang lagi dari kalangan keluarga saya menghadapi masalah berkaitan dengan tanah. Dua puluh tahun dahulu beliau membeli sebidang tanah di pinggir jalan raya utama Kota Bharu- Pasir Puteh. Di atas tanah itu kemudiannya dibangunkan deratan rumah kedai. Di sela-sela deratan rumah kedai dua tingkat itu terdapat sebuah rumah usang, kumuh, dibuat dari kayu. sehingga mecacatkan mata memandang. Saya bertanya “Kenapa tak dirobohkan sahaja rumah itu?” Kata keluarga saya “ Satu keluarga tinggal di rumah itu sejak puluhan tahun, beranak bercucu, bercicit diberi izin oleh tuan tanah asal sebelum menjualkannya kepada saya. Keluarga itu tak mahu pindah. Malah meminta dibayar ganti rugi dengan menyediakan sebidang tanah untuknya, justeru saya tak boleh buat apa-apa.
Tunggu sampai reput sendiri”

Individu yang menduduki tanah kepunyaan orang lain berlaku di mana-mana di Malaysia, samada kerana penjanjian lesan telah dibuat dengan pemilik asal atau menumpang sementara tanpa ada perjanjian hak masa. Saya juga pernah mengalami pengalaman yang sama, sebidang tanah telah diduduki satu keluarga “susah” dari negara tetangga. Atas dasar kesihan, orangtua saya mengizinkan.

Bila ibu saya kembali ke Rahmatullah, tanah itu menjadi milik saya secara pusaka. Sampai ketika tanah itu mahu digunakan. Keluarga itu akhirnya berpindah tetapi dengan muka masam.

Dua contoh itu untuk dijadikan perbandingan dengan apa yang berlaku sekarang kepada tanah yang menempatkan Wisma Tok Guru, Salor, dalam Parlimen Kubang Kerian, Kelantan. Tanah itu kini menjadi rebutan antara antara dua parti iaitu PAS dan Amanah.Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: