Judul : Antara cerpen Adibah Amin dan khalwat di PAU
link : Antara cerpen Adibah Amin dan khalwat di PAU
Antara cerpen Adibah Amin dan khalwat di PAU
Pada 1964, Pustaka Antara, sebuah syarikat penerbitan yang sangat berpengaruh dalam dekad 1960an dan 1970an telah menerbitkan sebuah kumpulan cerpen yang berjudul “Wanita: Antoloji Cherpen-Cherpen Wanita” dan diberikan kata pengantar oleh Asmah Haji Omar.
Apa yang menarik mengenai kumpulan cerpen ini adalah kerana ia dinobatkan oleh Asmah sebagai “…pertama kali-nya dalam sejarah kesusasteraan Melayu, cherpen2 yang merupakan hasil karya sasterawati2 Melayu di-terbitkan…”. Dakwaan ini merupakan satu petunjuk penting bahawa kumpulan cerpen ini merupakan satu dokumen sastera, dan sejarah yang menarik untuk ditekuni.
Asmah menyatakan juga, karya yang dimuatkan dalam “kumpulan cherpen wanita pertama ini” sedia “mempertontonkan kapada kita bermacham2 sifat dan idiosyncracy wanita dari berbagai2 lapangan, mulai dari wanita sa-bagai suri rumah tangga sampai kapada wanita yang mengalamuni saorang pujangga yang belum pernah di-kenalnya.”
Asmah seterusnya dalam prakata tersebut menegaskan genre cerpen memberikan suatu keunikan kerana ia mengandungi hiburan, dan idea: “cherpen tidak saja memberi hiburan tetapi memberi pengalaman yang mendalam tentang buah fikiran yang mungkin menjadi tajok essay.”
Ini merupakan satu isyarat bahawa cerpen pengarang wanita yang termuat dalam antologi tersebut mengandungi “buah fikiran”, “bermacham2 persoalan” dan “tanggapan” yang boleh dirungkai dan dianalisis.
Sejak karya Kate Millet berjudul “Sexual Politics” dalam tahun 1970 menempa nama dan membicarakan sikap terhadap watak-watak wanita dalam
Demikianlah Artikel Antara cerpen Adibah Amin dan khalwat di PAU
Sekianlah artikel Antara cerpen Adibah Amin dan khalwat di PAU kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Anda sekarang membaca artikel Antara cerpen Adibah Amin dan khalwat di PAU dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/12/antara-cerpen-adibah-amin-dan-khalwat.html
kesusasteraan, pendekatan feminisme telah menempuh pelbagai jalan dan berkembang sebagai sebuah teori dan bacaan politik gender.
Salah satu perbincangan yang mendapat tempat dalam feminisme ialah persoalan gender. Gender dalam hal ini bukanlah bermakna bagaimana kedudukan wanita dalam karya semata-mata tetapi ialah bagaimana mereka dikonstruksikan secara budayanya.
Pendekatan ini seterusnya bertujuan untuk mengeluarkan wanita daripada terperangkap dalam kumpulan bisu (muted group). Secara mudahnya pengamal perjuangan feminisme menuntut supaya watak wanita dibentuk dengan adil.
Gagasan feminisme
Untuk melihat wanita sebagai cantik, seksi, memerlukan pergantungan, gila, cabul, hanya tahu berjoget dan perlu dikasihani adalah membentuk peranan untuk mereka.
Wanita, misalnya juga boleh dibentuk sebagai cantik tetapi independen, gigih, beriman, rasional dan berjaya. Kehadiran gagasan feminisme telah membolehkan satu kesedaran dalam kalangan karyawan sastera di Barat bagi memberi tempat yang sewajarnya untuk wanita.
Sebuah cerpen yang menarik minat saya dihasilkan oleh Aida atau Adibah Amin berjudul “Malam Perhitongan”. Pelukisan watak lelaki dalam cerpen ini adalah jahat, tidak budiman, dan serong.
Adibah kelahiran Johor Bahru, dalam cerpen ini membawa pembaca menelusuri emosi dan perasaan watak utamanya, Rohaya, yang menjadi hos majlis tari-menari segolongan Melayu bangsawan. Ketika sedang bersiap-siap, Rohaya diperlihatkan oleh pengarang sebagai baru mengetahui tembelang suaminya Che Yazid yang mempunyai hubungan sulit dengan seorang perempuan bernama Jemiah.
Suaminya dengan mudah menepis keraguan isterinya dan Rohaya terpaksa memendam rasa sepanjang majlis tari-menari tersebut. Karya ini ditulis dengan penuh grafik iaitu adegan dansa, minum-minum arak, gelak ketawa dan disisipkan dengan pemerhatian Rohaya terhadap semua pasangan yang diundang ke majlis tersebut.
Read More / Baca Lagi >>
Salah satu perbincangan yang mendapat tempat dalam feminisme ialah persoalan gender. Gender dalam hal ini bukanlah bermakna bagaimana kedudukan wanita dalam karya semata-mata tetapi ialah bagaimana mereka dikonstruksikan secara budayanya.
Pendekatan ini seterusnya bertujuan untuk mengeluarkan wanita daripada terperangkap dalam kumpulan bisu (muted group). Secara mudahnya pengamal perjuangan feminisme menuntut supaya watak wanita dibentuk dengan adil.
Gagasan feminisme
Untuk melihat wanita sebagai cantik, seksi, memerlukan pergantungan, gila, cabul, hanya tahu berjoget dan perlu dikasihani adalah membentuk peranan untuk mereka.
Wanita, misalnya juga boleh dibentuk sebagai cantik tetapi independen, gigih, beriman, rasional dan berjaya. Kehadiran gagasan feminisme telah membolehkan satu kesedaran dalam kalangan karyawan sastera di Barat bagi memberi tempat yang sewajarnya untuk wanita.
Sebuah cerpen yang menarik minat saya dihasilkan oleh Aida atau Adibah Amin berjudul “Malam Perhitongan”. Pelukisan watak lelaki dalam cerpen ini adalah jahat, tidak budiman, dan serong.
Adibah kelahiran Johor Bahru, dalam cerpen ini membawa pembaca menelusuri emosi dan perasaan watak utamanya, Rohaya, yang menjadi hos majlis tari-menari segolongan Melayu bangsawan. Ketika sedang bersiap-siap, Rohaya diperlihatkan oleh pengarang sebagai baru mengetahui tembelang suaminya Che Yazid yang mempunyai hubungan sulit dengan seorang perempuan bernama Jemiah.
Suaminya dengan mudah menepis keraguan isterinya dan Rohaya terpaksa memendam rasa sepanjang majlis tari-menari tersebut. Karya ini ditulis dengan penuh grafik iaitu adegan dansa, minum-minum arak, gelak ketawa dan disisipkan dengan pemerhatian Rohaya terhadap semua pasangan yang diundang ke majlis tersebut.
Read More / Baca Lagi >>