“Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan

“Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul “Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : “Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan
link : “Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan

Baca juga


“Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan



Demikianlah Artikel “Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan

Sekianlah artikel “Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel “Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/12/kleptokrasi-perkataan-baharu-yang-punya.html

“Kleptokrasi” – perkataan baharu yang punya implikasi mengejutkan
Beberapa tahun dahulu, Transparency International telah menamakan presiden Indonesia, Suharto sebagai pemimpin dunia paling korup 20 tahun lalu, yang mencuri antara US$15 bilion hingga US$35 bilion. Beliau mengatasi pemimpin kleptokrat Filipina Ferdinand Marcos yang merompak antara US45 bilion hingga US$10 bilion. Negara-negara ini menderita di bawah pemerintahan peribadi kleptokrat, pemerintah yang korup, melaksanakan polisi ekonomi yang tidak cekap dan menggunakan helah serta tipu daya untuk mengembungkan poket mereka melalui usaha-usaha yang tidak sah.
Secara mudah, ‘klepto’ bermakna “pencuri” dan “krasi” bermakna “perintah”. Jadinya, secara literal “kleptokrasi” bermakna “diperintah oleh pencuri”.
Ia adalah satu istilah yang dipakai ke atas kerajaan yang memiliki sifat-sifat seperti berikut:
a) Suatu pemerintahan apa sahaja jenis kerajaan, dengan mereka yang berkuasa mengekploitasi serta mencuri sumber negara.
b) Mereka yang berkuasa menggunakan kuasa serta kedudukan rasminya untuk kepentingan peribadi atau mencuri daripada rakyat, dan cuba mengekalkan kuasa menerusi rasuah, pertembungan dan nepotisme;
c) Sebuah kerajaan yang dikuasai oleh pemimpin-pemimpin yang tidak beretika, berpura-pura jujur, walhal pada realitinya bersikap sangat tamak dan terlibat dengan rasuah;
d) Mengenakan pelbagai cukai atau beban kewangan ke atas rakyat dan syarikat-syarikat perniagaan;
e) Memperlakukan khazanah negara seolah-olah akaun bank mereka;
f) Mengekploitasi harta umum dan menggunakannya untuk kegunaan sendiri atau untuk kebanggan seperti menggunakan dana untuk projek-projek yang tidak sesuai, yang kadang-kadang melibatkan lebih banyak pemberian komisyen secara tidak sah.
g) Seorang pemimpin kerajaan yang mengamalkan kronisme dan nepotisme akan memberikan kontrak dan jawatan besar dalam kerajaan kepada saudara mara atau kawan rapat, bukannya kepada mereka yang mempunyai kewibawaan dan daya saing; projek dicipta pada peringkat dasar dengan alasan utama untuk mengalirkan keluar wang daripada perbendaharaan, dengan sedikit kewajaran dan kesesuaian untuk projek berkenaan, sekali gus menafikan rakyat dan negara memanfaatkan sumber, yang sangat diperlukan seperti perumahan, sekolah, hospital dan jalan-jalan kampung.
Sejarah padat dengan kisah-kisah mengenai apa yang terjadi kepada pemimpin-pemimpin yang korup ini. Akhirnya, kebanyakan pemimpin yang korup sebegini akan disingkirkan, ditangkap, dibunuh atau dipenjarakan. Yang paling buruk, pasangan mereka, anak-anak, cucu dan ahli keluarga menderita kerana dihina untuk beberapa generasi.
Kadang-kadang perjalanannya agak panjang tetapi pepatah “jenayah pasti berbayar” yang juga terpakai kepada pemimpin kleptokrat pada akhirnya sentiasa terbukti benar sama ada sekarang atau di akhirat nanti. Semua ahli politik yang memilih jalan ini perlu menanya diri sama ada mereka bersedia dan bersiap untuk menghadapi akibat-akibat perlakuan jahat mereka itu.

Subscribe to receive free email updates: