Judul : Minda Melayu yang telah lama mati
link : Minda Melayu yang telah lama mati
Minda Melayu yang telah lama mati
Melayu bukanlah dikenali sebagai bangsa yang mundur dari segi pemikirannya. Kejumudan itu memang benar meliputi sebahagian besar Melayu yang rata-ratanya beragama Islam.
Persoalannya apakah mereka sendiri yang sebenarnya mahu menjadi bangsa paling belakang dalam pengamalan semua cabang tidak kira ekonomi, politik dan sosial?
Jawabannya hampir pasti tidak mudah untuk kita jawab walau sejak azali kita lahir sebagai Melayu. Kematian minda Melayu ini hakikatnya telah berlaku sekian lama.
Kelesuan pemikiran Melayu menatijahkan pelbagai kesan yang menjadi bukti persoalan yang penulis lontarkan seperti tajuk awal. Melayu yang berdiri hari ini lebih suka disuap hingga mereka menjadi zombi alam Melayu di zaman moden.
Penulis mempunyai pandangan bahawa perubahan pemikiran Melayu hanya mampu berlaku bila mana ‘taqlid’ yang diaplikasikan secara mutlak oleh namanya bani Melayu beransur lenyap. Memang benar bahawa agama itu sesuatu yang penting dalam menggerakkan kehidupan manusia.
Oleh yang demikian, jika ‘reformasi’ intitusi mahu dilihat berlaku seperti mana yang pernah dilalui Islam suatu ketika dahulu, maka tinggal hanya satu cara iaitu perlu berlakunya ‘pengislaha’ dalam erti kata yang menyeluruh dengan merubah cara umat hari ini berfikir.
Di dalam Surah Ar-Ra’d ayat ke-11, Allah berfirman:
“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.”
Maka jelas ayat diatas menuntut untuk manusia itu tidak hanya berserah diri atau meredhakan segala penindasan tidak kira dari sisi fizikal, emosi dan spritual terhadap diri kita secara khusus dan umumnya kepada komuniti yang kita menjadi ahlinya.
Sudah tentu tuhan yang maha pencipta adil pada hambanya yang berusaha. Bukan terus menyerah segala kejadian
Persoalannya apakah mereka sendiri yang sebenarnya mahu menjadi bangsa paling belakang dalam pengamalan semua cabang tidak kira ekonomi, politik dan sosial?
Jawabannya hampir pasti tidak mudah untuk kita jawab walau sejak azali kita lahir sebagai Melayu. Kematian minda Melayu ini hakikatnya telah berlaku sekian lama.
Kelesuan pemikiran Melayu menatijahkan pelbagai kesan yang menjadi bukti persoalan yang penulis lontarkan seperti tajuk awal. Melayu yang berdiri hari ini lebih suka disuap hingga mereka menjadi zombi alam Melayu di zaman moden.
Penulis mempunyai pandangan bahawa perubahan pemikiran Melayu hanya mampu berlaku bila mana ‘taqlid’ yang diaplikasikan secara mutlak oleh namanya bani Melayu beransur lenyap. Memang benar bahawa agama itu sesuatu yang penting dalam menggerakkan kehidupan manusia.
Oleh yang demikian, jika ‘reformasi’ intitusi mahu dilihat berlaku seperti mana yang pernah dilalui Islam suatu ketika dahulu, maka tinggal hanya satu cara iaitu perlu berlakunya ‘pengislaha’ dalam erti kata yang menyeluruh dengan merubah cara umat hari ini berfikir.
Di dalam Surah Ar-Ra’d ayat ke-11, Allah berfirman:
“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.”
Maka jelas ayat diatas menuntut untuk manusia itu tidak hanya berserah diri atau meredhakan segala penindasan tidak kira dari sisi fizikal, emosi dan spritual terhadap diri kita secara khusus dan umumnya kepada komuniti yang kita menjadi ahlinya.
Sudah tentu tuhan yang maha pencipta adil pada hambanya yang berusaha. Bukan terus menyerah segala kejadian
Demikianlah Artikel Minda Melayu yang telah lama mati
Sekianlah artikel Minda Melayu yang telah lama mati kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Anda sekarang membaca artikel Minda Melayu yang telah lama mati dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/12/minda-melayu-yang-telah-lama-mati.html
sama ada baik atau buruk kepada tuhan.
Ketika inilah taqlid akan dimainkan peranannya. Setiap kejadian dan kerosakan akibat tangan segelintir daripada kita akan terus diletakkan musibah tersebut datangnya dari tuhan. Kemandulan pemikiran lahir kerana sifat takut yang ditanam berabad lamanya.
Segalanya perlu digantungkan kepada bahu orang lain dan sifat-sifat inilah yang akan membawa umat serta kemajuan ke tahap yang semakin rendah.
“Tidak ada yang boleh menggaru gatal kulitmu.Sama seperti kuku tanganmu sendiri. Sebab itu buatlah olehmu sendiri,Segala kerja tanggungan dirimu.”
Begitulah nukilan rangkap syair Arab yang diabadikan Za’ba di dalam bukunya. Tambah Za’ba lagi sesuatu bangsa itu maju kerana diri mereka itu dimajukan terlebih dahulu. Apabila diri kita berjaya, maka seluruh bangsa tersebut akan terus mencipta ketamadunan mereka yang akan dibaca sebagai coretan sejarah generasi mendatang. Dan begitulah juga sebaliknya.
Mungkin sebahagian pembaca meyakini mereka sudah awal dan berada di laluan yang betul seperti apa yang penulis kongsikan. Namun penulis juga menyedari dan menginsafi bahawa kita sebenarnya masih tidak bersedia mencipta zaman Islam yang melalui reformasi dari sudut ‘intelektualismenya.
Sikap yang diawalnya telah disebut sebagai taqlid itu bakal menggagalkan segala rencana untuk Islam kembali kezamannya yang mahsyur dengan nama seperti Al-Farabi(m. 872-950), Al-Batani(m.858-929), Ibnu Sina(m. 980-1037), Al-Khawarizmi(m. 780-850) dan ramai lagi.
Dari kalangan nama yang dinyatakan atau tidak, mereka ini menjadi pelopor dalam bidang seperti matematik,ilmu alam, teologi, ilmu politik dan kenegaraan, ilmu astronomi, ilmu perubatan dan banyak lagi.
Ketika itu Islam dilihat gah menerusi kajian yang dibangunkan oleh cendiakawan yang dikenali sebagai muslim oleh masyarakat di era tersebut. Hebatnya mereka sekaligus menaikkan martabat Islam itu ke suatu tahap yang tinggi hingga menjadi rujukan kepada bangsa dan agama lain dan ilmu penemuan mereka diguna pakai hingga saat ini.
Read More / Baca Lagi >>
Ketika inilah taqlid akan dimainkan peranannya. Setiap kejadian dan kerosakan akibat tangan segelintir daripada kita akan terus diletakkan musibah tersebut datangnya dari tuhan. Kemandulan pemikiran lahir kerana sifat takut yang ditanam berabad lamanya.
Segalanya perlu digantungkan kepada bahu orang lain dan sifat-sifat inilah yang akan membawa umat serta kemajuan ke tahap yang semakin rendah.
“Tidak ada yang boleh menggaru gatal kulitmu.Sama seperti kuku tanganmu sendiri. Sebab itu buatlah olehmu sendiri,Segala kerja tanggungan dirimu.”
Begitulah nukilan rangkap syair Arab yang diabadikan Za’ba di dalam bukunya. Tambah Za’ba lagi sesuatu bangsa itu maju kerana diri mereka itu dimajukan terlebih dahulu. Apabila diri kita berjaya, maka seluruh bangsa tersebut akan terus mencipta ketamadunan mereka yang akan dibaca sebagai coretan sejarah generasi mendatang. Dan begitulah juga sebaliknya.
Mungkin sebahagian pembaca meyakini mereka sudah awal dan berada di laluan yang betul seperti apa yang penulis kongsikan. Namun penulis juga menyedari dan menginsafi bahawa kita sebenarnya masih tidak bersedia mencipta zaman Islam yang melalui reformasi dari sudut ‘intelektualismenya.
Sikap yang diawalnya telah disebut sebagai taqlid itu bakal menggagalkan segala rencana untuk Islam kembali kezamannya yang mahsyur dengan nama seperti Al-Farabi(m. 872-950), Al-Batani(m.858-929), Ibnu Sina(m. 980-1037), Al-Khawarizmi(m. 780-850) dan ramai lagi.
Dari kalangan nama yang dinyatakan atau tidak, mereka ini menjadi pelopor dalam bidang seperti matematik,ilmu alam, teologi, ilmu politik dan kenegaraan, ilmu astronomi, ilmu perubatan dan banyak lagi.
Ketika itu Islam dilihat gah menerusi kajian yang dibangunkan oleh cendiakawan yang dikenali sebagai muslim oleh masyarakat di era tersebut. Hebatnya mereka sekaligus menaikkan martabat Islam itu ke suatu tahap yang tinggi hingga menjadi rujukan kepada bangsa dan agama lain dan ilmu penemuan mereka diguna pakai hingga saat ini.
Read More / Baca Lagi >>