PA: Kuasa tidak pernah diberi untuk pindah milik tanah, kata peguam

PA: Kuasa tidak pernah diberi untuk pindah milik tanah, kata peguam - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul PA: Kuasa tidak pernah diberi untuk pindah milik tanah, kata peguam, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : PA: Kuasa tidak pernah diberi untuk pindah milik tanah, kata peguam
link : PA: Kuasa tidak pernah diberi untuk pindah milik tanah, kata peguam

Baca juga


PA: Kuasa tidak pernah diberi untuk pindah milik tanah, kata peguam



Demikianlah Artikel PA: Kuasa tidak pernah diberi untuk pindah milik tanah, kata peguam

Sekianlah artikel PA: Kuasa tidak pernah diberi untuk pindah milik tanah, kata peguam kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel PA: Kuasa tidak pernah diberi untuk pindah milik tanah, kata peguam dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/12/pa-kuasa-tidak-pernah-diberi-untuk.html
Azhar Harun berkata beliau pernah mendraf perjanjian yang sama seperti antara Felda dan pemaju dengan kuasa wakil (PA) terhad.
art-harun-azhar-felda-semarak-malaysia
 Peguam Azhar Harun berkata kes tanah milik Felda di Jalan Semarak yang bertukar hak milik dengan penggunaan kuasa wakil penuh adalah “luar biasa”.
Azhar di Facebook berkata dalam sebarang perjanjian antara pemilik tanah dan pemaju, kuasa wakil sememangnya terhad dan berserta syarat yang ketat.
“Saya pernah mendraf perjanjian untuk pembangunan tanah oleh satu pemaju atas dasar usaha sama dengan pemilik tanah.
“Saya tidak pernah menjumpai sebarang kes di mana pemilik tanah memberikan kuasa wakil kepada pemaju yang membenarkan pemaju memindah milik tanah pada diri sendiri,” katanya, dan menambah melainkan pemaju itu telah membayar tanah itu sepenuhnya.
“Kes Felda agak luar biasa, memandangkn ia satu entiti awam yang memegang hartanah sebagai amanah bagi pihak semua pihak berkepentingan,” katanya.
Beliau merujuk kepada isu tanah yang bernilai lebih RM200 juta milik Felda yang dipindah milik kepada pemaju dalam satu transaksi “meragukan”.
Sebidang tanah 16 hektar di Jalan Semarak, Kuala Lumpur itu, dikatakan dipindah milik pada 2015 selepas Felda Investment Corp (FIC) memberikan pemaju surat kuasa wakil penuh untuk membangunkan tanah itu.
Azhar berkata, senario biasa untuk perjanjian sebegitu adalah apabila pemilik tanah tidak mempunyai wang mahupun kepakaran untuk membangunkan tanah.
“Pemaju mempunyai kepakaran membangunkan tanah itu dan juga untuk memasarkannya dan menjual hartanah.
“Jadi, pemilik tanah mengadakan perjanjian usaha (atau perjanjian pembangunan bersama) sama dengan pemaju. Dalam perjanjian itu, pemaju akan membangunkan, membina dan menyiapkan projek dan menjual hartanah itu,” kata Azhar.
Beliau menambah, pemaju akan membayar pemilik tanah dalam bentuk wang tunai atau bentuk lain yang sama nilainya, dalam tempoh tertentu, berdasarkan nilaian tanah yang dipersetujui.
“Pemaju juga membayar sejumlah wang muka kepada pemilik untuk membeli hak memajukan tanah itu. Selepas itu, pemaju akan membayar pemilik tanah secara ansuran.”
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: