Judul : Pandangan Hadi berbeza dengan al-Qaradawi, Ghanoushi
link : Pandangan Hadi berbeza dengan al-Qaradawi, Ghanoushi
Pandangan Hadi berbeza dengan al-Qaradawi, Ghanoushi
Demikianlah Artikel Pandangan Hadi berbeza dengan al-Qaradawi, Ghanoushi
Sekianlah artikel Pandangan Hadi berbeza dengan al-Qaradawi, Ghanoushi kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Anda sekarang membaca artikel Pandangan Hadi berbeza dengan al-Qaradawi, Ghanoushi dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/12/pandangan-hadi-berbeza-dengan-al.html
SEBELUM ini, Presiden PAS Abdul Hadi Awang tidak halang bukan Islam sebagai calon pilihan raya umum (PRU). Malah, Hadi sendiri merestui calon bukan Islam bertanding untuk jawatan ahli Parlimen dan ADUN menggunakan bendera PAS.
Dalam demokrasi dan perlembagaan Malaysia, bukan Islam tidak dihalang untuk menjadi menteri dalam kabinet. Justeru, pandangan Hadi itu secara tidak langsung menolak semangat demokrasi dan perlembagaan itu sendiri.
Perbincangan ulama Islam dalam melihat fiqah politik punyai ratusan rujukan, bukan semata-mata kitab Al-Mawardi saja. Terutama, al-Mawardi ulama kerajaan Abbasiyah yang mengeluarkan pandangan politik berorientasikan dinasti keturunan Abbasiyah.
Dari sudut pengamalan fiqah politik cara dinasti Abbasiyyah, terbukti gagal menjaga kebajikan rakyat, malahan melahirkan pertumpahan darah dan pembunuhan sesama Islam.
Sewajarnya Hadi perlu merujuk juga komentar ulama kontemporari dalam perbahasan fiqah politik, seperti Al-Qardawi dan Ghanoushi dalam hal pelantikan bukan Islam sebagai menteri dan kabinet yang mereka secara terbuka membenarkannya, walaupun jawatan tersebut melibatkan membuat polisi dan dasar negara.
Saya kira, Hadi perlu terima realiti bahawa ilmu politik dalam perdebatan ulama Islam sudah berkembang hebat. Justeru, Hadi tidak wajar mempunyai pemahaman politik dalam Islam begitu sempit sehingga terpaksa terikat dengan pendekatan al-Mawardi saja, ketika wujud pandangan ulama yang lebih maju.
Dalam demokrasi dan perlembagaan Malaysia, bukan Islam tidak dihalang untuk menjadi menteri dalam kabinet. Justeru, pandangan Hadi itu secara tidak langsung menolak semangat demokrasi dan perlembagaan itu sendiri.
Perbincangan ulama Islam dalam melihat fiqah politik punyai ratusan rujukan, bukan semata-mata kitab Al-Mawardi saja. Terutama, al-Mawardi ulama kerajaan Abbasiyah yang mengeluarkan pandangan politik berorientasikan dinasti keturunan Abbasiyah.
Dari sudut pengamalan fiqah politik cara dinasti Abbasiyyah, terbukti gagal menjaga kebajikan rakyat, malahan melahirkan pertumpahan darah dan pembunuhan sesama Islam.
Sewajarnya Hadi perlu merujuk juga komentar ulama kontemporari dalam perbahasan fiqah politik, seperti Al-Qardawi dan Ghanoushi dalam hal pelantikan bukan Islam sebagai menteri dan kabinet yang mereka secara terbuka membenarkannya, walaupun jawatan tersebut melibatkan membuat polisi dan dasar negara.
Saya kira, Hadi perlu terima realiti bahawa ilmu politik dalam perdebatan ulama Islam sudah berkembang hebat. Justeru, Hadi tidak wajar mempunyai pemahaman politik dalam Islam begitu sempit sehingga terpaksa terikat dengan pendekatan al-Mawardi saja, ketika wujud pandangan ulama yang lebih maju.