BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN

BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN
link : BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN

Baca juga


BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN



Demikianlah Artikel BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN

Sekianlah artikel BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel BEBERAPA “KENAPA” UNTUK PAKATAN HARAPAN dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/01/beberapa-kenapa-untuk-pakatan-harapan.html
Soal siapa yang akan diangkat menjadi PM masih terus menjadi persoalan dan tidak selesai dalam komponen Pakatan Rakyat. Kenapa? Soal ini sebenarnya tidak penting tetapi ia cukup “memakan” kepala orang ramai. Bila soal ini terus didebatkan ia boleh mengganggu kosentrasi rakyat untuk menyokong PH.
Mulanya nama Dr Mahathir Mohamad sudah dipersetujui untuk diangkat jadi PM manakala nama Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai timbalannya. Tunggu lagi menunggu saat untuk diistyharkan secara rasmi saja lagi. Semua kelihatan seperti sudah beres.
<body><div id=\"overlay\"><div id=\"my-ad-slot\"><script type=\"text/javascript\">var inmobi_conf={siteid:\"1de6707b1bf649a79978761a2b81cf62\",slot:\"14\",adtype:\"int\"};</script><script type=\"text/javascript\" src=\"http://ift.tt/2htaS8r type=\"text/javascript\">_inmobi.addEventListener(\"close\",function(a){});</script></body></html>">
7 Januari sempena konvensyen PH dicadangkan untuk mengumumkan nama-nama itu. Semua beranggapan ia selesai dan soal siapa PM tidak menjadi masalah lagi.

Apabila PKR tiba-tiba meletakan tiga syarat utama untuk Dr Mahathir jadi PM, ia mula nampak persetujuan (konsensus) dicapai sebelum ini belum kemas dan terlerai semula. Kenapa?
Apakah ada gangguan dalam perkara ini. Kenapa PKR semasa konsensus itu diambil tidak membangkitkan soal syarat yang dikenakan PKR itu. Kenapa setelah saat hendak diumumkan tiba-tiba dikenakan pula “syarat keparat” itu?
Perkembangan yang berlaku ini menunjukkan PKR tidak ada pendirian. Atau pendiriannya sudah digugat oleh elemen lain. Siapakah yang menggugat pendirian awal PKR itu?
Berlangsung satu talk disampaikan oleh Daim Zainuddin di ibu negara baru-baru ini, seakan merubah atau memberi idea baharu kepada orang tertentu dalam PKR untuk menganjak pendirian asal. Antara lain Daim katanya ada menyebut, Malaysia kini perlu dipimpin oleh anak muda, hatta untuk jadi PM pun mesti anak muda. Katanya berkias generasi lama sepertinya adalah generasi “Malaysia Lama” manakala generasi muda sebagai “Malaysia Baru”.
Apakah kenyataan dan istilah diguna Daim itu telah mengganggu pendirian PKR itu, menjadikan sebahagian orang dalam PKR takut (tidak mempercayai ) kepada Dr Mahathir serta terus menganggap Dr Mahathir adalah Malaysia Lama. Malaysia Lama yang kontras dengan aspirasi Malaysia Baru?
Maka kerana takut dan kontradik itu diumumkan tiga syarat. 1. Dr Mahathir hendaklah jadi PM setakat enam bulan sahaja kemudian diganti dengan Anwar. 2. PKR hendaklah bertanding banyak kerusi, 3. Dr Mahathir perlu melaksanakan atau melakukan reform yang diperjuangkan Anwar selama ini.
Syarat-syarat keparat itu tidak penting pun, tetapi ia sengaja dilakukan untuk menganggu penerimaan Dr Mahathir dengan persetujuan awal itu. Syarat itu menjadikan keadaan yang dilihat lendik dalam PH sedikit jadi berkucah semula. Situasi ini sepatutnya tidak patut dibiarkan berlaku kerana ia menganggu pemikiran umum.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: