Judul : Bentuk pemerintahan beretika lagi tulus
link : Bentuk pemerintahan beretika lagi tulus
Bentuk pemerintahan beretika lagi tulus
TUAN-TUAN dan puan-puan para hadirin sekelian; izinkan saya mengucapkan terima kasih kepada kumpulan G25 kerana sudi mengundang saya untuk menyampaikan ucaptama di forum mereka. Saya amat berbesar hati di atas jemputan ini kerana inilah kali ke -dua saya menjadi tetamu mereka. Saya menerima undangan daripada kumpulan warga Malaysia terkenal ini dengan segala rendah diri.
Jemputan ini memberi peluang untuk saya berkongsi pandangan mengenai perkembangan semasa yang amat menggusari rakyat jelata. Saya dimaklumkan mereka menganggap – sama ada betul atau tidak – kepimpinan negara seolah-olah menanggung beban skandal kewangan amat berat yang melibatkan wang negara. Ramai di antara mereka beranggapan bahawa penglibatan pemimpin-pemimpim dalam perkembangan tersebut telah menjejas nama baik negara yang dihormati dunia.
Setiap kali saya bersama rakyat biasa, mereka pasti merungut mengenai beban kewangan tanggungan mereka yang semakin berat. Di samping itu, mereka juga merengek mengenai kenaikan berterusan harga barangan dapur dan keperluan lainnya. Ramai di antara mereka menyalahkan para pemimpin di atas keadaan ini. Mereka mengadu kepada saya bahawa ada pemimpin menghabiskan masa tanpa faedah untuk cuba menyembunyi masalah berkaitan isu kewangan tersebut. Mengikut mereka tiada perhatian serius ditumpukan kepada usaha mengatasi masalah kehidupan mereka seperti kenaikan mendadak kos sara hidup.
Maka itu dapatlah kita simpulkan bahawa kepimpinan politik kita haruslah lebih peka dan teliti terhadap kebahagian rakyat jelata. Ia harus diukur mengikut keselesaan tertentu hidup seharian. Ini bermakna pemerintah seharusnya menyediakan keselesaan tertentu, yang kini diterima dunia sebagai asas terhadap kehidupan moden, sebagai ganjaran terhadap sokongan mereka memilih pihak pemerintah membentuk kerajaan.
Tahap keselesaan ini dapat memastikan rakyat tidak dibebani tekanan kewangan bukan-bukan yang sukar ditangani dan diurus oleh negara. Sedihnya apa yang nyata ialah kepimpinan kita telah gagal membendung hutang negara. Sehingga
September 2017 hutang negara berjumlah RM687.43 bilion berbanding RM91 bilion pada 1997, iaitu kenaikan tujuh kali ganda setengah. Barang diingat bahawa berhutang untuk maksud membayar faedah ke atas hutang semasa tidak memanfaatkan rakyat. Sebaliknya, berhutang demi pertumbuhan ekonomi boleh dianggap wajar. Maka itu pelaburan kerajaan yang akan datang mestilah dilulus sebagai salah satu perkara di dalam Belanjawan Tahunan setelah Resolusi mengenainya mendapat kelulusan Dewan Rakyat terlebih dahulu. Begitu

Setiap kali saya bersama rakyat biasa, mereka pasti merungut mengenai beban kewangan tanggungan mereka yang semakin berat. Di samping itu, mereka juga merengek mengenai kenaikan berterusan harga barangan dapur dan keperluan lainnya. Ramai di antara mereka menyalahkan para pemimpin di atas keadaan ini. Mereka mengadu kepada saya bahawa ada pemimpin menghabiskan masa tanpa faedah untuk cuba menyembunyi masalah berkaitan isu kewangan tersebut. Mengikut mereka tiada perhatian serius ditumpukan kepada usaha mengatasi masalah kehidupan mereka seperti kenaikan mendadak kos sara hidup.
Maka itu dapatlah kita simpulkan bahawa kepimpinan politik kita haruslah lebih peka dan teliti terhadap kebahagian rakyat jelata. Ia harus diukur mengikut keselesaan tertentu hidup seharian. Ini bermakna pemerintah seharusnya menyediakan keselesaan tertentu, yang kini diterima dunia sebagai asas terhadap kehidupan moden, sebagai ganjaran terhadap sokongan mereka memilih pihak pemerintah membentuk kerajaan.
Tahap keselesaan ini dapat memastikan rakyat tidak dibebani tekanan kewangan bukan-bukan yang sukar ditangani dan diurus oleh negara. Sedihnya apa yang nyata ialah kepimpinan kita telah gagal membendung hutang negara. Sehingga
September 2017 hutang negara berjumlah RM687.43 bilion berbanding RM91 bilion pada 1997, iaitu kenaikan tujuh kali ganda setengah. Barang diingat bahawa berhutang untuk maksud membayar faedah ke atas hutang semasa tidak memanfaatkan rakyat. Sebaliknya, berhutang demi pertumbuhan ekonomi boleh dianggap wajar. Maka itu pelaburan kerajaan yang akan datang mestilah dilulus sebagai salah satu perkara di dalam Belanjawan Tahunan setelah Resolusi mengenainya mendapat kelulusan Dewan Rakyat terlebih dahulu. Begitu
Demikianlah Artikel Bentuk pemerintahan beretika lagi tulus
Sekianlah artikel Bentuk pemerintahan beretika lagi tulus kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Anda sekarang membaca artikel Bentuk pemerintahan beretika lagi tulus dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/01/bentuk-pemerintahan-beretika-lagi-tulus.html
juga halnya dengan pelaburan oleh sesebuah badan berkanun atau agensi kerajaan. Ia semestinya melalui proses yang sama demi memastikan badan-badan tersebut bertanggungjawab ke atas setiap sen yang dilabur atau dibelanja selepas Parlimen melulusnya.
Hutang negara tidak terkawal pasti akan meninggal kesan buruk kepada rakyat. Umpamanya ia mungkin menyebabkan tiada kenaikan pendapatan. Di samping itu ia juga boleh menyebabkan terusirnya pelaburan sedia ada ke negara lain oleh kerana kemungkinan timbulnya persepsi bahawa peluang pelaburan di sini terbantut. Di sebaliknya hutang isi rumah kita yang kini tertinggi di Asia semakin meningkat. Ada juga pihak yang berpendapat perkara ini berlaku kerana terdapat pihak tertentu di kalangan politik yang sentiasa mendesak kerajaan supaya membantu perniagaan dilanda kerugian.
Apa pun, rakyat jelata terutamanya anak-anak muda sebenarnya gelisah terhadap kegawatan ekonomi negara. Pengangguran di kalangan siswazah amat merisaukan dan ketara sekali di kalangan mereka yang tidak berkemahiran. Di sebaliknya, kita terlalu bergantung kepada tenaga kerja kasar asing untuk mengelak diri daripada menghadapi keadaan sebenar mengenai kos tenaga kerja. Keadaan ini akan menyebabkan pendapatan pekerja kita tidak beranjak dan terus berada di bawah paras pendapatan pekerja dunia maju. Ini boleh menyebabkan kita akan terkandas di tahap pendapatan pertengahan buat jangka masa yang lama.
Saya kira sudah tiba masanya saya menzahirkan pandangan saya mengenai ciri-ciri kepimpinan baik. Pada hemat saya pemimpin yang baik sewajarnya merupakan seorang yang beretika dan berketulusannya tinggi, di samping bersifat jujur dan ikhlas. Kepimpinan yang baik hendaklah memberi penekanan terhadap apa jua khidmat yang diberi kepada rakyat adalah dilakukan untuk kebaikan mereka semata-mata, tanpa apa-apa niat tersirat. Sayugia diingatkan mutu sifat kepimpinan ini seharusnya berada di paras hampir mutlak. Yang demikian, pandangan seperti “tetapi pemimpin kami lebih bersih daripada sesetengah pemimpin negara lain” tidak boleh diterima. Yang harus diterima ialah “pemimpin kami bersih”. Itu sahaja.
Demi mengukuhkan kepercayaan terhadap mutu kepimpinan setiap pemimpin di sektor awam dan swasta, termasuk penama dan pemegang amanah mereka, mereka semestinya menjalani penelitian awam secara terbuka. Tiada sesiapa pun terkecuali daripada penelitian dan pemeriksaan awam ini. Ia seharusya dilaksanakan oleh Parlimen melalui sebuah suruhanjaya tetap yang dianggotai pelbagai parti dan hanya bertanggungjawab kepada Parlimen. Pemeriksaan ini hendaklah meliputi jangkamasa September 1957 sehingga kini. Suruhanjaya ini perlu diberi kuasa meluas untuk menyiasat dan merampas apa jua aset dan harta diperolehi secara haram, termasuklah harta yang telah dipindah hakmiliknya sebelum siasatan tersebut dilakukan. Setiap orang yang pernah diberi kuasa eksekutif dikehendaki menjalani pemeriksaan ini. Saya sendiri secara sukarela sanggup dan akan membenarkan diri diperiksa.
Read More / Baca Lagi >>
Hutang negara tidak terkawal pasti akan meninggal kesan buruk kepada rakyat. Umpamanya ia mungkin menyebabkan tiada kenaikan pendapatan. Di samping itu ia juga boleh menyebabkan terusirnya pelaburan sedia ada ke negara lain oleh kerana kemungkinan timbulnya persepsi bahawa peluang pelaburan di sini terbantut. Di sebaliknya hutang isi rumah kita yang kini tertinggi di Asia semakin meningkat. Ada juga pihak yang berpendapat perkara ini berlaku kerana terdapat pihak tertentu di kalangan politik yang sentiasa mendesak kerajaan supaya membantu perniagaan dilanda kerugian.
Apa pun, rakyat jelata terutamanya anak-anak muda sebenarnya gelisah terhadap kegawatan ekonomi negara. Pengangguran di kalangan siswazah amat merisaukan dan ketara sekali di kalangan mereka yang tidak berkemahiran. Di sebaliknya, kita terlalu bergantung kepada tenaga kerja kasar asing untuk mengelak diri daripada menghadapi keadaan sebenar mengenai kos tenaga kerja. Keadaan ini akan menyebabkan pendapatan pekerja kita tidak beranjak dan terus berada di bawah paras pendapatan pekerja dunia maju. Ini boleh menyebabkan kita akan terkandas di tahap pendapatan pertengahan buat jangka masa yang lama.
Saya kira sudah tiba masanya saya menzahirkan pandangan saya mengenai ciri-ciri kepimpinan baik. Pada hemat saya pemimpin yang baik sewajarnya merupakan seorang yang beretika dan berketulusannya tinggi, di samping bersifat jujur dan ikhlas. Kepimpinan yang baik hendaklah memberi penekanan terhadap apa jua khidmat yang diberi kepada rakyat adalah dilakukan untuk kebaikan mereka semata-mata, tanpa apa-apa niat tersirat. Sayugia diingatkan mutu sifat kepimpinan ini seharusnya berada di paras hampir mutlak. Yang demikian, pandangan seperti “tetapi pemimpin kami lebih bersih daripada sesetengah pemimpin negara lain” tidak boleh diterima. Yang harus diterima ialah “pemimpin kami bersih”. Itu sahaja.
Demi mengukuhkan kepercayaan terhadap mutu kepimpinan setiap pemimpin di sektor awam dan swasta, termasuk penama dan pemegang amanah mereka, mereka semestinya menjalani penelitian awam secara terbuka. Tiada sesiapa pun terkecuali daripada penelitian dan pemeriksaan awam ini. Ia seharusya dilaksanakan oleh Parlimen melalui sebuah suruhanjaya tetap yang dianggotai pelbagai parti dan hanya bertanggungjawab kepada Parlimen. Pemeriksaan ini hendaklah meliputi jangkamasa September 1957 sehingga kini. Suruhanjaya ini perlu diberi kuasa meluas untuk menyiasat dan merampas apa jua aset dan harta diperolehi secara haram, termasuklah harta yang telah dipindah hakmiliknya sebelum siasatan tersebut dilakukan. Setiap orang yang pernah diberi kuasa eksekutif dikehendaki menjalani pemeriksaan ini. Saya sendiri secara sukarela sanggup dan akan membenarkan diri diperiksa.
Read More / Baca Lagi >>