PAS tuntut RCI siasat tragedi Memali, pertahan Amanat Hadi

PAS tuntut RCI siasat tragedi Memali, pertahan Amanat Hadi - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul PAS tuntut RCI siasat tragedi Memali, pertahan Amanat Hadi, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : PAS tuntut RCI siasat tragedi Memali, pertahan Amanat Hadi
link : PAS tuntut RCI siasat tragedi Memali, pertahan Amanat Hadi

Baca juga


PAS tuntut RCI siasat tragedi Memali, pertahan Amanat Hadi



Demikianlah Artikel PAS tuntut RCI siasat tragedi Memali, pertahan Amanat Hadi

Sekianlah artikel PAS tuntut RCI siasat tragedi Memali, pertahan Amanat Hadi kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel PAS tuntut RCI siasat tragedi Memali, pertahan Amanat Hadi dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/01/pas-tuntut-rci-siasat-tragedi-memali.html
PAS meneruskan asakan terhadap bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dengan mendesak supaya Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) dijalankan ke atas tragedi Memali.
Ketua Dewan Ulama PAS Mahfodz Mohamed menyuarakan tuntutan itu dengan menegaskan, Dr Mahathir sepatutnya bertanggungjawab ke atas tragedi tahun 1985 itu.
“Biarkan satu suruhanjaya siasatan yang bebas buat kerja, siasat betul-betul siapa yang bertanggungjawab,” katanya seperti dipetik oleh Utusan Malaysia hari ini.
Tegasnya lagi, RCI perlu dilaksanakan bagi mengelakkan insiden tersebut terus dipolitikkan oleh individu tertentu untuk kepentingan politik peribadi.
Beliau merujuk kepada ucapan Dr Mahathir di mesyuarat agung tahunan Bersatu hujung minggu lalu yang menyalahkan Presiden PAS Abdul Hadi Awang atas tragedi tersebut.
Dalam ucapan Dr Mahathir itu, beliau menyatakan Abdul Hadi pada waktu itu mengeluarkan ucapan berapi-api digelar dikenali sebagai Amanat Hadi, yang seterusnya mempengaruhi penduduk Memali untuk bertindak ekstrem.
Malah bekas perdana menteri itu juga berkata tragedi itu tidak akan terjadi jika mufti melaksanakan peranan mereka menegur ucapan kontroversi Hadi itu.
Bagaimanapun, Dr Mahfodz mempertahankan ucapan presidennya itu dan bertegas bahawa tindakan pihak berkuasa yang mengorbankan 18 orang penduduk kampung dan empat anggota polis itu dibuat ketika Kerajaan Persekutuan berada di bawah pimpinan Dr Mahathir.
Menurutnya, Umno pada waktu itu bersikap “anti-Islam” berbeza dengan sikap parti kerajaan sekarang yang mengamalkan sikap terbuka terhadap setiap pandangan PAS.
“Amanat Haji Hadi (Abdul Hadi) dikeluarkan ketika itu sesuai dengan waktunya kerana Umno di bawah kepemimpinan Dr Mahathir waktu itu amat teruk, anti-Islam," kata Dr Mahfodz, merujuk kepada ucapan kontroversi Abdul Hadi waktu itu.
"Sekarang pendekatan kita berubah terhadap Umno sebab parti itu hari ini tidak macam Umno bawah Dr Mahathir dulu, bila kita beri penerangan hari ini, Alhamdulillah sedikit sebanyak diterima."
"Kalau dulu, asal Islam sahaja ditentang,” katanya dalam laporan lidah parti Umno itu lagi.
Turut tampil mempertahankan ucapan Abdul Hadi itu hari ini ialah Mursyidul Am PAS, Hashim Hasin yang menyebut, para mufti sudahpun menyatakan persetujuan ke atas Amanat Hadi waktu itu.
“Saya fikir Tun Mahathir sudah lupa bahawa Majlis Fatwa dan mufti sudah menyatakan bahawa mandat itu dikeluarkan mengikut Quran dan hadis,” kata Hashim seperti dilapor Bernama hari ini.
Beliau mengulas kenyataan Dr Mahathir yang turut menyalahkan para mufti kerana didakwa tidak menegur ucapan Abdul Hadi sehingga menyebabkan tragedi Memali berlaku.

Subscribe to receive free email updates: