PRU14: Sukar bagi MCA dapat 15 kerusi Parlimen

PRU14: Sukar bagi MCA dapat 15 kerusi Parlimen - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul PRU14: Sukar bagi MCA dapat 15 kerusi Parlimen, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : PRU14: Sukar bagi MCA dapat 15 kerusi Parlimen
link : PRU14: Sukar bagi MCA dapat 15 kerusi Parlimen

Baca juga


PRU14: Sukar bagi MCA dapat 15 kerusi Parlimen



Demikianlah Artikel PRU14: Sukar bagi MCA dapat 15 kerusi Parlimen

Sekianlah artikel PRU14: Sukar bagi MCA dapat 15 kerusi Parlimen kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel PRU14: Sukar bagi MCA dapat 15 kerusi Parlimen dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/01/pru14-sukar-bagi-mca-dapat-15-kerusi.html
WALAUPUN tidak ada isyarat jelas akan wujud reaksi tindak balas terhadap kerajaan dan ramalan positif tentangnya, mampukah MCA dapat kembali kerusinya yang hilang sepanjang tempoh dua pilihan raya umum (PRU) lalu?
Parti itu meletakkan harapan tinggi untuk tawan 15 kerusi pada PRU14 tetapi penganalisis politik Profesor Phoon Wing Keong berkata ia mungkin menang sedikit, tetapi tidak akan mencapai sasaran.
Phoon berkata Dr Mahathir Mohamad boleh mencacatkan apa juga rancangan MCA jika calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH) itu berjaya mencipta tsunami Melayu.
“Walaupun jika ‘tsunami’ itu hanya kecil, ia boleh menjejaskan kelebihan potensi yang mungkin MCA peroleh daripada pengundi Cina yang beralih kembali kepada parti itu, ” katanya kepada The Malaysian Insight.
Selepas Dr Mahathir diumumkan jadi calon PM pembangkang, kempen #UndiRosak bermula.
Phoon berkata ia perkembangan yang penting kerana ramai menganggap kempen itu diketuai oleh mereka yang tidak suka dengan pembangkang.
Jika kempen undi rosak itu berjaya, kedua-duanya Barisan Nasional (BN) dan MCA akan beroleh keuntungan.
Beliau berkata menurut kaji selidik terkini, 70% pengundi Cina masih bersama pembangkang.
Phoon berkata MCA berharap lebih ramai pengundi Cina akan merosakkan undi, kerana lebih banyak undi rosak bermakna semakin sedikit undi untuk pembangkang.
“Jika kempen undi rosak itu benar-benar berjalan, jumlah pengundi Cina akan turun. Ini sudah tentu memberi kelebihan kepada BN dan MCA,” katanya.
Selain kempen undi rosak itu, MCA juga berharap undi Cina akan kembali kepada BN.
Ketika PRU14 semakin hampir, parti itu berusaha untuk mengembalikan pencapaiannya dengan berkhidmat kepada masyarakat.
Phoon berkata sepanjang dua PRU lalu, calon parti pembangkang menang tetapi kebanyakannya didapati tidak berkhidmat dengan cemerlang.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: