Urus niaga tanah GLC perlu surat kebenaran Kementerian Kewangan

Urus niaga tanah GLC perlu surat kebenaran Kementerian Kewangan - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Urus niaga tanah GLC perlu surat kebenaran Kementerian Kewangan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Urus niaga tanah GLC perlu surat kebenaran Kementerian Kewangan
link : Urus niaga tanah GLC perlu surat kebenaran Kementerian Kewangan

Baca juga


Urus niaga tanah GLC perlu surat kebenaran Kementerian Kewangan



Demikianlah Artikel Urus niaga tanah GLC perlu surat kebenaran Kementerian Kewangan

Sekianlah artikel Urus niaga tanah GLC perlu surat kebenaran Kementerian Kewangan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Urus niaga tanah GLC perlu surat kebenaran Kementerian Kewangan dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/01/urus-niaga-tanah-glc-perlu-surat.html
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar berkata, surat itu dikeluarkan selepas timbul isu pindah milik tanah Felda baru-baru ini.
felda-jalan-semarak-land-malaysiaKUALA LUMPUR: Kerajaan memperkenalkan pemakaian “Surat kebenaran kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri kepada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) persekutuan dan negeri bagi urus niaga tanah” untuk memastikan pemilikan tanah GLC dapat dikawal serta dipantau bagi mengelakkan manipulasi mana-mana pihak sehingga memberi implikasi negatif kepada kerajaan.
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dalam satu kenyataan semalam berkata, surat itu dikeluarkan selepas timbul isu pindah milik tanah Felda dan pemaju Synergy Promenade Sdn Bhd, baru-baru ini.
“Surat kebenaran bagi urus niaga tanah dikeluarkan kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri kepada GLC persekutuan dan negeri untuk memantau urus niaga tanah-tanah GLC agar lebih teratur dan dilindungi bagi memelihara aset strategik negara dan kepentingan rakyat.
“Sehubungan itu, kementerian melalui Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan akan mengeluarkan satu arahan pentadbiran berhubung urus niaga tanah melibatkan GLC yang perlu disertakan surat kebenaran daripada Kementerian Kewangan,” kata kenyataan itu.
Menurut kenyataan itu, bagi permohonan urus niaga tanah GLC milik kerajaan negeri, dinasihat dikemukakan bersama surat kebenaran daripada menteri besar atau ketua menteri bagi negeri berkenaan.

Subscribe to receive free email updates: