Wanita yang patut jadi PM ke-7 Malaysia!

Wanita yang patut jadi PM ke-7 Malaysia! - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Wanita yang patut jadi PM ke-7 Malaysia!, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Wanita yang patut jadi PM ke-7 Malaysia!
link : Wanita yang patut jadi PM ke-7 Malaysia!

Baca juga


Wanita yang patut jadi PM ke-7 Malaysia!



Demikianlah Artikel Wanita yang patut jadi PM ke-7 Malaysia!

Sekianlah artikel Wanita yang patut jadi PM ke-7 Malaysia! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Wanita yang patut jadi PM ke-7 Malaysia! dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/01/wanita-yang-patut-jadi-pm-ke-7-malaysia.html
PILIHAN Raya Umum Ke-14 (PRU14) adalah medan terbaik bagi tokoh wanita dipilih sebagai perdana menteri yang ketujuh.
Kredibiliti dan prestasi yang dimiliki beberapa tokoh wanita Pakatan Harapan (PH) diyakini dapat mencipta lanskap baharu politik nasional dengan mengangkat wanita sebagai perdana menteri.
Perlembagaan Persekutuan tidak menghalang wanita untuk dilantik sebagai perdana menteri. Perkara 43(2) menetapkan individu yang ingin dilantik sebagai perdana menteri harus mendapatkan sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat.
Ini bermakna seandainya ada tokoh wanita yang mendapat sokongan majorititi ahli Dewan Rakyat, bermakna beliau layak menjadi perdana menteri dengan perkenan Yang Di-Pertuan Agong.
Norma rantau Asia Tenggara juga memperlihatkan hampir majoriti negara Asean pernah dipimpin wanita seperti Yingluck Shinawatra di Thailand, Gloria Macapagal Arroyo dan Corazon Aquino di Filipina, Megawati Sukarnoputri di Indonesia dan Halimah Yaacob di Singapura.
Perkembangan dunia global turut memperlihatkan masyarakat sudah lama menerima wanita pimpinan utama negara seperti Benazir Bhutto di Pakistan, Theresa May dan Margaret Thatcher di UK, Indira Gandhi di India dan Canselor Jerman Angela Markel.
Dunia juga digemparkan dengan kesediaan Aina Gamzatova yang menawarkan diri bagi mencabar Vladimir Putin bagi kerusi Presiden Russia.
Dalam konteks Malaysia, nama-nama besar seperti Presiden PH Dr Wan Azizah Wan Ismail; Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud dilihat punyai kredibiliti untuk dicadangkan sebagai perdana menteri.
Prestasi dan peranan Wan Azizah memimpin PKR serta kecekalan beliau menempuhi pelbagai dugaan dibalik fitnah yang dilemparkan tentunya menjadikan beliau sangat berpengaruh untuk menjawat jawatan perdana menteri.
Nurul Izzah pula dilihat mewakili suara arus baharu politik anak muda. Tokoh ini dilihat popular dalam kalangan anak muda lewat interaksi mesra beliau di lapangan serta kebijaksanaan memanfaatkan platform media sosial.
Pengaruh yang dimiliki beliau dalam kalangan generasi muda seharusnya dimanfaatkan bagi menarik hampir 3 juta pengundi muda mengundi Pakatan Harapan.
Pakatan Harapan harus menimbang sama ada terus bergantung kepada kewibawaan politikus tua atau mencipta arus baharu landskap politik negara dengan mengangkat wanita sebagai perdana menteri.
PH harus segera menghentikan polemik siapa perdana menteri Malaysia ke-7 seterusnya fokus memacu kekuatan ampuh mengambil alih Putrajaya bagi memastikan untung nasib rakyat terbela.

Subscribe to receive free email updates: