Dengan persempadanan 2018, BN akan menang 94 kerusi di semenanjung pada PRU14

Dengan persempadanan 2018, BN akan menang 94 kerusi di semenanjung pada PRU14 - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Dengan persempadanan 2018, BN akan menang 94 kerusi di semenanjung pada PRU14, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Dengan persempadanan 2018, BN akan menang 94 kerusi di semenanjung pada PRU14
link : Dengan persempadanan 2018, BN akan menang 94 kerusi di semenanjung pada PRU14

Baca juga


Dengan persempadanan 2018, BN akan menang 94 kerusi di semenanjung pada PRU14



Demikianlah Artikel Dengan persempadanan 2018, BN akan menang 94 kerusi di semenanjung pada PRU14

Sekianlah artikel Dengan persempadanan 2018, BN akan menang 94 kerusi di semenanjung pada PRU14 kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Dengan persempadanan 2018, BN akan menang 94 kerusi di semenanjung pada PRU14 dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/03/dengan-persempadanan-2018-bn-akan.html

    Tokoh Akademik Wong Chin Huat menjangkakan bahawa jika laporan persempadanan kawasan pilihan raya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diluluskan, BN mampu meningkatkan jumlah kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia kepada 94.
Dalam pembentangan kertas kerjanya bertajuk "Bagaimana Pilihan Raya Malaysia Dicuri" hari ini, beliau mendedahkan kandungan cadangan persempadanan semula SPR dan membidas tindakan salah pembahagian (malapportionment) dan gerrymandering.
Berdasarkan cadangan SPR itu, beliau membuat spekulasi bahawa BN mampu meningkatkan kemenangannya pada Pilihan Raya ke-13 (PRU13) dengan meraih daripada 86 kerusi kepada 94 kerusi di Semenanjung pada pilihan raya tahun ini.
Sementara itu, gabungan pembangkang hanya mampu memenangi 72 kerusi berbanding 80 yang diperolehi mereka lima tahun lalu.
Beliau juga meramalkan bahawa BN akan kekal di Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Terengganu, Kedah, Perlis dan Wilayah Persekutuan.

Pakatan Harapan pula akan kekal di Pulau Pinang dan Selangor manakala PAS akan terus bertahan di Kelantan.
Walau bagaimanapun, Wong mengakui bahawa jangkaannya itu adalah berdasarkan andaian bahawa corak pengundi tidak berubah sejak PRU13.
Ia juga tidak mengambil kira banyak perubahan yang berlaku sekitar gabungan pembangkang sejak itu.
"Ini berdasarkan kepada tiga andaian bahawa semua yang mengundi pada PRU13 akan mengundi semula, mereka akan mengundi dengan cara sama seperti sebelum ini dan ketiga, hanya mereka yang akan mengundi,” katanya.
Laporan persempadanan semula SPR itu akan dibahaskan di Parlimen esok.

Subscribe to receive free email updates: