Persatuan wartawan bimbang RUU antiberita palsu diguna sekat media

Persatuan wartawan bimbang RUU antiberita palsu diguna sekat media - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Persatuan wartawan bimbang RUU antiberita palsu diguna sekat media, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Persatuan wartawan bimbang RUU antiberita palsu diguna sekat media
link : Persatuan wartawan bimbang RUU antiberita palsu diguna sekat media

Baca juga


Persatuan wartawan bimbang RUU antiberita palsu diguna sekat media



Demikianlah Artikel Persatuan wartawan bimbang RUU antiberita palsu diguna sekat media

Sekianlah artikel Persatuan wartawan bimbang RUU antiberita palsu diguna sekat media kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Persatuan wartawan bimbang RUU antiberita palsu diguna sekat media dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2018/03/persatuan-wartawan-bimbang-ruu.html

    Kesatuan Kebangsaan Wartawan (NUJ) Semenanjung Malaysia berkata Rang Undang-Undang (RUU) Antiberita Tidak Benar yang menyasarkan penyebar berita palsu akan menyekat media.
"RUU itu mempunyai kesan yang meluas kepada media kerana hukuman berat yang dikenakan terhadap sumber, penerbit dan pembiaya selain boleh memaksa sesebuah organisasi media memadam artikel.
"Meskipun sasaran RUU itu adalah pihak yang membuat berita palsu, organisasi media juga berkemungkinan disekat," kata Setiausaha Agung NUJ Chin Sung Chew.
Chin menjelaskan bahawa Seksyen 8(3) undang-undang yang dicadangkan itu membolehkan kerajaan mengarahkan bahan yang dianggap prejudis kepada keharmonian awam atau keselamatan negara dipadam.
Tambahnya, arahan seperti ini tidak boleh dicabar di mahkamah.
"Kita sangat bimbang jika pihak mempunyai kuasa yang tidak boleh dipersoalkan untuk memadam artikel yang tidak dipersetujuinya memandangkan ia mudah disalah guna," jelasnya.
Chin turut menyatakan kebimbangan terhadap hukuman berat yang dicadangkan sehingga 10 tahun penjara dan denda RM500,000.
"NUJ mempersoalkan kenapa RUU itu mempunyai hukuman lebih berat berbanding undang-undang sedia ada yang berkaitan isu serupa," katanya.
Monopoli definisi berita palsu
Sementara itu, kumpulan wartawan Gerakan Media Merdeka (Geramm) turut berkongsi kebimbangan sama.
Kumpulan wartawan itu percaya definisi "berita palsu" dalam RUU itu terlalu luas dan mudah disalahgunakan bagi mengekang kebebasan media dan kebebasan bersuara.
"Walaupun RUU berkenaan dijangka akan diluluskan pada hujung minggu ini, Geramm menyeru kepada semua pihak untuk menyertai kempen online kami melalui Twitter, sebagai satu cara menuntut kembali hak demokrasi.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: