Geely akan bebaskan Proton dari subsidi kerajaan sembang AP Umno..!!!

Geely akan bebaskan Proton dari subsidi kerajaan sembang AP Umno..!!! - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Geely akan bebaskan Proton dari subsidi kerajaan sembang AP Umno..!!!, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Geely akan bebaskan Proton dari subsidi kerajaan sembang AP Umno..!!!
link : Geely akan bebaskan Proton dari subsidi kerajaan sembang AP Umno..!!!

Baca juga


Geely akan bebaskan Proton dari subsidi kerajaan sembang AP Umno..!!!



Demikianlah Artikel Geely akan bebaskan Proton dari subsidi kerajaan sembang AP Umno..!!!

Sekianlah artikel Geely akan bebaskan Proton dari subsidi kerajaan sembang AP Umno..!!! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Geely akan bebaskan Proton dari subsidi kerajaan sembang AP Umno..!!! dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/05/geely-akan-bebaskan-proton-dari-subsidi.html
Pemberian subsidi Proton yang mencecah berbilion-bilion ringgit sejak 30 tahun lepas tidak boleh diteruskan selama-lamanya.
ahmad-fauzi-zahari-geely-proton2KUALA LUMPUR: Pakatan strategik antara Proton Holdings Bhd (Proton) bersama Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd (Geely) dari China, akan membebaskan pengeluar kereta nasional itu daripada subsidi berterusan kerajaan yang turut menggunakan wang pembayar cukai, kata seorang ahli Parlimen hari ini.
Ahli Parlimen Setiawangsa Datuk Ahmad Fauzi Zahari berkata subsidi mencecah berbilion-bilion ringgit sejak penubuhan Proton pada 30 tahun lepas bukan sesuatu yang dapat diteruskan selama-lamanya.
Sehubungan itu, pakatan dengan syarikat automotif besar global seperti Geely sebenarnya turut disertai pelbagai prospek menarik demi pertumbuhan masa depan Proton.
“Asean mempunyai 600 juta penduduk manakala angka jualan kereta China pula sebanyak 28 juta setahun. Jika Proton, menerusi Geely mampu memperoleh 1% pasaran China, maka ini bermakna Proton dapat mengeluarkan 280,000 unit kereta tambahan,” katanya kepada Bernama.
Ahmad Fauzi berkata pengeluaran tahunan Proton ketika ini yang membabitkan kira-kira 74,000 unit kereta hanya mewakili 20% daripada kapasiti sebenar kilang di Tanjung Malim, Perak.
Pada Rabu lepas, Proton Holdings Bhd sebagai pemilik Proton memeterai perjanjian dengan Zhejiang Geely Holdings Co Ltd yang menyaksikan Geely memiliki 49.9% pegangan manakala Proton mengekalkan pegangan majoriti sebanyak 50.1%.
Ahli Parlimen itu turut berkongsi keterujaannya terhadap masa depan Proton kerana pakatan dengan Geely juga menandakan sejumlah 60,000 pekerjaan langsung dan tidak langsung serta kira-kira 200,000 vendor, pengedar dan pembekalnya mampu dipertahankan.
Malah, usaha menyelamatkan pekerjaan itu sememangnya menjadi keutamaan kerajaan yang menyuntik dana ke dalam Proton sejak bertahun-tahun lamanya, dan penjualan kepentingan dalam Proton wajar dilihat sebagai keputusan perniagaan yang bukannya atas alasan lain.
“Saya menyokong pandangan Menteri Kewangan II Datuk Seri Johari Ghani yang berharap demi kemajuan pada masa depan, tiada lagi subsidi seterusnya untuk Proton dan ia mampu berdikari tanpa bergantung kepada bantuan kerajaan.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: