SKANDAL 1MDB: SINGAPURA DENDA 2 BANK LAGI

SKANDAL 1MDB: SINGAPURA DENDA 2 BANK LAGI - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul SKANDAL 1MDB: SINGAPURA DENDA 2 BANK LAGI, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : SKANDAL 1MDB: SINGAPURA DENDA 2 BANK LAGI
link : SKANDAL 1MDB: SINGAPURA DENDA 2 BANK LAGI

Baca juga


SKANDAL 1MDB: SINGAPURA DENDA 2 BANK LAGI



Demikianlah Artikel SKANDAL 1MDB: SINGAPURA DENDA 2 BANK LAGI

Sekianlah artikel SKANDAL 1MDB: SINGAPURA DENDA 2 BANK LAGI kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel SKANDAL 1MDB: SINGAPURA DENDA 2 BANK LAGI dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/05/skandal-1mdb-singapura-denda-2-bank-lagi.html
Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) mengenakan penalti kewangan ke atas United Overseas Bank (UOB) dan Credit Suisse berhubung transaksi berkaitan 1MDB.
Akhbar Singapura, The Straits Times hari ini melaporkan pemeriksaan selama 2 tahun ke atas UOB dan Credit Suisse mendapati kedua-dua bank itu melanggar beberapa keperluan anti pengubahan wang haram (AML) dan kesilapan kawalan.
uob-singapore-mas
Ia termasuk kelemahan dalam melaksanakan pematuhan piawaian ke atas pelanggan dan kawalan tidak mencukupi ke atas transaksi serta aktiviti pelanggan. MAS bagaimanapun tidak mengesan kelemahan kawalan menyeluruh dalam kedua-dua bank itu.
Sehubungan itu, UOB dikenakan penalti kewangan berjumlah S$900,000 dan Credit Suisse pula didenda S$700,000 kerana melanggar Notis 626 MAS – Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Menentang Pembiayaan Keganasan.
Pengurusan 2 bank itu turut diarah mengambil tindakan disiplin sewajarnya ke atas kakitangan terbabit, selain melantik badan bebas untuk menilai dan mengesahkan pelaksanaan langkah pembaikan secara berkesan.
UOB dan Credit Suisse sedang mengambil langkah untuk menangani kelemahan yang dikenal pasti dan meningkatkan kawalan AML mereka.
Dalam pada itu, The Straits Times turut melaporkan MAS mengeluarkan perintah larangan (PO) kepada 3 individu dan notis untuk melaksanakan tindakan kawal selia sama ke atas 3 individu lain.
Susulan pengumuman pada 13 Mac lalu, PO seumur hidup dikeluarkan kepada pengurus Falcon Private Bank Ltd cawangan Singapura, Jens Fred Sturzenegger dan kakitangan BSI Bank, Yak Yew Chee, manakala PO selama 15 tahun dikenakan terhadap Seah Mei Ying yang juga pekerja BSI Bank, berkuat kuasa semalam.
Sturzenegger didapati bersalah melakukan jenayah kewangan, termasuk memberi maklumat palsu kepada pihak berkuasa dalam usaha menyembunyikan hubungan Falcon Bank dengan jutawan Malaysia, Low Taek Jho yang lebih dikenali sebagai Jho Low.
Yak dan Seah pula didapati gagal melaporkan urus niaga mencurigakan dan memalsukan surat rujukan di BSI Bank bagi pihak Jho Low.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: