Skandal 1MDB: 'Isteri MO1 juga mesti pulangankan berlian'

Skandal 1MDB: 'Isteri MO1 juga mesti pulangankan berlian' - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Skandal 1MDB: 'Isteri MO1 juga mesti pulangankan berlian', kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Skandal 1MDB: 'Isteri MO1 juga mesti pulangankan berlian'
link : Skandal 1MDB: 'Isteri MO1 juga mesti pulangankan berlian'

Baca juga


Skandal 1MDB: 'Isteri MO1 juga mesti pulangankan berlian'



Demikianlah Artikel Skandal 1MDB: 'Isteri MO1 juga mesti pulangankan berlian'

Sekianlah artikel Skandal 1MDB: 'Isteri MO1 juga mesti pulangankan berlian' kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Skandal 1MDB: 'Isteri MO1 juga mesti pulangankan berlian' dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/06/skandal-1mdb-isteri-mo1-juga-mesti.html
Susulan tindakan bintang Holloywood Amerika Leonardo DiCaprio dan model Australia, Miranda Kerr memulangkan aset yang dicari seperti dinamakan dalam saman sivil terbaru Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat, tumpuan kini adalah kepada isteri ‘Malaysian Official 1'(MO1) untuk melakukan perkara sama.
"Dengan DiCaprio dan Kerr memulangkan hadiah berjuta-juta dolar Amerika dari (ahli perniagaan) Jho Low kepada DOJ, semua kini tertumpu kepada 'isteri MO1'," kata pemimpin parlimen DAP, Lim Kit Siang dalam satu kenyataan hari ini.
Dua minggu lalu, DiCaprio memulangkan Oscar yang dimenangi oleh Marlon Brando kepada penyiasat Amerika susulan siasatan pengubahan wang haram terhadap 1MDB dan berusaha memulangkan barangan lain yang tidak dinamakan yang diterimanya sebagai hadiah untuk lelongan amal.
Sementara itu, hari ini, Kerr menyerahkan barangan kemas bernilai AS$8.1 juta kepada DOJ. Barangan kemas itu dikatakan dihadiahkan oleh hartawan Malaysia, Jho Low yang membelinya dengan dana yang didakwa dicuri dari 1MDB .
DOJ memfailkan saman sivil ketiga berkaitan 1MDB dan kini meletakkan jumlah yang didakwa diselewengkan pada nilai AS$4.5 bilion dan sedang berusaha untuk merampas aset AS$1.7 bilion yang dituduh diperolehi dengan dana yang didakwa dicuri dari 1MDB.
Dalam pemfailan terbaru, DOJ juga menyenaraikan 28 barangan kemas lain, yang didakwa dibeli untuk isteri MO1, termasuk rantai berlian merah jambu 22 karat bernilai AS$27.3 juta.
Minggu lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan membidas DOJ sebagai tidak adil kerana menjadikan isteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - Datin Seri Rosmah Mansor - sebagai sasaran dalam saman terbaru.
Menamakan Rosmah sebagai isteri MO1, Abdul Rahman berkata, DOJ memberi bayangan seolah-olah beliau terlibat dan maksud tersirat bahawa beliau telah melakukan kesalahan, sedangkan DOJ tidak merancang untuk merampas barangan kemas itu, termasuk kalung berlian 22 karat tersebut, yang didakwa dibeli untuk isteri MO1.
Sebelum ini, susulan pemfailan saman berkaitan 1MDB yang pertama, Rahman juga mengesahkan bahawa 'MO1' yang disebut dalam dokumen itu adalah Najib.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: