Selesaikan kemelut 1MDB berpandu al-Quran kata Hadi

Selesaikan kemelut 1MDB berpandu al-Quran kata Hadi - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Selesaikan kemelut 1MDB berpandu al-Quran kata Hadi, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Selesaikan kemelut 1MDB berpandu al-Quran kata Hadi
link : Selesaikan kemelut 1MDB berpandu al-Quran kata Hadi

Baca juga


Selesaikan kemelut 1MDB berpandu al-Quran kata Hadi



Demikianlah Artikel Selesaikan kemelut 1MDB berpandu al-Quran kata Hadi

Sekianlah artikel Selesaikan kemelut 1MDB berpandu al-Quran kata Hadi kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Selesaikan kemelut 1MDB berpandu al-Quran kata Hadi dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/selesaikan-kemelut-1mdb-berpandu-al.html
Ramai yang tertanya-tanya seolah-olah saya tidak berminat untuk membuat perubahan kerana 1MDB ketika banyak pihak menjadikan isu ini senjata besar untuk melakukan perubahan kepada pucuk pimpinan negara.
Saya tidak termasuk dalam kalangan Melayu yang mudah lupa terhadap isu yang wajib berlaku pada setiap zaman perdana menteri bermula sejak 1980-an.
Semuanya ditinggalkan tanpa penyelesaian, bahkan dilupakan khususnya kepada Melayu yang mudah lupa.
Sekiranya kita kembali kepada al-Quran dengan kajian politik (kecuali mereka yang menolak adanya politik di dalam al-Quran), ia mengulang beberapa kali ayat yang menyebut perubahan terhadap sesuatu kaum dalam sesebuah negara. Antaranya, firman Allah bermaksud:
"(Balasan) yang demikian itu, ialah kerana sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (al-Anfal:53)
“Bagi setiap orang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawasi dan menjaganya (dalam segala tindakannya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.” (ar-Ra’d:11)
Al-Quran menegaskan kepada perubahan sikap, perangai atau akhlak, bukannya mengubah tokoh atau orang-orangnya sahaja.
Islam mengekalkan sesiapa yang bertaubat dan kembali kepada kebenaran. Kalau hanya sekadar mengubah orangnya sahaja sedangkan perangainya sama, maka perubahannya juga membawa rebah yang sama.
Al-Quran juga melaporkan, dakwah semua para rasul alaihissalam adalah seruan kepada perubahan akidah yang benar, hukum syariat yang adil dan akhlak yang mulia tanpa meminta-minta jawatan.
Akhirnya berlaku perubahan, sama ada bertaubat kembali kepada kebenaran atau dijatuhkan jahiliyah di dalam dirinya dan ditegakkan Islam, bukannya sekadar mengubah pemimpin yang sama juga sifatnya atau lebih buruk keadaannya.
Ada 1MDB ada banglo di PP
1MDB adalah mata rantai masalah yang belum diselesaikan secara adil dan menjadi salah satu daripada mata-mata rantai isu yang tiada penyelesaian.
Dahulu BMF, Perwaja, KWSP, PETRONAS, Tabung Haji, pertukaran mata wang asing, Skyhawk, Maika Holdings dan PKFZ.
Kini muncul 1MDB dan rumah banglo di Pulau Pinang dan mungkin lain-lain lagi. Semuanya dalam tuduhan tanpa tindakan yang seadil-adilnya.
Puncanya adalah ideologi bertuhankan kebendaan dalam segala urusan hidup yang mencipta banyak lagi penyakit yang wajib dihapuskan seperti salah laku, salah urus dan rasuah yang menjadi wabak di seluruh dunia sehingga mencetuskan peperangan sesama keluarga, bukan sahaja dalam satu bangsa, bahkan satu kemanusiaan dalam satu negara.
Kebendaan menjadi matlamat kehidupan di dunia tanpa wawasan akhirat. Hidupnya untuk makan, bukan makan untuk hidup dan menunaikan amanah Allah.
Saya tetap tidak bersetuju dijemput campur tangan asing bagi mencari penyelesaian dalaman kita kerana mengundang akibat yang lebih buruk dan tiada keikhlasan kuasa asing dalam dunia hari ini. Langkahnya laksana menebuk kapal untuk mendapatkan air secara mudah.
Saya tertarik dengan sekawan anjing dalam satu kampung yang berkelahi berebut tulang. Mereka tidak menjemput anjing luar datang bersama, sebaliknya bersatu mengejar anjing luar yang datang menyertainya.
Kita juga tidak boleh menunggu apa yang dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran tentang bagaimana semua penyangak di dunia ini akan mengutuk sesama sendiri di hari akhirat.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: