Tubuh Lembaga Penasihat, Pas didakwa ketepi perlembagaan parti

Tubuh Lembaga Penasihat, Pas didakwa ketepi perlembagaan parti - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tubuh Lembaga Penasihat, Pas didakwa ketepi perlembagaan parti, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tubuh Lembaga Penasihat, Pas didakwa ketepi perlembagaan parti
link : Tubuh Lembaga Penasihat, Pas didakwa ketepi perlembagaan parti

Baca juga


Tubuh Lembaga Penasihat, Pas didakwa ketepi perlembagaan parti



Demikianlah Artikel Tubuh Lembaga Penasihat, Pas didakwa ketepi perlembagaan parti

Sekianlah artikel Tubuh Lembaga Penasihat, Pas didakwa ketepi perlembagaan parti kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tubuh Lembaga Penasihat, Pas didakwa ketepi perlembagaan parti dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/07/tubuh-lembaga-penasihat-pas-didakwa.html

Lembaga Penasihat Pas ini adalah institusi baharu yang baru dicipta dalam sejarah Pas. Belum pernah sebelum ini semenjak penubuhan Pas pada tahun 1951 institusi ini ditubuhkan.
Baru-baru ini, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (TITM) telah mengumumkan pelantikan empat orang veteran Pas iaitu Datuk Mustafa Ali, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman (mantan Ahli Parlimen Pengkalan Chepa dan Timbalan Menteri Besar Kelantan), Dr Daeng Sanusi Daeng Mariok (Ketua Jawatankuasa Disiplin Pas) dan Hj Subky Latiff (wartawan veteran) sebagai ahli jawatankuasa dalam Lembaga Penasihat Pas.
Lembaga Penasihat Pas ini adalah institusi baharu yang baru dicipta dalam sejarah Pas. Belum pernah sebelum ini semenjak penubuhan Pas pada tahun 1951 institusi ini ditubuhkan.
Perlembagaan PasPengumuman itu menjadi kecoh kerana ia dibuat oleh TITM yang telah mempengerusikan suatu mesyuarat Jawatankuasa Pas Pusat tanpa kehadiran Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang telah bercuti sakit.
Spekulasi telah tercetus bahawa sudah timbul konflik di antara kedua-dua pimpinan Pas itu memandangkan sebelum itu Datuk Mustafa Ali sudah digugurkan dalam senarai Jawatankuasa Pas Pusat setelah berada dalam Jawatankuasa itu semenjak tahun 1975.
Jawatan terakhir beliau adalah sebagai Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya Pas Pusat sebelum ia digantikan dengan seorang yang tidak berpengalaman dalam urusan pilihan raya iaitu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, bekas Setiausaha Politik Presiden Pas.
Sebelum menjadi Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya, Datuk Mustafa Ali adalah Setiausaha Agung Pas. Pada peringkat awal lagi pertukaran jawatan ini dianggap oleh ramai pemerhati politik sebagai usaha Presiden Pas untuk menurunkan pangkat beliau.
Namun, sekurang-kurangnya kedua-dua jawatan ini adalah jawatan yang terkandung di bawah Fasal 26 Perlembagaan Pas.
Pas ketepi Perlembagaan parti
Soalnya, di manakah kedudukan Lembaga Penasihat Pas ini dalam Perlembagaan Pas? TITM dilaporkan telah berkata, "Apabila kita wujudkan badan penasihat kepada parti, ia di luar dari Perlembagaan Pas. Jika ikut perlembagaan kita sudah ada Majlis Syura. Sebagai penghormatan Presiden kepada tokoh-tokoh veteran parti yang banyak menyumbang pandangan supaya boleh lagi beri sumbangan berterusan kepada Pas, meskipun tiada jawatan rasmi".
Perkembangan ini menunjukkan seolah-olah Pas sudah mengetepikan peruntukan Perlembagaannya sendiri padahal Perlembagaan Pas sendiri telah memberikan ruang lantikan yang sewajarnya kepada mana-mana anggota parti.
Masakan kesemua AJK Kerja Pas Pusat tidak memahami peruntukan Perlembagaannya sendiri apabila meluluskan penubuhan Lembaga Penasihat ini? Apakah TITM tidak mendapat nasihat daripada peguam parti Pas yang ramai itu sebelum membuat langkah aneh ini.
Paling mustahak, adakah tindakan mewujudkan Lembaga Penasihat ini bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan Pas sendiri sehingga mewajarkan untuk dikatakan Lembaga Penasihat ini sebagai institusi haram dalam Pas. Wajarkah meletakkan veteran parti yang berjasa kepada Pas sebelum ini dalam kedudukan sebuah entiti haram?
Sebenarnya jika benar-benar Datuk Seri Abdul Hadi dan TITM benar-benar menghargai veteran ini wajarlah mereka ini dilantik sebagai sebagai AJK tambahan dalam JK Kerja Pas Pusat supaya mereka ini dapat berfungsi dengan sebaiknya.
Ini kerana Presiden Pas mempunyai kuasa untuk melantik 6 orang AJK tambahan dengan persetujuan mesyuarat JK Kerja Pas Pusat di bawah Fasal 25(2) Perlembagaan Pas. Dengan keabsahan ini baharulah veteran Pas itu dapat berfungsi dengan sewajarnya.
Meletakkan veteran Pas ini di luar kerangka Perlembagaan adalah sama seperti meletakkan Lembaga Penasihat ini sama taraf dengan Lembaga Penasihat Kedai Kopi sahaja. Lembaga Penasihat ini tidak akan mampu mengatasi kuasa yang ada dalam Perlembagaan dan jauh sekali daripada berperanan dengan efektif.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: