Adakah China sedang jajah Malaysia? Tidak, tapi...

Adakah China sedang jajah Malaysia? Tidak, tapi... - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Adakah China sedang jajah Malaysia? Tidak, tapi..., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Adakah China sedang jajah Malaysia? Tidak, tapi...
link : Adakah China sedang jajah Malaysia? Tidak, tapi...

Baca juga


Adakah China sedang jajah Malaysia? Tidak, tapi...



Demikianlah Artikel Adakah China sedang jajah Malaysia? Tidak, tapi...

Sekianlah artikel Adakah China sedang jajah Malaysia? Tidak, tapi... kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Adakah China sedang jajah Malaysia? Tidak, tapi... dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/08/adakah-china-sedang-jajah-malaysia.html
Kolonialisme berdasarkan sejarah, berbeza dengan kepercayaan kebanyakan orang, tidak bermula dengan sebuah peperangan . Kolonialisme British, adalah salah satu manifestasi kolonialisme yang paling agresif dapat disaksikan oleh sejarah, namun permulaannya sangat naif.
Ia bermula dengan pembinaan stesyen batu arang di pelbagai benua di seluruh dunia. Sebermulanya pergolakan domestik di negara-negara Afrika, India, Asia Tenggara dan tempat-tempat lain, Syarikat Hindia Timur Inggeris memohon pertolongan dan campurtangan.
Kemudian, apa yang kita tahu seterusnya, Empayar British mula terbentuk dan semakin meluas pada pertengahan kurun ke-18, sehingga memerlukan campur tangan London untuk mempertahankan semua stesen arang batu mereka.
Apa sebabnya? Supaya kepentingan perniagaan British dalam menguasai perdagangan antarabangsa tercapai.
Kita ada pelbagai alasan untuk mempercayai bahawa imperialisme China – andai dan bila ia terbentuk – akan bermula dan membentuk sebuah empayar secara “kebetulan” jua.
Moto “One Belt One Road” (OBOR) mempunyai citra menghubungkan China dengan lebih daripada 62 negara, sejauh Kenya dan Djibouti, dan mensasarkan Kenya mampu menyediakan fasiliti yang dapat menampung armada laut China.
Secara keseluruhan, China mensasarkan akan mengeluarkan tidak kurang dari AS$5 trilion untuk semua aset-aset ini.
Udang sebalik batu
Sebanyak AS$3 trilion tersimpan di rizab China, apa-apa sahaja pengeluaran satu pertiga atau lebih daripada jumlah rezab itu, China akan mempertahankannya. Tetapi, dengan perbelanjaan OBOR di tahun dan dasawarsa mendatang, andai tidak menjadi, mengapa China tidak akan mempertahankan AS$5 trilion yang mereka belanjakan?
Ini berlaku secara semula jadi. Kalau tidak, bagaimana mereka mahu justifikasikan pembaziran secara diplomasi? Mereka tidak boleh.
Satu jalan sahaja untuk China mempertahankan OBOR – daripada mengharapkan “kuasa lembut” – hanyalah dengan “kuasa keras”.
Namun, apa yang berlaku kini, belum ada kata putus dan tujuan ‘udang di sebalik batu’ tentang China dan OBOR. Malaysia mengalu-alukan pelaburan luar tanpa gagal.
Sebaliknya, mereka dialu-alukan sebagai kuasa Asia dalam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), terutamanya oleh Majlis Keselamatan PBB (UN Security Council), di mana hanya China sahaja wakil Asia sejak berakhirnya perang dunia kedua.
Benar, semasa Tun Dr Mahathir Mohamad tidak berjaya dapatkan Tokyo untuk mewakili kepentingan Malaysia dan ASEAN di G7, di mana Jepun satu-satunya wakil Asia, adalah dari buah fikiran Dr Mahathir untuk membentuk East Asian Economic Group (EAEG) kepada Perdana Menteri Li Peng.
Matlamat Dr Mahathir pada waktu itu, sama juga sekarang, untuk memberi laluan China bagi mengetuai rantau ini.
Setiausaha Amerika Syarikat, James Baker telah bersusah payah cuba untuk merencatkan Dr Mahathir, sehinggakan sanggup memberi amaran kepada Korea Selatan dan Jepun untuk tidak menerima pendekatan Dr Mahathir.
Benar, Baker memberi amaran kepada kedua-dua negara ini bahawa Amerika Syarikat lah yang telah membantu mereka “dengan darah dan peluh” semenjak berakhirnya perang dunia kedua.
Baker betul. Sama juga Dr Mahathir. Dalam menggesa Asia untuk membentuk sebuah kumpulan ekonomi bersama, dengan China sebagai ketuanya, beliau hanya memberi tindak balas kepada kuasa di Eropah.
Rakyat tanggung hutang
Sehingga 1990, usaha untuk membetuk Kesatuan Eropah (EU) telah bermula. Andai China dan Asia Timur tidak dapat berdiri tegak bersama, rantau ini akan terdedah dengan ragam polisi sesama sendiri.
Dan yang benar belaku, krisis ekonomi Asia pada 1997 sehingga 1998 membuktikan ramalan beliau benar.
Sehingga 1998, ASEAN, China, Jepun dan Korea Selatan telah bulat suara untuk sama-sama mempertahankan diri mereka ke atas apa-apa spekulasi kewangan antarabangsa.
Dalam masa yang sama, jikalau China tetap memperluaskan OBOR, lebih cepat daripada ASEAN dan Timur Asia dapat lakukan, Beijing mungkin yang pertama dapat mengambil alih kepentingan rantau juga kepentingan antarabangsa.
Inilah yang dikatakan dengan posibiliti sebuah empayar China secara “kebetulan” sangat tinggi. Meyakinkan lagi, bayangannya dapat dilihat di Malaysia – dengan komplikasi yang dihadapi Umno.
Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) ditetapkan pada RM55 bilion. Ini didakwa lebih RM25 bilion daripada bajet sebenar. Terdapat indikasi yang China didakwa membenarkan Umno dan kontraktor tempatan untuk menaikkan bajet bagi membayar wang saku mereka sendiri.
Dengan Malaysia memiliki projek tersebut, projek ini perlu berjaya, yang mana pembayar cukai mestilah mengganggap diri mereka akan menanggung hutang kira-kiranya tujuh tahun dengan kadar faedah sebanyak 3.25 peratus, bukan sebuah kontrak bilateral di antara dua kerajaan.
3.25 peratus ini, adalah sangat tinggi. Kalau tidak cukup bayaran tanan dan volum dapat dikumpulkan, seluruh projek ini akan jatuh dan gagal.
Jadi koloni China
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: