‘Bukan Islam tak suka prinsip wasatiyyah Najib kerana Islamofobia’

‘Bukan Islam tak suka prinsip wasatiyyah Najib kerana Islamofobia’ - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul ‘Bukan Islam tak suka prinsip wasatiyyah Najib kerana Islamofobia’, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : ‘Bukan Islam tak suka prinsip wasatiyyah Najib kerana Islamofobia’
link : ‘Bukan Islam tak suka prinsip wasatiyyah Najib kerana Islamofobia’

Baca juga


‘Bukan Islam tak suka prinsip wasatiyyah Najib kerana Islamofobia’



Demikianlah Artikel ‘Bukan Islam tak suka prinsip wasatiyyah Najib kerana Islamofobia’

Sekianlah artikel ‘Bukan Islam tak suka prinsip wasatiyyah Najib kerana Islamofobia’ kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel ‘Bukan Islam tak suka prinsip wasatiyyah Najib kerana Islamofobia’ dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/bukan-islam-tak-suka-prinsip-wasatiyyah.html
Prof Teo Kok Seong memetik tinjauan umum dijalankan dekan Fakulti Pengajian Islam UKM yang mendapati ada di kalangan orang bukan Islam menganggap prinsip wasatiyyah sesuatu yang Islamik atau bercirikan Islam.
Teo-Kok-SeongnajibBANGI: Seorang ahli Majlis Profesor Negara (MPN) mendakwa masyarakat bukan Islam di negara ini tidak menyenangi, malah ada yang mungkin menolak prinsip wasatiyyah diperkenalkan Datuk Seri Najib Razak.
Ketua kluster sejarah, warisan dan sosiobudaya MPN, Prof Datuk Teo Kok Seong memetik satu tinjauan umum yang dilakukan Prof Dr Wan Kamal Mujani, dekan Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2 atau 3 tahun lalu ke atas 5,000 responden dari seluruh negara, mendapati 2 faktor menyumbang kepada keadaan itu.
“Sebab utamanya wasatiyyah dipersepsikan sebagai sesuatu yang Islamik, yakni bercirikan agama Islam dan masyarakat bukan Melayu dan bukan Muslim di negara kita juga mempunyai Islamofobia,” katanya dalam Seminar Wasatiyyah Dalam Pembangunan Malaysia di UKM hari ini.
Tajuk pembentangannya mengenai prinsip wasatiyyah serta penerimaan masyarakat bukan Melayu dan bukan Islam.
Pembentang lain termasuk Timbalan Pengerusi MPN, Prof Ulung Datuk Shamsul Amri Baharuddin; Pengarah Institut Wasatiyyah Malaysia, Datuk Mohd Yusof Din; Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif International Institute Of Advanced Islamic Studies (IAIS) Malaysia, Prof Madya Mohamed Azam Mohamed Adil dan Ketua Pegawai Eksekutif Gerakan Kesederhanaan Global (GMM), Datuk Nasharuddin Mat Isa.
 Mengulas lanjut, Teo yang juga felo utama Institut Kajian Etnik di UKM berkata, masyarakat bukan Islam menolak prinsip Wasatiyyah kerana mereka tidak memahami Islam.
“Akibat daripada salah konsep dan persepsi tentang Islam dan masyarakat Islam itu. Dengan kata lain, masyarakat bukan Melayu dan bukan Islam kurang (memahami), malah tidak mengenali Islam itu dengan baik, sama ada Islam sebagai agama atau cara hidup,” katanya.
Perdana menteri melalui blognya, najibrazak.com pada 27 Mac berkata, Kabinet meluluskan Dasar Wasatiyyah Negara pada 21 Oktober 2016 untuk mengekalkan keamanan dan keharmonian Negaraku.
Lima objektif utama dasar itu ialah meningkatkan kefahaman rakyat Malaysia terhadap pendekatan wasatiyyah yang menjadi asas utama dalam setiap kehidupan; penyelesaian kepada permasalahan masyarakat yang dibelenggu isu ekstremisme dan radikalisme melampau serta integriti.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: