Tidak masuk akal minta rakyat terus bersabar dengan skandal 1MDB

Tidak masuk akal minta rakyat terus bersabar dengan skandal 1MDB - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tidak masuk akal minta rakyat terus bersabar dengan skandal 1MDB, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tidak masuk akal minta rakyat terus bersabar dengan skandal 1MDB
link : Tidak masuk akal minta rakyat terus bersabar dengan skandal 1MDB

Baca juga


Tidak masuk akal minta rakyat terus bersabar dengan skandal 1MDB



Demikianlah Artikel Tidak masuk akal minta rakyat terus bersabar dengan skandal 1MDB

Sekianlah artikel Tidak masuk akal minta rakyat terus bersabar dengan skandal 1MDB kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tidak masuk akal minta rakyat terus bersabar dengan skandal 1MDB dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/tidak-masuk-akal-minta-rakyat-terus.html
TONY Pua menyelar kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Razali Ibrahim yang meminta semua pihak lebih bersabar dengan siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), mengatakan ia adalah pendakwaan terpilih dan dwistandard.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata Putrajaya menganggap skandal 1MDB sebagai satu jenaka, sambil menambah tidak masuk akal dengan berharap rakyat Malaysia menunggu lebih lama untuk mendapat jawapan bagi satu kes yang sudah berlarutan sejak sekian lama.
"Kenapa Malaysia adalah paling 'man man' (bermaksud lambat dalam bahasa Mandarin) di dunia sedangkan dunia lain sangat 'kuai kuai' (cepat) mendakwa mereka yang terlibat dalam mencuri berbilion ringgit daripada pembayar cukai rakyat Malaysia?" kata Pua dalam satu kenyataan hari ini.
Razali, pada Selasa di Parlimen, menggunakan bahasa Mandarin meminta lebih bersabar terhadap penyiasatan 1MDB.
"Dalam bahasa Cina, kita kata 'man man lah, man man' (perlahan-lahan lah, perlahan-lahan). Kita tunggu hasil yang sedang disiasat oleh pihak berkuasa yang berkaitan," kata Razali kepada Dewan Rakyat.
Pua berkata pihak berkuasa akan menyiasat dengan pantas jika ada isu berkaitan pembangkang atau pihak yang kritikal terhadap kerajaan.
"Sebagai perbandingan, penyiasatan ke atas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, yang bermula dengan laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada 18 Mac tahun lepas.
"Kertas siasatan diserahkan kepada peguam negara pada Mei, dan penangkapan oleh SPRM dibuat pada Jun.
"Ia hanya mengambil masa dua bulan untuk SPRM menyiasat dan peguam negara hanya sebulan untuk memutuskan pendakwaan, walaupun Lim mengemukakan bukti menentang dakwaan terhadapnya."
Pua berkata agensi-agensi berkaitan sepatutnya bebas dan cekap apabila berurusan dengan skandal berprofil tinggi seperti yang berlaku dalam kes Lim.
"Mengapa kita tidak melihat tahap kecekapan seperti ini apabila ia melibatkan skandal yang membabitkan puluhan bilion ringgit, yang membabitkan perdana menteri dan keluarganya?
"Komen acuh tak acuh seperti dalam ucapan timbalan menteri, membuktikan betapa kerajaan tidak mengambil berat tentang menegakkan keadilan dan melindungi kepentingan rakyat biasa Malaysia.
"Dengan berbilion dana awam rakyat Malaysia yang hilang dan didakwa digunakan untuk membiayai gaya hidup mewah orang lain, kita perlu bertanya siapakah sebenarnya yang kerajaan pertahankan."

Subscribe to receive free email updates: