Pemimpin dan kemewahan, ciri utama jatuhnya tamadun bangsa

Pemimpin dan kemewahan, ciri utama jatuhnya tamadun bangsa - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Pemimpin dan kemewahan, ciri utama jatuhnya tamadun bangsa, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Pemimpin dan kemewahan, ciri utama jatuhnya tamadun bangsa
link : Pemimpin dan kemewahan, ciri utama jatuhnya tamadun bangsa

Baca juga


Pemimpin dan kemewahan, ciri utama jatuhnya tamadun bangsa



Demikianlah Artikel Pemimpin dan kemewahan, ciri utama jatuhnya tamadun bangsa

Sekianlah artikel Pemimpin dan kemewahan, ciri utama jatuhnya tamadun bangsa kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Pemimpin dan kemewahan, ciri utama jatuhnya tamadun bangsa dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/11/pemimpin-dan-kemewahan-ciri-utama.html
IBNU Khaldun di dalam magnum opusnya Mukaddimah secara jelas menyatakan perihal satu hakikat sejarah ketamadunan yang perlu kita fahami dan hayati sepenuhnya sekiranya kita benar-benar serius mahu membina tamadun Malaysia sebagai sebuah negara bangsa yang berjaya.
Beliau menggariskan beberapa tanda kejatuhan dan kegagalan sebuah tamadun. Antaranya ialah apabila pemimpin negara itu hidup mewah dan berkejar dengan kemewahan.
Justeru, Hisbah memandang serius beberapa berita mutakhir yang mempaparkan gaya hidup pemimpin dan keluarganya yang bermewah-mewah dan bermegah-megah. Apatah lagi kisah-kisah ini membabitkan pemimpin didalam Pakatan Harapan (PH), sebuah gabungan politik yang membawa politik dan harapan baru kepada rakyat dan negara.
PH juga harus memandang serius gejala ini kerana kegagalan menanganinya dengan tegas akan membawa kepada tanggapan tiada bezanya PH dengan Barisan Nasional (BN) yang memang sudah terjerumus dengan gejala kerosakan akhlak pemimpin yang hidup bermewah dan bermegah-megah ini.
Atau gejala ini menular ke dalam PH kerana ada pemimpinnya hari ini datang daripada Umno dan terbawa-bawa budaya bobrok disaat bersama parti itu dahulu? Apa maknanya melaungkan perubahan sekiranya diri sendiri tidak mampu berubah?
Kepimpinan di dalam Islam juga bermaksud bukan sahaja keupayaan mengurus tetapi mendidik (murabbi) umat. Malah keislaman kita hari ini lahir daripada ciri kependidikan dan tauladan pemimpin terdahulu yang mempengaruhi kita menerima Islam sebagai pegangan kita.
Nilai pemimpin apa yang mahu kita cari daripada pemimpin yang jelas gagal mendidik keluarganya sendiri hidup bersederhana dengan penuh adab dan kesusilaan agama dan bangsa sendiri?
Hisbah sekali lagi ingin menegaskan isu kemewahan pemimpin bukan isu biasa. Ibn Khaldun menyebutnya sebagai ciri utama kejatuhan tamadun bangsa.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: