Ahli Parlimen dakwa Utusan jual tablet 114% lebih mahal

Ahli Parlimen dakwa Utusan jual tablet 114% lebih mahal - Hallo sahabat Kabar Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Ahli Parlimen dakwa Utusan jual tablet 114% lebih mahal, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel artis, Artikel Berita, Artikel gatget, Artikel Police, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Ahli Parlimen dakwa Utusan jual tablet 114% lebih mahal
link : Ahli Parlimen dakwa Utusan jual tablet 114% lebih mahal

Baca juga


Ahli Parlimen dakwa Utusan jual tablet 114% lebih mahal



Demikianlah Artikel Ahli Parlimen dakwa Utusan jual tablet 114% lebih mahal

Sekianlah artikel Ahli Parlimen dakwa Utusan jual tablet 114% lebih mahal kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Ahli Parlimen dakwa Utusan jual tablet 114% lebih mahal dengan alamat link https://kabar-malay.blogspot.com/2017/12/ahli-parlimen-dakwa-utusan-jual-tablet.html
Perbandingan kos yang dinyatakan timbalan menteri dengan harga di laman web membeli belah dalam talian menunjukkan perbezaan harga sebanyak RM444, kata Steven Sim.
steven-sim
PETALING JAYA: Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim Chee Keong mendakwa Utusan Melayu menjual komputer tablet kepada kerajaan dengan harga 114% lebih mahal daripada harga pasaran.
Beliau membuat dakwaan itu selepas membandingkan kos yang dinyatakan Timbalan Menteri Pendidikan P Kamalanathan di Parlimen 30 November lalu dengan harga di laman web membeli belah dalam talian, menunjukkan perbezaan harga sebanyak RM444.
Steven pada 30 November lalu mendedahkan Utusan Melayu mendapat kontrak kerajaan persekutuan untuk menjadi pembekal komputer tablet kepada 430,000 guru di seluruh negara. Menurut Steven, kos projek tersebut dijangka mencecah RM340 juta.
“Mengikut jawapan Parlimen daripada timbalan menteri pendidikan, sebanyak 182,712 unit komputer tablet telah diedarkan dengan kos sebanyak RM152 juta. Dalam kata lain, setiap unit tablet dibekal oleh Utusan kepada kerajaan dengan harga RM832.
“Daripada laman web membeli belah popular, Lazada.com.my, Lenovo Tab3 7 Essential ini boleh dibeli dengan harga RM388. Ini bermakna, kerajaan pusat telah membeli setiap tablet daripada Utusan dengan harga 114% lebih mahal daripada harga pasaran,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Beliau mengingatkan harga RM388 itu harga pembelian runcit dalam talian, dan percaya harga yang lebih baik boleh diperoleh jika pembelian 430,000 unit dibuat secara borong dan proses tender terbuka dilaksanakan.
“Setiap tahun Jabatan Audit Negara mengetengahkan isu kerajaan membeli barang dengan harga yang terlampau tinggi berbanding harga pasaran.
“Kini perkara ini berulang untuk sebuah projek yang diumumkan oleh Perdana Menteri Najib Razak sendiri semasa membentangkan Bajet 2017 pada tahun lepas,” katanya.
Steven menggesa kerajaan persekutuan menghentikan perkhidmatan Utusan Melayu sebagai pembekal tablet bantuan mengajar, dan melantik syarikat baharu daripada kalangan syarikat berpengalaman serta melalui proses tender terbuka.
Sebelum ini, wakil rakyat DAP itu berkata pemberian kontrak membekalkan tablet itu merupakan “talian hayat” kerajaan kepada akhbar itu. Beliau turut mempersoalkan ketiadaan tender terbuka untuk projek itu.
“Bagaimana sebuah syarikat surat khabar yang mengalami kerugian tiap-tiap tahun boleh diberi kontrak RM340 juta membekalkan komputer tablet?” soalnya.
Read More / Baca Lagi >>

Subscribe to receive free email updates: